3D printer stand van de huidige techniek

Discussie in '3D Printen' gestart door Cheeta, 17 jul 2011.

  1. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    Wie is er enigzins thuis in de hobby 3d printer markt.
    wat is de huidige kwaliteit die haalbaar is.
    wat is de huidige techniek die gebruikt wordt?

    ik heb van begin af aan al rekening gehouden met het feit dat mijn cnc machine ook 3d moet kunnen printen.
    Het is dan ook kwestie van 4 bouten loshalen en ik kan een andere kop monteren op de freesbank.

    Nu ben ik me aan het orienteren wat nu de mogelijkheden zijn met 3D printen en wat vooral de kwaliteit van dit moment is.

    Ik vind op internet heel erg verschillende kwaliteit terug.
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik meen dat de makerbot, mits afstellen en wat tijd voor optimalisatie, de beste basis is.
    Kijk je hoger, dan kom je dingen zoals de repman en nog hoger de dimensions tegen. Dit zijn de eerder low cost maar commerciële toestellen.
    Normaal werk ik binnenkort mee aan een ombouw van een afgeschreven 3D printer naar een makerbot gebaseerde. Ik heb wel al wat met makerbots gewerkt, maar te sporadisch om er veel over te weten.
    Zelf werk ik met een dimension 1200 en een standaard makerbot. Deze laatste gebruik ik eerder didactisch, de resultaten zijn erbarmerlijk in vergelijk met de eerder industriële machines. Kost ook maar minder dan een tiende natuurlijk.
    De reprap ( laatste generatie) heb ik mij laten vertellen, is een minder stabiele versie van de makerbot. De makerbot is redelijk robuust en zo, kan tegen een verhuis. En naar ik zie en hoor, mits wat werk erin te stoppen naar uitlijning, rechte geleidingen, zijn de resultaten wel leuk. Blijft open source (soms staat dat gelijk aan labiel). In jouw geval heb je wellicht maar een aantal modules nodig, vooral de extruder, misschien het arduino bordje?
    Ik ben met 3D printen bezig via mijn werk, maar wil binnenkort ook wel voor mezelf een makerbot aanschaffen. Al wat behuizing betreft kan ik wel zelf laseren, scheelt dus ook.
    Ik volg het wereldje redelijk goed denk ik, maar ben benieuwd naar eventueel meer!
     
  4. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ik ben op zoek naar aansturing dat echt kan werken op cnc basis dus met gcode.
    nu kan ik daar mijn huidige programmering wel enigzins op aanpassen echter is dit niet eenvoudig.

    zoek dus programma die 3d tekeningen omzet in G code.
    En inderdaad de hot end en extruder.

    echter ben ik vooral benieuwd naar de resultaten die daar op dit moment mee behaald worden.

    mijn machine kan theoretisch op 0.001mm werken echter is dit niet echt interessant verwacht ik. met frezen werk ik op 0.1mm en dit is onder kracht

    3d printen geeft geen last op de machine.
    Echter moet ik dus de doorvoer hebben en de printkop.
    Maar juist om daar een goede keuze in tem aken ben ik benieuwd wat nu op dit moment de stand der techniek is in het echte printproces zelf. Niet zo zeer de beweging structuur daar beschik ik al over.

    Ik zie op internet heel erg wisselende ervaringen en kwaliteit.
    Ik wil geen product hebben die nog heel veel nabewerkt moet worden. Nu weet ik dat de reprap zichzelf kan reproduceren wat inhoudt dat de eind kwaliteit dus al redelijk bruikbaar moet zijn.

    @nps
    filmpje is heel leuk om te zien maar geen haalbare kaart in nederland he ;).
    ik zoek iets dat met kunststof werkt.
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2011
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  6. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    de trein van frits ken ik maar zover mij bekend laat hij het printen door een bedrijf?
    ik zoek dan ook de betaalbare techniek die door hobbyisten gebruikt wordt.

    uitbesteden aan een bedrijf kan altijd nog maar wil het graag in eigen beheer houden.
     
  7. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
  8. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    als je het arduino bordje van een makerbot erbij neemt, kun je ook de software erbij gebruiken. Dat zal doen wat je wenst waarschijnlijk. Maar wss ook makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ken te weinig van dat deel.
    Extruder en doorvoer en zo is wellicht eenvoudigst en goedkoopst te kopen bij makerbot. Ze zijn er al een tijdje mee bezig.
    0,001mm, vergeet dat maar. 0,1 in de buurt, maar reken er niet op.
    industriële FDM machines kunnen "maar" zo'n 0,1mm halen, afhankelijk van de richting. Door eens te kijken bij de makerbot gebruikers, moet je je tevreden stellen met heel wat minder doorgaans. Kwaliteit is leuk maar verre van top. Ook geen support structuur.
    Pas op, heel leuk en nice, maar ik probeer wat zwart/wit voor te stellen.
    Dat de stukjes voldoen om een reprap zichzelf te laten dupliceren, is omdat deze "recht" gemaakt wordt door heel de structuur in te stellen en af te regelen. Ik heb er nog geen samen gestoken, maar mij lijkt het dat de nauwkeurigheden gehaald worden net uit de niet-geprinte stukjes.
    Is hier niemand mee bezig op het forum? Beetje verwonderlijk gezien het CNC gebeuren hier toch redelijk wat leven kent.
     
  9. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    het probleem van die arduino board is dat dit weer op zichzelf staat.

    ik zoek iets dat geintegreerd kan worden met een cnc machine.
    moet dus met G-code kunnen werken.

    de arduino boards zijn stand alone machines.
    dit heb ik niet nodig.
     
  10. Klaassie

    Klaassie

    Lid geworden:
    24 jan 2010
    Berichten:
    1.002
    Locatie:
    Barneveld
    Denk wel dat je jezelf het daarmee erg moeilijk maakt.
    Veel van de mensen met een 3d-printer hebben ook een zelfbouw CNC. Ben zelf nog niemand tegengekomen die dit met succes geintegreerd heeft.
    Lijkt me wel erg interessant, dus ben benieuwd naar jouw vorderingen. ;)

    Wat betreft complete zelfbouw 3d printers lijkt de Ultimaker me op dit moment de beste papieren hebben.
     
  11. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    waarom zou je 2 maal een cnc constructie bouwen?
    ik neem toch aan dat ik niet de eerste ben die zijn cnc machine ook 3d printer ready wilt maken.

    Echter kan die arduino mijn machine niet aansturen omdat mijn machine gebouwd is om alu / messing te bewerken. dus veel zwaardere motoren heeft. 3Nm 4x.
     
  12. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    wat je kan doen is een arduino de drives laten aan sturen dat lijkt me geen probleem 4 de as voor de transport van de draad en een temp regeling voor het smelten.

    kan er naast zitten maar lijkt me te kunnen.
     
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    ja denk ik ook.
    Ik ben niet thuis in arduino, maar dat is toch gewoon een sturing? Enfin ik kan er niet meer over vertellen.
    Die ultimaker, inderdaad, lijkt mij deftig. Heel recent wellicht want nog niet gezien onder die naam.
    Mooi om te volgen! Bedankt.
     
  14. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    ja denk ik ook.
    Ik ben niet thuis in arduino, maar dat is toch gewoon een sturing? Enfin ik kan er niet meer over vertellen.
    Die ultimaker, inderdaad, lijkt mij deftig. Heel recent wellicht want nog niet gezien onder die naam.
    Mooi om te volgen! Bedankt.
     
  15. gerraldpeters

    gerraldpeters

    Lid geworden:
    15 okt 2005
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Wheeling, IL USA
  16. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    dat zijn zowat de meer commercieel gemaakte versies van de makerbot en dergelijke.
    Al veel gezien op beurzen en zo maar zelf geen ervaring mee. Zien er inderdaad niet slecht uit voor die prijs. Misschien net te duur voor de hobyist en net te low ens voor de professional? In praktijk heb ik ze zelf nog niet vaak zien opduiken.
     
  17. gerraldpeters

    gerraldpeters

    Lid geworden:
    15 okt 2005
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Wheeling, IL USA
  18. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    dit is software hé. Ze verdelen wel een rapman ook.

    Edit: ik zie wat je bedoelt, maar ze bedoelen het omgekeerd :)
    verkopen de software en je kunt er een toestel bij kopen.
     
  19. gerraldpeters

    gerraldpeters

    Lid geworden:
    15 okt 2005
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Wheeling, IL USA
    @ ShadesInBlack

    Wat eigenlijk het geval is, is dat Alibre (CAD Software) net is overgenomen door 3D Systems. 3D Systems is de maker van de 3D printer. Vandaar dat je de software er bij krijg in de US. Weet niet hoe dat in Nederland zal zijn.

    Vandaag met ze gesproken en vertelde me dat deze machine een beetje groter is als de makerbot and reprap. Ik heb het dan wel over RapMan 3.1. Niet de grotere, een beetje veel voor een hobby hey?

    Ben aan het kijken of het wat is voor de hobby. Lijk me handig om onderdelen mee te maken.

    Ik weet niet of je deze site ken maar heel veel ideeën Thingiverse - Digital Designs for Physical Objects

    Gerrald
     
  20. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Basismaterie voor 3D printen

    Misschien is het hier al eens voorbij gekomen, kan het i.i.g. niet direct vinden.

    Hoeveel kost de grondstof, de basismaterie eigenlijk voor het 3D printen?
    Heb je daarin zelf een keuze of zijn dat vaste cartridges?
    Laat ons zeggen dat ik een tas wil 3D printen. Wat zou de kostprijs daar ongeveer van zijn?
     

Deel Deze Pagina