3d printer kopen

Discussie in '3D Printen' gestart door Hermanusb, 25 dec 2015.

  1. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    De meeste FDM printers kunnen 0,1mm wel aan. Fijner dan dat is niet nuttig en ook niet zo makkelijk. 0,006mm lijkt me gewoon een schrijffout (niet de enige op die site overigens).
    Ik snap trouwens niet waarom je die delta zou overwegen, want die ligt als bouwpakket al boven je budget.
    De daVinci zag er wel interessant uit, maar een kleine zoektocht op het internet leverde al snel behoorlijk wat teleurgestelde reviews op, dus daar zou ik mijn geld niet direct in steken.
     
  2. Hermanusb

    Hermanusb

    Lid geworden:
    22 nov 2014
    Berichten:
    609
    Ik wil beide kunnen.
    Abs en pla.

    Voor mijn werk wil ik in abs kunnen printen ivm de sterkte.
    De nauwkeurigheid vd laatste heeft echter ook wel wat.

    Uiteraard gaat het dan trager maar dat weet je van te voren.
    Iemand ervaring met de laatste printer?
     
  3. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ik zou je willen adviseren om je eerst eens grondig in te lezen op het onderwerp. Je staart je blind op getalletjes die er niet toe doen en verkijkt je volgens mij op het leerproces wat bij het onder de knie krijgen van het werken met een 3D printer komt kijken. Je had het over het printen van je eigen ontwerpen. Kun je überhaupt met 3D modelleersoftware overweg?
     
  4. Stitch

    Stitch

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Je zou eens moeten kijken in een winkel waar ze verschillende printers verkopen. Dan zou je kunnen vergelijken. Helaas zijn er niet zo gek veel winkels die 3D printers verkopen. Recenties zijn handig, maar vergeet niet dat meestal alleen de negatieve ervaringen worden vermeld. Mensen die positieve ervaringen hebben hoor je meestal niet.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jan 2016
  5. Stitch

    Stitch

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Dat is inderdaad ook iets wat micropuller zegt....als je niet overweg kunt met de ontwerp en tekensoftware om 3D ontwerpen te maken, wordt een 3D printer snel een 3D copieer apparaat.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jan 2016
  6. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Ik geeft je het advies om eens te gaan kijken bij Tractus dan kan je zelf zien wat die printers kunnen.
    Reviews op internet zijn leuk maar mijn ervaring is dat de negatieve als het om mijn printer gaat bijna altijd het gevolg zijn van onkunde en verkeerd afstellen. Als een printer niet goed afgesteld is dan print elke printer als een natte krant.
     
  7. Doedelzak

    Doedelzak Guest

    Staar je niet blind op reclamepraat. Geen van die printers print 100micron, dat is onzin. De resulolutie zou 100 micron zijn, en zelfs dat is onzin. Nagenoeg alle FDM 3D printers halen dezelfde resolutie en dat hangt voornamelijk af van welke maat spuitmond je erop hebt staan. In de praktijk is het een beetje een non-issue, want om zo klein/fijn te printen, zou je er een kleine mond op moeten zetten, wat inhoudt dat je printtijd navenant toeneemt, en ook de kans op verstoringen van het proces. In werkelijkheid zul je nowhere near die nauwkeurigheid gaan printen, om een mooie balans te hebben tussen kwaliteit en doorlooptijd. Je wil niet dat je printer 3 dagen bezig is om een object van 4cm te printen.

    Voor wat betreft glad, bij alle materialen blijf je printlijntjes zien. Daar zijn nabewerkingsprocede's voor, en wil je het echt strak glad hebben, moet je juist met ABS gaan printen. Je zet dan het geprintte object in een afgesloten container met verwarmd aceton (zodat je dampen krijgt) en dan zal het oppevlakte glad worden en zelfs gaan glimmen.

    [​IMG]

    Is dit niet wat voor je? net geen 1000 euro, geen DIY en dual extruder
    http://www.3dninja.nl/wanhao-duplic...i7rlPfEfaZzG-BbsaaTzvAk2ACMAVkTBD3hoCwvLw_wcB
     
  8. Hermanusb

    Hermanusb

    Lid geworden:
    22 nov 2014
    Berichten:
    609
    De Wanhao heb ik al info over opgevraagt.

    Nog geen antwoord maar gezien feestdagen zou dat best kunnen.
     
  9. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Mooi beginnetje als je wilt weten wat er te koop is: https://www.3dhubs.com/3d-printers
    Overigens zou 3D hubs misschien ook wat voor je kunnen zijn; geen investering, geen onderhoud, alleen een bestand aanleveren en betalen voor (geslaagde) prints.
     
  10. Doedelzak

    Doedelzak Guest

    Wat goed is om in je achterhoofd te houden, als je de delta's buiten beschouwing laat, zijn er technisch weinig verschillen. Ze bevatten allemaal nagenoeg dezelde stappenmotoren en electronica. Staar je dus niet blind op snelheden, resoluties, groottes, microns, enzovoort. Ga je al die printers uit elkaar halen, zitten praktisch overal dezelfde onderdelen in, welke dan ook weer gelijk zijn aan de reprap (prusa) printers. Verschil zit 'm soms in hoe de tafel bewogen wordt, of de Z-as, maar het zijn marginale verschillen. Waar het belangrijkste verschil in zit, is in de stevigheid van het frame. Van een standaard 8mm prusa, is het frame niet echt rigide, en zul je op lage snelheden moeten printen om zaken als dender niet terug te zien in je print. De meeste kant-en-klare printers zitten op dat vlak beter, steviger in elkaar. Hoe stevige de printer, hoe hoger de printsnelheid.

    Bedenk je ook goed, stel je hebt een printer die 20x20x20 (cm) kan printen. Zou jij een object vinden wat 20x20x20 is, met wat details etc, en je zou die gaan printen, dan kijk je al snel tegen printklussen van 10-20 uur aan. Zelfs een standaard 20mmx20mmx10mm duurt op een default printertje al snel een kwartier tot een half uur voor het klaar is, afhankelijk van de laaghoogte.

    De kop zelf zijn wel verschillen tussen, maar stel je zou de printer vinden die doet wat jij wil, maar met een slechte kop, is het vervangen van de kop door een betere, geen gigantische klus.

    Als je de keuze hebt tussen een open ontwerp, of een gesloten kast, is een gesloten kast beter. Dit ook vanwege de giftige dampen die je bij printen bij ABS krijgt (die moet je dan wel afzuigen en naar buiten leiden, wil het zinvol zijn) maar meer nog vanwege tocht/wind en temperatuur tijdens printen. Je print met warmte, vaak op een 'heated bed' en termperatuurswisselingen kunnen je print doen krommen of loskomen van de tafel.

    Ik zou dus kijken naar het budget, de afmetingen van de printer (kun je hem kwijt?), hoe rigide de bouw is, of het een open of gesloten kast is en, indien opgegeven, welke kop erin zit. De rest is eigenlijk totaal niet van belang, want voor alle printers hetzelfde.
     
  11. Hermanusb

    Hermanusb

    Lid geworden:
    22 nov 2014
    Berichten:
    609
    Vandaar dat ik de wanhao al info heb aangevraagt.
    Die wil ik eerst eens rustig bekijken

    Oogt degelijk genoeg.

    Ik weet dat een 3d printer een hoog leer proces geeft.
    Ook icm de bijbehorende software.

    Ik verdiep me in de printers.
    Het leer proces kom ik wel doorheen dus daar hoef ik niet meer op gewezen te worden. Dat begrijp ik nu wel.
     
  12. Stitch

    Stitch

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Een ander wel belangrijk iets is...
    ...hoe is je kennis van 3D ontwerpen..
    Kun je zelf met de reguliere programma's 3D tekeningen maken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jan 2016
  13. Doedelzak

    Doedelzak Guest

    Mijn postings waren niet als belerend bedoelt, maar om je goed te informeren. Ik denk dat die Wanhao het dichtsbij komt wat je zoekt, zowel qua mogelijkheden als qua prijs.
     
  14. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    955
    En, misschien eens een idee om een keertje bij iemand te gaan kijken?
     
  15. Hermanusb

    Hermanusb

    Lid geworden:
    22 nov 2014
    Berichten:
    609
    Ik wil komende dagen een keer naar 3dninja toe om te kjken.
    Misschien is een bouwpakket wel een optie.

    Het bouwen draai ik mijn handen niet voor om.
    Maar had zoiets van liever kant en klaar, heb nl nog wat bouwtaken hier in en om het huis liggen.

    Nog 2 multi's die afgemaakt moeten worden.
     
  16. Hermanusb

    Hermanusb

    Lid geworden:
    22 nov 2014
    Berichten:
    609
    De da Vincy heeft anders wel een ander voordeel wat voor mij wel positief is.
    Wifi zodat de printer ergens kan staan dat we er geen last van hebben.
     
  17. Doedelzak

    Doedelzak Guest

    De meeste printers hebben de optie om vanaf een SD kaart te printen, maar Wifi maakt het leven dan wel nog makkelijker inderdaad. Ook voor zelfbouw kun je electronica met wifi krijgen.

    http://reprap.org/wiki/RAMPS_WiFi_Adapter
     
  18. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Wifi kan problemen opleveren.
    Als de verbinding uitvalt bij een print dan is de printer de weg kwijt en kan je opnieuw beginnen.
    Bij een print van een paar uur wil je dat echt niet.
    Printen vanaf een SD-kaart is de beste optie.

    Bij lange prints is een UPS ook aan te bevelen.
    Beetje afhankelijk van de lokale stroomvoorziening.
     
  19. Doedelzak

    Doedelzak Guest

    Je hebt ook rasberry pi-achtige oplossingen waarbij wifi gebruikt wordt om de .stl over te brengen, en de printer zelf sliced en gaat printen. Dan maakt het niet uit als wifi wegvalt. Maar met een wifi oplossing zoals de da Vincy of die RAMPS adapter, moet je wifi inderdaad goed stabiel zijn.
     
  20. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    955
    Ik print altijd vanaf de SD kaart, de printer staat ook in een aparte ruimte, zodat je er minder last van hebt tijdens het printen.
     

Deel Deze Pagina