3D printer stand van de huidige techniek

Discussie in '3D Printen' gestart door Cheeta, 17 jul 2011.

  1. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Ik heb nu mijn nieuwe printer ook binnen, de vorige had wat problemen maar de verkoper heeft hem voor mij omgewisseld, goede service!

    Ik ben erg tevreden nu met de print resultaten, ik heb hier een creatr dual extruder. Mooi machientje!
     
  2. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Nieuwe ontwikkeling (voor mij dan); 3D scannen:

    [​IMG]

    Met deze software kun je op een behoorlijk hoge resolutie scannen, maar daarvoor heb je wel een professionele camera nodig en die zijn me voorlopig nog iets te prijzig.

    Wat er mogelijk is met een vergelijkbare setup, maar dan met een professionele camera:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2013
  3. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Gescand en geprint (50%):

    [​IMG]
     
  4. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
  5. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Nee, nog niet gezien. Ben wel benieuwd, ik heb wel eens een paar ultimakers aan het werk gezien en was wel onder de indruk van de resultaten. De technische verbeteringen zijn echter niet zo wereldschokkend (een verwarmd printbed is al min-of-meer standaard en het bouwvolume is ook niet echt ongeëvenaard)
    Wat wel belangrijk zal zijn, willen 3D printers meer algemeen geaccepteerd worden, is dat het het gebruikersgemak toeneemt. Ik ken inderdaad iemand die een ultimaker heeft gekocht met het idee dat hij deze als een normale 2D printer in gebruik kon nemen (uitpakken, kabels in het stopcontact en de printer steken en op het knopje "print" drukken) Dat is hem toch behoorlijk tegengevallen en de printer staat nu werkeloos in een hoek.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  8. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Het is weer wat de journalist van het ANP ervan maakt. Het gaat hier helemaal niet primair om het 3D printen volgens mij, hoewel het wel een aardig hulpmiddel is. De titel van de presentatie op Technart is:

    "Revealing hidden paint layers with Scanning Macro X-ray-Fluorescence Spectrometry: Two case studies from Govert Flinck."

    Het gaat dus meer om de techniek om verborgen verflagen onder de bovenste verflaag te kunnen vinden. Die verborgen verflagen kunnen daarna met 3D printen worden gevisualiseerd.

    Wel grappig, mijn oude cluppie, maar wel een ietsjes ander toepassingsgebied:p. Er is wel wat veranderd in 8 jaar:yes:.

    Groet,

    Ad
     
  9. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    3D scanner nu geautomatiseerd:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Valt nog niet mee, een motorblok scannen (maar we komen er wel...)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Grappig, een 3d print topic hier. Mijn buurman heeft al een reprap mendell maar heeft deze nu vergroot. Het printoppervlak is bijna 1m2 en hij kan tot bijna 1 meter hoog. De extruder gaat niet meer werken op draad maar op plastic korrels.
    Zal er een paar foto's van schieten en hier plaatsen.
     
  12. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
  13. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Vandaag was ik in de gelegenheid om de freeformer van ARBURG op de
    K 2013 in Düsseldorf te bewonderen, een wereldprimeur.

    Home*- ARBURG

    Een slim rapid manufacturing concept, wat volgens mij richtingwijzend is voor de toekomst.

    De kunststof onderdelen worden gemaakt van standaardgranulaat!:p:D:thumbsup:
    Voor zover ik weet is dat de eerste machine op de markt die dat kan.

    De geprinte onderdelen zijn zeer sterk. In vergelijking met een spuitgietonderdeel zijn ze uiteraard minder sterk, maar het verschil is niet groot.

    Helaas zijn deze machines behoorlijk prijzig en voorlopig nog niet te koop, tenzij je veel geld voor over hebt. :)

    Johannes
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2013
  14. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel

    is die doos de verpaking want wat er met dat ding kan is me een raadsel de verpaking weet ik wel raad mee hahahahha.
     
  15. New-bie

    New-bie

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    85
    Goede morgen dit noem ik pas oldscool dit product ongeveer een jaar geleden in werking gezien (in thailand) ,het is erg simpel ,het granulaat wordt toegevoerd en verwarmd zodat het vloeibaar wordt daarna is het het zelfde als b.v. een leapfrog of elke andere machiene wat 3D print ,de grote vernieuwing zit hem in de toevoer heads welke een behoorlijke verwarming moeten hebben ,opstarten van zo'n machiene neemt behoorlijk wat tijd in beslag ongeveer 24 uur ,evenals het schoonmaken, dus niets nieuws onder de zon. Veel plezier met de groeten Cees
     
  16. New-bie

    New-bie

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    85
    Nog even terugkomend op het vorige verhaal ,eigenlijk is dit een logisch vervolg op de CNC technologie ,de grote vernieuwingen die er aan zitten te komen zijn de verbeteringen in de granulaat soorten ,en de programmeer mogelijkheden ,bij de granulaat soorten is het mogeljk om nog grotere hardheden te bereiken (misschien door granulaat te vermengen met andere kunststoffen) en zo de temperaturen te verlagen waardoor hogere printsnelheden te bereiken zijn en grotere hardheden ,zelfs tot keramische hoogte ,de toekomst zal het leren ,qua programmering zal moeilijk zijn ,hoewel veel programma's inmiddels al aan het 3D printen ruiken zijn er maar weinig die het ook werkelijk kunnen de huidige 3D printers kunnen daar een aanzet toe geven en ik hoop dat dat ook gebeurd ,ik denk b.v. in onze hobby aan zenderbehuizingen een eigen form te geven ,zoals b.v bij veel producten het geval zal zijn ,als meubilair eindelijk geen eenheids worst meer is of dressoirs of kunst of .......... In mijn geval dream on !!!!!!!
    Hartelijke groeten Cees (visionair) OF DROOMER.
     
  17. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    ...Is dat zo?
    Hebben de andere machines ook een 3- of 5-assige onderdelendrager met lijnmotoren voor complexe 3D-geometrieën zonder supportstructuur?

    Dat vond ik juist zo geniaal!

    Johannes
     
  18. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Hmm, mijn buurman is bijna zover dat hij een reprap mendell zo ver heeft dat deze werkt met " korrels" . Ben bij de eerste tests geweest en het ziet er veelbelovend uit.
     
  19. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Verplaatst naar het nieuwe deel speciaal voor 3D printen.
     
  20. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Weer een beetje vooruitgang geboekt.
    Dit is een snelle scan, waarbij de camera niet alles heeft kunnen zien (deze delen zijn nog open), maar het eindresultaat is haarscherp, al veel beter dan de scan uit post #170.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina