3D printer stand van de huidige techniek

Discussie in '3D Printen' gestart door Cheeta, 17 jul 2011.

  1. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Hmm, vreemd. Ik had even niet verder dan bovenstaande gekeken. Zal misschien iets met de taaiheid te maken hebben...
     
  2. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Het is waarschijnlijk maar net wat je definitie van een gesinterd materiaal is.
     
  3. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Als dit volledig correct zou zijn klopt er niets van de eigenschappen. Dat zou veel hogere stijfheiden en sterkte moeten laten zien.
    Ik zal eens kijken of ik morgen nog wat kan vinden uit mijn tijd dat wij onderzoek deden naar gesinterd aluminium, daar is dit kauwgom bij.

    Ik kan niet verifiëren of dit verkoop verhalen zijn. Dan zou ik iets meer moeten hebben dan dit soort vage datasheets.

    Groet,

    Ad
     
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Zoals ik het lees, sinteren ze het Nylon en zorgt het aluminiumpoeder, wat als het ware in het materiaal wordt "opgesloten", alleen voor extra stijfheid.
     
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    OK, als dat zo is dan is dat geen sinteren volgens de gangbare definitie. Het verklaart wel de lage sterkte en stijfheid.

    Maaar ik begin nu zware oogleden te krijgen:D.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  6. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Pffff, was gisteravond goed gaar denk ik. Mijn ervaringen waren met gesinterd alumina (aluminium oxide, Al₂O₃) en metaal matrix composieten (MMC's) met aluminium als matrix materiaal versterkt met keramische poeders.
    Hoewel de naam alumide er dicht bij komt heeft het er absoluut niets mee te maken (alumina is 1,5 zo stijf als staal met een elasticiteitsmodulus van 300 GPa). Het gebruik van de term sinteren voor alumide (aluminium poeder in een kunststof matrix) slaat echt nergens op, is een terminologie om indruk te maken op de klant.
    Lees maar eens de beschrijving van wat sinteren is, ik ben dan wel geen Wiki kennis fan, maar soms kom je er niet onderuit. Wat als eerste opvalt dat het is gebaseerd op atomaire diffusie, een mechanisme dat in kunststoffen niet plaats vindt omdat atomen gebonden zijn in polymeer ketens. De kunststof wordt in dit geval gewoon gesmolten, wat bij sinteren nu juist niet gebeurt.

    Een paar maanden (of was het al weer langer?) geleden stond er een artikel in de krant over een 3D print laboratorium/productie faciliteit dat in Eindhoven opgericht ging worden als samenwerkingsverband tussen een aantal industrieën. Hier werd ook over printen van metalen gepraat. Is er iets bekend over de materialen die daar gebruikt (gaan?) worden?

    Groet,

    Ad
     
  7. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    OK, (nog?) geen technieken voor hobby machines dus.

    Wel weer teksten die door marketeers zijn bedacht denk ik, veel tekst weinig informatie. Teksten letterlijk overgenomen uit Wiki pagina's waarnaar ze verwijzen. Die pagina's zijn overigens ook wel wat verdacht, hebben een hoog juich gehalte.
    Maar ja, zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar. Wikipedia nooit als enige bron gebruiken. Het beroerde is dat echte wetenschappelijke literatuur slecht toegankelijk is (geworden voor mij).

    Groet,

    Ad
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    Bart bij ons in de club heeft zo een 3D printer met een beweegbare tafel
    de X as beweegt dus tijdens het printen en dat is dus shit
    als je wat lange dunne delen wil printen gaan ze tijdens het printen bewegen door de beweging van de tafel
    de enige printer die ik tot nu toe gezien heb en die ik voor KLEINE zaken zou kunnen gebruiken is de peachy printer
    The Peachy Printer - The First $100 3D Printer & Scanner

    al de andere hebben niet genoeg detail om kleine dingetjes te printen
    je kan met een 0.2 nozzle geen zaken printen die maar 0.1 breed mogen zijn

    gr raf
     
  10. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    3D printen met kunsthars zou inderdaad wel eens de volgende stap in hobbygrade 3D printen kunnen zijn. Er is ook al een kant-en-klaar product op de markt, de Form 1, maar die kost toch een paar stuivers meer (en de hars is ook niet bepaald gratis) En uiteindelijk print je nog steeds met plastic...
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  12. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Nu nog wachten op een huis tuin en keuken metaalprinter.
     
  13. Garnaal

    Garnaal

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    198
    @ad bakker: die motorsteun had op een huidig verkrijgbare standard 'plasticprinter' prima gemaakt kunnen worden, en was dan meer dan sterk zat geweest. Waarschijnlijk had die persoon voor de kosten van het printen ervan, zelf een printer kunnen aanschaffen :p

    Mits de printer goed is ingeregeld, zijn de 'normale' prints al behoorlijk sterk te noemen. Een balkje van 10x10x50 (mm) krijg je niet doormidden met alleen je handen, bv.
     
  14. Garnaal

    Garnaal

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    198
    Raf: een beetje nonsense. Wat je aantoont, is dat Bart kennelijk z'n printer niet op orde heeft. Het is overigens, als het goed is, de y die beweegt, niet de x.

    Ik heb zelf een prusa i3, met bewegende y tafel, en daar kan ik ook kleine onderdeeltjes op printen. Zaken van 0.1 breed niet, inderdaad, maar dat kan op geen enkele FDM machine momenteel. Is ook een beetje quats voor modelbouwtoepassing, dat soort toleranties.

    De hele truuk is het kleven aan het heated bed. Dit is overigens ook bij machines met een 'vaste tafel' een probleem, daar de kop het object kan verplaatsen.

    Er zijn talloze oplossingen voor, ook afhankelijk van het materiaal wat je wil gaan printen. Ik gebruik zelf 20x20 kapton stickers op een 20x20 heated bed (alles in cm, uiteraard) icm. auto bed leveling en zogeheten fingerwheels, en dan blijft echt alles, ook de kleinste onderdelen, gewoon goed plakken. Als ik even iets teveel aandraai tijdens de eerste laag, moet ik zaken soms zelfs met een waterpomptang van het heated bed 'afrukken'.

    Als het gaat om iets met een echt kleine footprint (het contactopppervlakte met het heated bed) kun je ook een 'raft/brim' printen, een raster onder het object, wat ervoor zorgt dat het object beter blijft steken.

    Ik print zelf met een .4 nozzle en de dikte van de printbaan is instelbaar, ik heb 'm standard op .5mm staan. Daarmee kun je al verdomd kleine dingen printen. Kleinere nozzles is voor modelbouwtoepassing een beetje onzin.

    Zou ik het afzetten tegen bouwkits bv.. er zijn geen modelbouw-kits te krijgen in kleine afmetingen wat je niet ook zou kunnen printen. Zonder dat het van het bed afkomt ;)
     
  15. Garnaal

    Garnaal

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    198
    Dat is het niet, dat zijn de delta ontwerpen, zoals bv. de Kossel.

    Naar alle waarschijnlijkheid is die machine dan niet goed afgesteld. Tenzij je naar fabrikanten als stratasys gaat, halen de 'hobbyprinters' gelijke resultaten aan de professionele (of beter) zoals leapfrog, makerbot, ultimaker, enzovoort. Dit ook voornamelijk omdat al die machines uit dezelfde componenten zijn opgebouwd.

    Wederom niet juist. De makerbot is de 'box wood' versie van de open source prusa i3. Het is dus precies andersom, makerbot is een reprap ontwerp, niet andersom. Van dat ontwerp (de i3) zijn 2 varianten, de houten (zoals makerbot levert) en de 'single sheet', waar jij op doelt.

    Die single sheet machine is in de standaard constructie minder rigide dan de houten versie, maar is door een aantal aanpassingen veel beter te krijgen dan de houten versie.

    Is echt quats. Ja het is open source, ook het ontwerp, maar dat heeft met labiliteit niets te maken. De huidig beschikbare open source printers zijn net zo goed, of beter, dan de commercieel verkrijgbare, tenzij je natuurlijk over commerciele printers van 10k+ gaat praten, maar dat zijn ook geen FDM machines.

    Nu ja, met alle respect, je volgt het wereldje misschien, maar ik hoor vnl stemmingmakerij en niet kloppende verhalen.

    De waarheid is wel dat als je voor een kit gaat, je moet afstellen om e.e.a. goed te krijgen, en dat dat niet in een dag gedaan is. Fabrikanten (ook makerbot en leapfrog) die geilen met probleemloos van alles printen, die liegen gewoon ronduit. Al die machines hebben calibratie en afstelling nodig, en in het bezit van iemand die dat niet kan, zullen de resultaten ruk zijn.

    Met name als je wat grotere objecten wil gaan printen, luistert het allemaal wat nauwer.

    Niets mis met de makerbot hoor, maar suggereren dat die beter zou zijn dan de open source ontwerpen, terwijl het een open source ontwerp is, is natuurlijk een beetje raar ;) Makerbot is vooral duur, maar in niets beter dan de open source ontwerpen (wat ook niet kan, het is er zelf een).

    Makerbot heeft hun machine dus niet zelf ontwikkeld. De makerbot is een reprap machine.


    Zie bv. ook http://reprap.org/wiki/Prusa_i3
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  17. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    We gaan complete huizen printen in Amsterdam:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Cees, je schrijft dat je dit product ongeveer een jaar geleden vóór de K2013 in Thailand hebt gezien. Ik weet niet wat je hebt gezien, maar de freeformer absoluut niet!
    Deze machine werd in het geheim achter gesloten deuren ontwikkeld en pas drie dagen voor de introductie mochten de vertegenwoordigers van Arburg een kijkje nemen.

    Afgelopen donderdag en vrijdag was ik bij ARBURG in Loßburg en heb met één van de ontwerpers van de freeformer gesproken.
    Het opstarten neemt ongeveer 24 uur in beslag? 8O
    Niet bij deze freeformer!!
    Opwarmen duurt ca. 30 minuten en dan is de smelt klaar voor verwerking.
    Schoonmaken, kapot materiaal verwijderen uit de spuitkop gaat eenvoudig. Doorspoelprogramma activeren door één druk op de knop en de machine doet zijn werk,..... ik heb meegekeken, duurde ca. 10 minuten!

    Werken met de freeformer is kinderlijk eenvoudig, CAD model importeren, STL model wordt in plakken gesneden en NC programma aangemaakt.
    Het te verwerken soort kunststof opgeven en de juiste verwerkingstemperatuur wordt automatisch ingesteld.
    Startknop drukken en de machine begint te werken, ...... geen gezeur, je ziet het product langzaam groeien. :D

    Johannes
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    Hallo

    al een tijdje geen leven hier meer op het forum

    X of Y as maakt geen verschil
    als je lange dingen print dan gaan ze bewegen en worden krom
    en met lang bedoel ik dan een 20 cm

    op het peachy forum zijn ze de zaak naar de kloten aan het helpen
    de enige printer die klein zou kunnen printen willen ze nu gaan gebruiken om in een keer een 1/1 kano te gaan printen.
    daar zijn reeds printer genoeg voor en de peachy was de enige printer die klein genoeg zou kunnen printen voor modelbouw doeleinden
    dan bedoel ik geen rotor bladen en rompen
    maar deurklinkjes , reling ,eventueel klinknagels en dies meer.
    dat je 0.01 in de hoogte kunt hebben is voor de toepassingen die ik nodig heb niet klein genoeg.
    https://www.facebook.com/photo.php?v=710571638994988&set=vb.100001264753423&type=3&theater
    dit zijn de dingen waar ik hem voor nodig heb
    ik bouw nu speciale mannetjes op HO schaal 1/87 en met de printer zou ik speciale onderdelen kunnen printen zoals armen en benen is bepaalde standen .
    nu moet ik steeds verschillende mannetjes verminken om er eentje te hebben die ik me had voorgesteld.
    op het filmpje is het trouwens een fotograaf die foto's aan het nemen is
    de led alleen is 0.8 mm lang en brand 10 Ms op 5 volt wat te weinig is om hem te laten doorbranden maar wel een mooie flits geeft.
    en met bart hebben we het geprobeert zulke dingen te printen en zelfs met de nieuwe printer (print in abs)gaat het niet lukken omdat hij niet klein genoeg kan printen.
    het is reeds mooier dan met pla en er zijn reeds meer details te zien maar alsnog niet goed genoeg .
    gr raf
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2014

Deel Deze Pagina