3d printer kopen

Discussie in '3D Printen' gestart door Hermanusb, 25 dec 2015.

  1. Hermanusb

    Hermanusb

    Lid geworden:
    22 nov 2014
    Berichten:
    610
    Ik kon hem sowieso op 250 graden zetten op pre heat.
    Kan niet zeggen of hij hoger kan dmv een prg/bestand.
     
  2. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    951
    Waar haal je die info van de fabrikant vandaan?
     
  3. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Emmen
  4. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    951
    Lijkt me eerder een fout op de malyan website, want ze geven aan dat hij ook ABS kan printen, en dat red je nooit met 210 graden.
     
  5. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    951
    Ik zit alleen te kijken: De fabrikator heeft al een zware printkop door de stappenmotor, maar hier zitten er zelfs 2 op. Dat zal lekker doordreunen als je wat sneller print.
     
  6. Stitch

    Stitch Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Met mijn Da Vinci 1.0A print ik ABS met 212 graden, en dat gaat perfect. Bed heeft dan een temp. van 90 graden.
     
  7. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Emmen
    Er zijn ook andere materialen wat een hogere temperatuur nodig heeft.
    Als hobbyking 190-280 graden opgeeft en de fabrikant 190-210 graden.
    Wie moet je dan geloven.
    Men moet het wel zeker weten wie er gelijk heeft.
    En er niet achter komen als je zo'n printer hebt aangeschaft

    Maar de printer kan in ieder geval de 250 graden halen
     
  8. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Rosmalen
    De maximale temperatuur is afhankelijk van de printkop.
    Als de printkop een kunststof bovenkant heeft dan is 240 graden ongeveer de max is het een volledige metalen kop dan kan je veel hoger gaan.
    Deze heeft een Bowden systeem dus geen motor in de kop zoals de Fabrikator.
     
  9. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    951
    Wat zie ik hier dan? Door deze foto kreeg ik het idee dat er 2 stappenmoters rechtstreeks achter de printkop zitten.. En de bowden feed alleen gebruikt wordt voor de aanvoer van de draad.
    [​IMG]
     
  10. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Rosmalen
    Je heb hele maal gelijk.
    Voor mij was de Bowdenbuis eden om aan te nemen dat het Bowden was wat overigens ook te verwachten is ivm het gewicht.
     
  11. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Veldhoven

    Hoi Stitch,

    Ik lees dat je een Da Vinci 1.0a printer gebruikt.

    Zelf heb im een 1.0 tot mijn beschikking. Printen gaat prima icm Simplify3D echter bij het printen van bijvoorbeeld een deel van een vleugel heb ik last van warp. Inmidds van alles geprobeerd. Lijmstick, ABS-slurri, tape & gespeeld met bed temp. Maar krijg mijn print niet vlak.

    Heb jij of iemand anders nog een tip?

    Alvast bedankt.

    Coen
     
  12. Stitch

    Stitch Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Ik neem aan dat je met ABS print, want volgens mij kon de 1.0 geen PLA printen.
    De temp van het bed wordt geregeld door de chip in de cartridge als je print via XYZware. Ik gebruik ook Simplify3D maar ik gebruik meestal de standaard instellingen.
    Wat ik wel weet is dat niet alle lijmsticks even goed werken. Ik heb een paar lijmsticks (Tombow PIT-G) uit Japan laten komen. Die werken bij mij perfect.
    Je kan ook haarlak proberen, de extra strong. Werkt ook goed. 3Dlac schijnt ook goed te zijn.
    Is je printsnelheid misschien te hoog.
    Ook belangrijk....is je bed goed gecalibreerd. Als deze niet meer goed staat, komt de eerste laag niet goed op het bed te liggen en kan dan los laten.
    Als je de originele cartridges van XYZ gebruikt zou het niet mogen mislukken.
    En als je print met de XYZWare, gaat het dan ook niet goed.
    Wat zijn je instellingen als je gaat printen en hoe groot is het te printen object.

    ABS ongeveer 210 graden en bed rond de 90graden en dat werkt bij mij goed. Bij gebruik van de originele XYZ filament.

    Fred
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2016
  13. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Veldhoven
    Ik gebruik de originele cartridges ABS van XYZ, met PLA kan hij jammer genoeg niet overweg.

    De delen van de vleugel die ik wil printen zijn 250mm (koorde) Deze houdt ik aan de uiteinden niet vlak.
    De romp gaat prima, evenals het richtingsroer. Alleen de vleugels geven problemen....

    Bed staat mooi vlak en de eerste laag print ik op 25% snelheid. Misschien moet ik de snelheid voor de gehele print verlagen.
    Temperatuur heb ik geprobeerd van 210 tot 225 en het bed van 80 tot 100 graden.

    XYZware kan niet overweg met de bestanden, zelfs Cura lukt het niet.


    Bedankt voor je hulp. ik ga weer met de instellingen spelen.


    Groet,
    Coen
     
  14. Stitch

    Stitch Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Is je te printen oppervlak niet te groot.
    Het maximale oppervlak is 20x20x20 cm. Dus steek je 5 cm buiten het bed uit. Dat kan je dan toch niet printen.

    Met welk type bestand werk jij....

    Is jeprint bed wel goed schoon, ik heb wel eens mijn printbed niet goed schoon gemaakt en toen hield de lijm ook niet goed..
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2016
  15. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Veldhoven
    Zet de het deel van de vleugel er diagonaal op. Dat past net :) het zijn STL bestanden die ik omzet met Simplify3D. Ben vandaag begonnen met de romp.Die blijft mooi recht. Ga van de week weer met de vleugels aan de slag.

    Printbed maak ik schoon met aceton.

    Wat gebruik jij meestal op je printbed? rechtstreeks op het glas of op kanton?

    Groet,
    Coen
     
  16. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Veldhoven
    IMG-20160128-WA0006.jpeg 1454708107169-1923903561.jpg Dit is een proef of het wel te maken is. Als alles naar tevredenheid is ga ik hem van transparant Materiaal printen. Ben erg benieuwd of het allemaal goed gaat. En dan met namen als het vliegt :rolleyes:
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 5 feb 2016
  17. Stitch

    Stitch Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Heerhugowaard
    ABS print ik rechtstreeks op de glasplaat. Of ingesprayed met haarlak, of ingesmeerd met een lijmstick.
    Je kan ook met een raft of een brim printen. Heb je dat al eens geprobeerd. Het is alleen weer lastig van je werkstuk te verwijderen.
     
  18. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Veldhoven
    heb ik met de vleugeldelen nog niet geprobeerd, om de rede die je noemt. Ik ga toch maar eens een poging wagen als ik het niet voor elkaar krijg. In ieder geval bedankt voor je hulp.

    Groet,
    Coen
     
  19. Stitch

    Stitch Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Transparant ABS in een cartridge van XYZ is er volgens mij niet. Wel in PLA. Of je moet met een chip-resetter aan de gang en een third party filament gebruiken.
     
  20. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Veldhoven
    Na nog even met ABS in de weer te zijn geweest en de vleugel delen niet vlak kon houden heb ik gisteren de printerkop voorzien van een extra heatsink zodat deze beter koelt en de PLA niet laat zwellen. Tevens een filament counter resetter gemaakt om de chip in de cartridge te kunnen resetten. En de cartridge voorzien van een spoel met PLA.

    Via Simplify3D kan ik de temperatuur beheersen zodat de deze niet te warm wordt.. Het is wat werk maar nu kan ik probleemloos PLA printen, en geen last meer van warping :yes:

    Stitch, bedankt voor het mee denken.

    Groet,
    Coen
     

Deel Deze Pagina