3D printer stand van de huidige techniek

Discussie in '3D Printen' gestart door Cheeta, 17 jul 2011.

  1. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    als me printer af is ga ik me toch eens verdiepen in het sinteren al is het wel weer een stap verder als kunstof poepen al is een goed werkende kop ook lastig vastlopers zijn een ramp mijn 2 de kop en 3 waren wel goed en werken erg goed.

    hier weer wat foto`s van de kop en het bet wat binnen is 48x48 print bed.
    nu de uit daging het bet te verwarmen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2012
  2. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Dat sinteren en smelten wat je nu doe , wat voor verschil zal dat geven?

    't ziet er mooi uit,
    Cor
     
  3. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    nu verwarm ik het matriaal en leg een supper lange drol zeg maar tot de laag vol is dan ga je naar de volgende laag en weer een laag en ga zo maar door.
    de laag hoohte en de nordel bepalen hoe het prodickt er uit komt te zien( al je 2x een o op en kaar zet en die iets indruk dan zie je de boling nog iets en dat blijft al is een laag dikte van 0,15 mm al heel mooi).

    sinteren dan wordt er een laagje matriaal in heeel fijn poeder over de vorige laag gelgt en dan met een lazer op de aude laag gesmolten dt is heel dun en geeft een mooi strak produckt.

    het kan ook in licht gevoelig matriaal dan is het een soort van bad met daar in een lift die het matriaal op hoogte brengt en ook weer met een lazer aan licht dus niet brand en dat hardt dan uit dit ook weer laag voor laag.
    dit is het in grofe lijnen( lagen)
     
  4. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    thanks ,
    Interessant ...... ik hou het maar gewoon bij frezen :)

    Cor
     
  5. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    van cilinders naar straal motoren duurde ook een tijd.
    al is dit wel de toekomst.
     
  6. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Blijft een feit natuurlijk dat cilinder en stermotoren veeeeeel mooier zijn als turbine motoren :) dus....... ik hou het maar bij frezen ;-)

    Cor
     
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Voor mij is dit allemaal betrekkelijk nieuw. Nu kom ik op internet bijvoorbeeld deze firma tegen, die (zoals ik het lees) al modellen voor 3D-printen kunnen maken uit foto's die onder verschillende hoeken genomen zijn.
    Is dit inderdaad een mogelijkheid, of begrijp ik die informatie verkeerd?

    Mijn interesse is gewekt omdat ik wel eens een klassiek schip waarvan geen bouwkit bestaat (bijvoorbeeld de 7 Provinciën van de Ruyter) van scratch zou willen bouwen. Met mijn (on)handigheid is het maken van een geloofwaardige kopie van alle houtsnijwerken (de spiegel bijvoorbeeld) niet te realiseren. Maar dan zou deze techniek wel eens een uikomst kunnen zijn, of is dat nog een brug te ver?

    Groet,

    Ad Bakker
     
  8. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
  9. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Bedankt voor de link, ik ga dit zeker eens proberen!!!
    Ik moet alleen uitwijken, want ik werk zelf uitsluitend op een Mac. Dus ik zal eerst een geschikte en goed voor mij toegangkelijke Windows machine moeten vinden.

    Groet,

    Ad
     
  10. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    zit weer op me golf en kom net dlp printen tegen.
    dit werkt ook met licht gevoelige polimeer of het uv is ben ik nog niet uit.
    door met een projector te belichten hardt het materiaal uit de lift gaat om hoog en weer om laag nog geen id hoe dat zit en dan weer een laag.
    om te bouwen niet zo heel lastig al kost de projector wel flink wat en dan gaat de lamp weer niet lang mee en is duur nog eens een plons wagen en uit zoeken.
     
  11. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Van wat ik zag bij een hp 3D printer is met deze techniek toch echt een heel erg mooi resultaat te krijgen. De resolutie was echt best goed, en je moet goed kijken voordat je de laagjes ziet.

    SLS is mooier, maar hoe haalbaar is dat? En dat materiaal zal wel 'iets' duurder zijn dan 10€/500gram


    De manier waarop jouw machine is opgebouwd lijkt mij wel de beste manier voor een wat grotere, een neergaande Z.
    Gebruik je maar 1 stappen motor daarvoor?
     
  12. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    x -y en z hebben 1 motor dit is wel een nema 23 1kilo/ meter een stuk sterker als de nema 17.
    de z as heeft wel een vertraging maar dat is meer om een hogere resolutie te krijgen met de kogel omloop spindel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    dit blok voor aan moet nog eens over ging ff de mist in mijn schult.
     
  13. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    klopt die had ik ook voor ogen en meganies goed te bouwen maar wel weer duur kwa hardware en de vloeistof kost ook nog best wat dus nog ff in de koelkast tot dat het leuk wordt.
    het id lijkt een beetje op een foto belichten dan om hoog en de volgende er aan plaken daar lijkt het op naar mijn id.
     
  15. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    dat gaat de bank me niet lenen ben ik bang en zelf bouwen heeft mij voor keur leuk en leerzaam.
     
  16. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    het verwarmde bed vandaag eens gemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    de 80 graden al gehaald zo open en bloot.
    van de week een plank op maat zagen en daar wat randen aan maken zo dat de alu plaat daar op rust.
    de tussen ruimte spuit ik vol met peurschuim in een zak zo dat het geheel schoon blijft.
    onder de plank komt dan nog de veeren waar het geheel mooi mee af gesteld kan worden.
     
  17. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    goed weer een paar stappen verder .
    het bed is nu verwarmt en print stukken beter.
    van daag een tandwiel gemaakt.
    3mm pla norsel 0.34mm snelhijd rustig aan 30/60mms en een laag hoogte van 0.1mm dit betekende 120 lagen en duurde 6 uur .
    de temp op de kop is 185 en de eerste laag190 graden om goed te plakken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Indrukwekkend, en zeker niet veel slechter dan wat ik een paar weken geleden van een professionele machine heb gezien op een beurs.
     
  20. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    tand wiel geprint duurde 6 uur lang en daar na weer wat printen en weer gedonder met de kop.
    na veel testen ben ik er achter gekomen dat de teflonbuis waar de draat door heen loopt uit zet en bij het hetedeel dus gaat op trompen en dus het gat af sluit na ja bina van 3mm naar 1,8mm en dus werkt de kop dan niet meer goed.

    nieuw ontwerp maken dus .
    ik ga nu met peek werken in de hoop dat dit wel gaat werken en teflon aan de boven deel zie foto.
    als het van de week binnen komt kan ik verder bouwen.
    om de norsel goed aftesluiten gebruik ik nu zacht koper en maak daar een ring van dat werkt erg goed.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina