3D printer stand van de huidige techniek

Discussie in '3D Printen' gestart door Cheeta, 17 jul 2011.

  1. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Mooi! Maar ja, 3D laserprinten is een heel andere techniek en ook financieel iets andere kost.. bij laser heb je het probleem van vloei ook al minder (maar het is er nog wel).
     
  2. JPGZ

    JPGZ

    Lid geworden:
    18 jul 2008
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Castricum
    Als je een zeer hoge nauwkeurigheid wilt, dan is een nozzle zowiezo ongeschikt. Het makkelijkst te vloeien kunststof is (oa) PLA en op hogere temperaturen is ABS geschikt. Na het vloeien vanuit de nozzle zet het kunststof altijd uit. Het is dus lastig om deze uitzetting tegen te gaan. De truck zit hem dus niet in de nozzle diameter, maar in het omgaan met temperatuur. Een nozzle is in deze gevallen dus ongeschikt. De hoogste nauwkeurigheid (in draaddikte) is ongeveer 0,2 -0,3 mm bij FDM (Fused Deposit Modeling) bij een praktisch oneindig kleine stapgrootte. Maar dan hebben we het over Dimension printers van 15.000-30.000 euro. Een kleinere diameter hoef je niet te proberen, want dan vloeit het kunststof niet meer goed. Ook moet je (om de nauwkeurigheid te garanderen, en te zorgen dat het niet alle kanten op vloeit) de omgeven verwarmen tot een graadje of 75.
    Wil je echt op hoge nauwkeurigheid printen, dan moet je gebruik maken van UV licht (Stereolithografie, epoxyhars), of poeder sinteren (in metaal of gips). Dan hebben we het niet meer over millimeters maar microns. Ik weet niet of dat toepasbaar is voor een CNC machine in jou opstelling.
    Als je echt maar 1 werkstukje nodig hebt, kun je het uitbesteden tegen schappelijke prijs bij:

    Shapeways | Passionate about creating (eindhoven)
    Materialise: Driving Your Innovations (Belgie)

    Aldus mijn zoon
     
  3. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    FDM=nozzle ;)

    Alle apparaten in dit topic werken met nozzles. En inderaad, wat je al zegt, de nauwkeurigheid daarvan laat te wensen over.

    Laat je zoon eens een account aanmaken, je hebt nu al meer antwoord gegeven op Cheeta's eigenlijke vraag, dan alle voorgaanden :)
     
  4. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Die is zeker mooi! En gebruikt ook een heel andere techniek, Cheeta heeft daar niets aan.

    Maar in het kader van dit topic wel de mooiste die ik gezien heb!

    Op die site geven ze zelf ook al het verschil aan.. het fluitje wat er bij DWDD geprint werd (denk op een thing-o-matic), het verschil is goed te zien.

    [​IMG]

    Wat ook interessant is aan die techniek, is dat het veel makkelijker schaalt.
     
  6. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    hmm de kwaliteit daarvan is wel acceptabel en bruikbaar te noemen.
    dat witte fluitje is om te huilen. daar heb je niks aan.

    merk wel dat er heel erg verschillende resultaten terug te vinden zijn op internet.
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    dat witte fluitje is al niet slecht wanneer gemaakt op een makerbot of aanverwante hoger al vernoemd hier en daar.
    Even aanvulling op de nauwkeurigheden, van toepassing op de industriëlere machines: ABS is erg vochtgevoeling. De rollen van de makerbot ea zitten niet verpakt, de makerbot bouwruimte zelf is open en niet geconditioneerd, de spelingen op alle onderdelen zijn gigantisch als je vergelijkt met professionelere toestellen. Op de machine van cheeta zal dat wss wel al beter zijn.
    Ik bedoel maar: als je geen rekening houdt met de conditionering binnen de afgesloten machine (temp net boven de smelttemp van ABS), vocht niet weert, doorvoer en andere snelheden niet exact kunt meten,... dan is zo'n resultaat als dat fluitje het meest haalbare lijkt mij.
    Ik merk zelf met mijn dimension dat bij een kleine hapering of afwijking in een build van bv 10h, dit al niet meer ok is voor de industrie. Dan moet ik wee eens kaliberen of is er service nodig.
    Hoe goed je het krijgt, is voor mij gewoon hoe veel tijd je erin wilt steken.
    Hebben we al vermeld dat de makerbots ea geen (aparte) supportstructuur printen?
    Ik vind het leuk om te zien dat bij industriële opdrachten een tolerantie van 0,1mm (gangbaar bij 3D printing) al op het randje is, maar bij makerbotting moet je soms hele klodders afsnijden of vijlen om er wat toonbaars van te maken.
    Andere technieken zoals sinteren, stereolithografie, gips,... zou ik hier niet aanbrengen. Dan zijn we nog verder van huis.

    Ivm ontwerp van de extrusiekop: koop toch gewoon dat onderdeel dat beschikbaar is. Ik ben zelf ook voor het zelf bouwen als het kan, of om bij te leren, maar bij deze zou mijn keuze snel gemaakt zijn.Die mannen zijn er al heel lang mee bezig. De uniforme verwarming,.. is niet zo eenvoudig te verkrijgen.
    Ik volg verder.

    Ik mag hier geen reclame maken, maar het is niet echt commercieel, dus doe ik toch maar. Eind augustus gat bij ons een summerschool door waarin een workshop met makerbots zit. Het is al laat om in te schrijven (voor de hele week wel), maar misschien is er wel interesse en nog plaats. Er zijn al een aantal deelnemers uit Nederland.
    programma, check de woensdag: Howest.be | Program | Summer School 2011
    moderators: schrap gerust indien toch niet geoorloofd.
     
  8. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
  9. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Dat is dus die genoemde markerbot, en resultaten daarvan zijn gelijk of slechter aan de foto van het witte fluitje wat ik postte.

    Leuke spielerei dus, maar niet echt bruikbaar verder.. en dan wordt $1300 ineens heel snel veel geld :)
     
  10. gerraldpeters

    gerraldpeters

    Lid geworden:
    15 okt 2005
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Wheeling, IL USA
  11. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Oh wat ik er van denk is niet belangrijk hoor, ik ben zeker geen kenner.

    Ik heb het een klein beetje gevolgd, en voor wat ik er van zie/hoor/lees, is het erg geinig spul allemaal, maar is er domweg nog niet een machine die nog enigszins betaalbaar te noemen zou zijn voor consumenten, die ook echt mooie resultaten haalt, of dermate resultaten dat ze voor modelbouw bijster interessant zijn.

    Maar het gaat hard, die printer op basis van vloeistof en een beamer kende ik nog niet, en die lijkt wel een mooier resultaat te geven al.

    Over 10 jaar printen we onze spullen zelf uit thuis :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 aug 2011
  12. LED-Maniak

    LED-Maniak

    Lid geworden:
    7 apr 2004
    Berichten:
    272
    De rapman is leuk, maar als je niet erg lang wilt wachten en je wat meer dan 'redelijk' resultaat wil, dan lijkt deze mij qua opbouw veel te onstabiel.

    Ik vond de chinese tafel formaat 3D printer wel erg leuk, al was die meteen weer 3k euro.
     
  13. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
  14. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    een maat van me heeft zijn 3d printer binnen en nu druk aan het afstellen en testen binne kort plaats ik hiet wat foto`s of hij zelf .
    het ziet er nu al erg goed uit maar we willen nog beter en dus druk aan het testen.
     
  15. moirten

    moirten Guest

    Laat dat mij zijn :)

    Ik ben een tijdje bezig de printer zo te tweaken, dat hij een mooi resultaat geeft.
    Standaard is de laagdikte 0,35-0,45mm.
    Na veel proberen, stoeien en noem maar op zit ik op 0.15mm!
    Dit is bijna onzichtbaar voor het menselijk oog.

    Een voorbeeldfoto van mijn huidige printkwaliteit:

    Test01.jpg (image)


    Dit is een vrij ver ingezoomde foto, waarbij de laagdikte van 0.15mm aan de meeste rechter kant te zien is.
    Helemaal links is de standaard kwaliteit voor een Open Source printer.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 sep 2011
  16. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    mooimooi, welk toestel is het?
     
  17. moirten

    moirten Guest

    Het is de Cupcake CNC, maar dat is niet echt meer een Cupcake te noemen:p
    Ik haal betere resultaten dan de Dimension 1200ES (vanaf 18500 euro) 0.254/0.33mm laagdikte. En betere dan de Dimension Elite (vanaf 22150 euro) 0.178mm/0.254mm laagdikte en beter dan de Dimension Uprint/Uprint Plus (vanaf 11900 / 15500 euro) 0.254/0.33mm laagdikte. (H)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 sep 2011
  18. moirten

    moirten Guest

    Ik heb even een foto gemaakt (macro) van het fluitje in het zwart, en links een calibratieblokje. Let niet op het beetje waverige aan de rechterkant dat is mijn z-as die nog een beetje "whobbled". (wordt verholpen)
    Links een laagdikte van 0.15mm, rechts een laagdikte van 0.33mm

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 sep 2011
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Foto is erg groot, 3648x2736pixels, 3,5MByte. En aangezien Imageshack toch al geen scheur-ijzer is. Forumafspraak is 800x600pixels.
     
  20. moirten

    moirten Guest

    Sorry, wel lekker veel detail :p
    Ik zal hem resizen
     

Deel Deze Pagina