3D printer stand van de huidige techniek

Discussie in '3D Printen' gestart door Cheeta, 17 jul 2011.

  1. Garnaal

    Garnaal

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    198
    Om eerlijk te zijn, vind ik dat niet een topdeal. Het betreft een kit, je moet het ding dus nog wel zelf helemaal in elkaar zetten. Build volume 21x19x14(!) cm.

    Dan is dit een betere deal:
    Unassembled Prusa I3 kit - Megatronics / PRUSAI3KITMEGA / Prusa / + ReprapWorld.com

    Ook een volledige kit, ook een nederlandse winkel (levering binnen 2 dagen, indien voorradig), EUR 419 compleet en dan heb je een build volume van 20x20x18 op een machine die, voor wat betreft reprap, op dit ogenblik als de standaard gezien kan worden.
     
  2. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Op die 419 euro moet wel nog btw worden berekend.
    Inclusief btw kost de set 508 euro ongeveer.
    Het is natuurlijk een beetje misleidend, die prijzen excl. btw...
     
  3. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Niet echt misleidend hoor. RS components is in principe een groothandel en die werken allemaal met prijzen ex BTW.
     
  4. Garnaal

    Garnaal

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    198
    Even voor de duidelijkheid; ik weet niet of de prijs van RS components ook ex BTW is. De prijs van de winkel die ik linkte wel, en ik denk dat streetbiker daarop doelde.

    Maar goed, 508 inc btw is nog steeds fors minder dan 600, en dan heb je een printer die 18cm hoog kan ipv 14. Dat hoeft niet perse een voordeel te zijn, bij dat soort volumes heb je het al over prints die lang duren, niet iedereen zal dat volume nodig hebben.

    Het grote voordeel van de prusa i3 is dan dat het zo'n standaard apparaat is. Wil je er bv. een dual-extruder op, is het kwestie van parts downloaden en printen, extra stappenmotor, en klaar. Op thingsverse zijn er al veel zaken voor de i3 te vinden.

    Verder lijkt er mij niets mis met die Ormerod hoor, denk dat het qua eindresultaat lood om oud ijzer zal zijn. Dat geldt voor alle printers, of je nu een Leapfrog, Ormerod, Prusa i3, mini-kossel, etc, neemt, ze zullen allemaal gelijkwaardige resultaten behalen. Het verschil zit 'm in de hoeveelheid werk die je zelf hebt het ding werkende te krijgen, en de afmetingen van hetgeen je kunt printen.
     
  5. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Dat ben ik niet helemaal met je eens. De kwaliteit van de gebruikte materialen heeft toch wel behoorlijk invloed op het eindresultaat. Zo heb ik de y-as van mijn Mendelmax vervangen door de -inmiddels standaard- IGUS-geleider (en daar heb ik dan weer betere, nastelbare, lagerblokken in gezet.) Ook heb ik de draadeinden van de z-as vervangen door trapeziumdraad i.c.m. dubbele, opgespannen, messing moeren. Alleen die twee aanpassingen hebben de printkwaliteit al behoorlijk positief beïnvloed. Ook een upgrade naar 24V heaters was een behoorlijke verbetering. Niet zozeer van het printresultaat, maar wel wat betreft de tijd die nodig is om e.e.a. op temperatuur te brengen (en houden). Maar ja, dat heeft natuurlijk ook weer invloed op de uiteindelijke kostprijs.
     
  6. Garnaal

    Garnaal

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    198
    Oh, even voor de goede orde, ik zeg niet dat de huidige printers niet te tweaken of te verbeteren zijn. Op de meeste printers muv. de Kossel is de 'hoogte-as' een zwak punt, omdat daar vaak 'gewone' draadeinden voor gebruikt worden.

    Wat ik bedoelde is, als je NU een 'standaard kit' koopt, zal het eindresultaat nagenoeg gelijk zijn. En daarmee voor alle printers al behoorlijk goed te noemen.

    Natuurlijk is dat altijd nog te verbeteren en te tweaken.
     
  7. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    ik ga me weer eens verdiepen hoe en wat kwa 3d printer lig er al weer ruim een jaar uit dus.
    de big print moet nu maar eens goed en af zijn en klaar voor gebruik want nu kan ik er niks mee das wel erg jammer.
     
  8. tamiyadave

    tamiyadave

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    112
    [​IMG]


    Hier is dan de jongste telg uit de stal, samen met maat hebben we er nu drie gebouwd.

    Het is een MendelMax RepRap met wat kleine optimalisaties.

    Electronica is de Megatronics 2.0 van RepRapWorld.com waar we tevens de niet-geprinte onderdelen vandaan hebben gehaald en trouwens a big thanks voor Bart en de boyz van RRW voor de hulp tijdens het stoeien met de electronica en solderen!!

    :cool:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Ziet er mooi uit!
    Wat is de kostprijs?
     
  10. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
  11. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    My bad, had niet gekeken naar volledige sets.
    Thx.

    Iets duurder dan sommige andere versies dus.
    Ziet er ook wel steviger uit moet ik zeggen.
     
  12. zwevertje

    zwevertje

    Lid geworden:
    10 mrt 2010
    Berichten:
    396
    Locatie:
    belgie
    Weet er iemand waar ik tekeningen van cockpit accesoires kan downloaden?
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Informeer (ook) eens in het schaal subforum.
     
  14. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    ik heb de ramps-fd en ga daar eens mee testen.
    het gaat om de arduino duo met een nieuwe ramps kaart voor de duo.
    zal wel volgend jaar worden ben ik bang voor het in huis is.

    Ramps-FD - Geeetech Wiki
     
  15. henkvanderweerd

    henkvanderweerd

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Kampen
    Ik gebruik (voor in het onderwijs) de Felix 3D printer.
    Stevig, goed bruikbaar, te updaten printer.

    Nu net uit met dual extruder...
     
  16. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    In het schepen gedeelte heeft iemand een motorsteun laten printen van een mengsel van polyamide en aluminiumpoeder (handelsnaam Alumide), en dat ziet er interessant uit. Stijfheid en sterkte zijn nog steeds niet echt hoog, maar toch een interessante ontwikkeling. Kent iemand dit, en zou dit met de normale beschikbare 3D printers ook kunnen?

    Groet,

    Ad Bakker
     
  17. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Alumide is gesinterd poeder, o.a. gebruikt door Shapeways: 3D Printing in Alumide on Shapeways Poederprinters zul je niet zo snel in een hobbyhok tegenkomen. Qua sterkte had hij volgens mij beter voor Strong and Flexible kunnen kiezen. Persoonlijk denk ik trouwens dat dit onderdeel ook prima met een hobbyprinter gemaakt had kunnen worden, bijvoorbeeld in ABS.
     
  18. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Ik zag die wel in de hobbyhok voor €15,00 voor een hele motorsteun.

    Groetjes,
    Frankwin
     
  19. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dat begrijp ik niet helemaal. Zelfde sterkte (48 MPa) maar lagere stijfheid (1,7 GPa tegen 3,8 GPa voor alumide).

    Groet,

    Ad
     
  20. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dit is beslist geen sinteren. Het is een composiet met aluminium poeder en polyamide als matrix. Is iets compleet anders dan sinteren dat bij veel hogere temperatuur (net onder de smelttemperatuur van in dit geval aluminium) gebeurt.

    Groet,

    Ad
     

Deel Deze Pagina