3D printer tbv zelf ontwerpen en printen onderdelen

Discussie in '3D Printen' gestart door mamo, 2 okt 2018.

  1. mamo

    mamo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    11 apr 2012
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Den Haag
    Hoi,

    Ik ben aan het rondneuzen in de technieken en het aanbod van 3D printers met de bedoeling om er zelf modelbouw onderdelen te ontwerpen en printen.
    Mijn gedachte is het zelf bouwen of nabouwen van bestaande gebouwen.

    Omdat ik hier en daar termen als CNC lasersnijden las kwam ik uiteindelijk op een 3 in 1 apparaat uit, namelijk de Snapmaker.
    Heeft iemand ervaring met dit apparaat? Het kan 3D printen, laser graferen en CNC snijden.

    Ik ben benieuwd of dit soort 3 in 1 apparaten in de hobby modelbouw geschikt en gebruikt wordt, of dat voor de door mij hierboven beschreven doeleinden een dedicated 3D printer meer geschikt is.

    De door mij geprinten onderdelen, moeten voornamelijk in schaal 1:87 geprint worden, waarbij kleine details goed zichtbaar moeten zijn.
    Ook moet het onderdeel hard zijn, goed te schuren en te verven.
    Houdt dit dan in dat ik een goede ABS filament printer moet zoeken, ik dat er vele soorten filament te koop zijn?

    Alvast bedankt voor tips en aanbevelingen!

    Groet
    Martijn.
     
  2. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Hoi Martijn,

    Het ligt er een beetje aan wat je wilt gaan printen en welke afmeting. Detail is belangrijk lees ik hier boven, met een FMD-printer zijn kleine details minder mooi dan bij een SLA-printer. Zie onderstaande afbeelding.
    [​IMG]


    Groet,
    Coen
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Bij 1:87 is alleen SLA een goede optie. Met een FDM printer krijg je nooit het resultaat wat je wil.
     

Deel Deze Pagina