3d printer vragen van beginner(s)

Discussie in '3D Printen' gestart door gti_killer, 26 mrt 2014.

  1. gti_killer

    gti_killer

    Lid geworden:
    4 jul 2006
    Berichten:
    75
    Locatie:
    zeeland
    Zelf ben ik druk bezig met bouwen van een prusa i3. Er staat een geweldig topic op dit forum van Garnaal. Om dit topic niet te vervuilen, heb ik dit topic gestart.
    Om maar van wal te steken.

    Een vraagje over de endstops. Welke zijn het makkelijkst te gebruiken en wat is het verschil eigenlijk tussen de mechanische endstops en de endstops met printplaat?
    Quint.
     
  2. Peterv3210

    Peterv3210

    Lid geworden:
    5 apr 2014
    Berichten:
    15
    Hallo,

    Ik volg hier de 3d print topics al een tijdje, en ben onderhand zelf ook een prusa aan het bouwen. Maar nu loop ik nu ook tegen het endstops probleem aan. en dat is dat ik 6 endstops heb drie met en drie zonder printplaatje maar het is mij niet duidelijk welke waar gebruikt moeten worden.

    Groet

    Peter
     
  3. gti_killer

    gti_killer

    Lid geworden:
    4 jul 2006
    Berichten:
    75
    Locatie:
    zeeland
    Veel gebruiken gewoon de mechanische, dus zonder het prinplaatje. Is makkelijker te bevestigen in het begin. Het viel mij op dat de meeste kits met printed parts geleverd worden met alleen de houders voor de mechanische. Het verschil in werking is mij ook nog niet duidelijk ;).
     
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Het maakt allemaal niet zoveel uit, zolang de electronica maar een signaaltje krijgt dat de as op zijn uiterste punt is. Theoretisch zou je kunnen beweren dat optische eindstops beter zijn, aangezien ze minder aan slijtage onderhevig zijn. Maar je zult al behoorlijk vaak moeten "homen", wil je een mechanische schakelaar verslijten.

    Overigens ziet het er naar uit dat ik binnenkort weer een Mendelmax ga bouwen (de onderdelen zijn onderweg, maar ik moet even kijken hoeveel tijd ik de komende weken heb)
    Ik zal proberen daar ook een bouwverslag van te maken, zodat er een beetje vergelijkingsmateriaal komt t.o.v. de Prusa.
     
  5. Peterv3210

    Peterv3210

    Lid geworden:
    5 apr 2014
    Berichten:
    15
    Gebruiken de meeste er maar drie? Elke as heeft toch twee uiterste posities?
    Ik heb voor de endstops met print plaatje de volgende stekkertjes gemaakt.
    Klopt het dat de verbinding van de "mechanische" endstops de op de volgende manier moet?
    [​IMG]

    In de handleiding van Gadget3d staan volgens mij de endstop-stekertjes verkeerd om aangezien blauw signaal is neem ik aan.
    [​IMG]

    Klopt dit?

    Groet,

    Peter
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Aan drie eindstops heb je genoeg, omdat je ze eigenlijk alleen gebruikt om te homen (het 0-punt in te stellen) Op grote CNC machines worden ze als veiligheid gebruikt (om te voorkomen dat de boel in de soep draait als er een fout in de code zit), maar dat is bij deze kleine machines niet echt nodig.
    Het enige wat de stop doet, is de pin op de electronica naar 0 schakelen (verbinden met de aarde) Of deze dat doet als de schakelaar geopend of gesloten is kun je instellen in de software.
     
  7. G-Force-1

    G-Force-1

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Dinteloord
    Ik gebruik ook de drie mechanische endstops. Deze zijn om te "homen" de eindposities van de assen kan je software matig instellen.

    Je moet rood en zwart omdraaien op je endstops. Blauw is inderdaad signaal maar deze wordt aan massa geschakeld (Normally closed). ligt dus aan massa als endstop niet ingedrukt is.
     
  8. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Trouwens, het antwoord op deze (en vele andere) vragen, kun je ook gewoon vinden op de reprap wikipedia
     
  9. Peterv3210

    Peterv3210

    Lid geworden:
    5 apr 2014
    Berichten:
    15
    Klopt, maar sommige dingen zijn af en toe onduidelijk.

    @G-Force-1: Thanks!
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2014
  10. Peterv3210

    Peterv3210

    Lid geworden:
    5 apr 2014
    Berichten:
    15
    Wat voor kabel gebruiken jullie van de voeding naar het Ramps bordje?
     
  11. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Bron: http://reprap.org/wiki/Mechanical_Endstop

    Bron: http://reprap.org/wiki/RAMPS_1.4

    Bron: http://reprap.org/wiki/WiresAndConnectors

    [​IMG]
     
  12. Peterv3210

    Peterv3210

    Lid geworden:
    5 apr 2014
    Berichten:
    15
    Ja klopt, ik ben een frequente bezoeker van de reprap wiki.

    Wat ik bedoel met de vraag over de draad is, op de wiki hebben ze het over 18AWG ong. 1mm. draaddikte.
    Dit draad heeft volgens de tabellen een maximale belasting van 2.3amp.
    http://www.keywolf.com/American_Wire_Gauge.php
    De printer trekt als ik het goed begrijp in pieken misschien 20amp. (12.5 voor de motoren + 2 x 5amps (60 watt / 12volt) voor de heatbed en extruder).
    dat zal niet continu zijn maar gemiddeld zal dat rond de 9 a 10 amps zijn neem ik aan.

    Dus was ik benieuwd wat jullie voor een draad gebruiken.
    Ik ben geen elektricien en wil koste wat kost brand en ellende voorkomen.
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2014
  13. gti_killer

    gti_killer

    Lid geworden:
    4 jul 2006
    Berichten:
    75
    Locatie:
    zeeland
    Ha ik heb m'n printer betrapt op iets waar ik niet helemaal over uit ben. Ik had de snelheden terug gezet op 10mm/sec. Alle calibratie objecten geprint. Aangepast en alles werkt naar behoren. Dus dacht ik een fan mount te printen. Maar op 10mm/sec duurt dat 4 uur dus ik dacht zet slicer op 20mm/sec. De eerste 20 lagen gingen goed. Maar toen ik bij de printer kwam zag ik dat er lagen aan het verschuiven waren.
    Alles verschoof in de y richting. Toen zag ik dus dat het bed soms vibreerde en dan weer verder ging.
    Denk dat de current dus niet goed staat. Maar duid het nou op teveel of te weinig stroom?
     
  14. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
  15. G-Force-1

    G-Force-1

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Dinteloord
    Ik gebruik voor de voeding 2 draden voor de plus en 2 draden voor de min, dus totaal 4 draden elk van 2,5 mm2. Door 2,5 mm2 kan 16-25 Ampere.
     
  16. gti_killer

    gti_killer

    Lid geworden:
    4 jul 2006
    Berichten:
    75
    Locatie:
    zeeland
    Opgelost! Stond te vref stond inderdaad te laag. Ben het nu aan het fine tunen. Maar print nu op 50mm/sec en weinig lelijke prints. Verschuiving doe er nog is komt alleen bij hoge prints. Dit is wel minimaal en waarschijnlijk z wobble want 1 van de assen is wat krom. Oplossing word nu geprint, anti zwobble parts. Mocht dat niet werken dan maar een nieuwe asje halen.
     
  17. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    De zwaarste zekering op het RAMPS bord is 11A (voor de heaters). De andere is 5A. Tussen de voeding en het bord gebruik ik 1,5mm2 (2x + en 2x -) Voor de stroomverzorging van de voeding gebruik ik 2,5mm2.
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2014
  18. Peterv3210

    Peterv3210

    Lid geworden:
    5 apr 2014
    Berichten:
    15
    Waar "homed" jullie printer?
    Ik heb die van mij nu "printklaar" maar heb nog twijfels over de correcte richtingen van de printer. Hij homed nu t.o.v. het heatbed linksachter en beneden.

    Maar toen ik de test kubus probeerde te printen ging hij de verkeerde kant op, hij probeerde zegmaar nog meer naar linksachter te gaan :) wat uiteraard niet lukte.

    Nu de vraag waar moet de printer homen of zijn het instellingen in de uiteindelijke gcode bestand die hier voor moeten zorgen. Ik gebruik nu repetier.
     
  19. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Het maakt niet uit waar de printer "homed", als je er maar voor zorgt dat de nulpunten van je printbed en de locaties van je eindschakelaars goed zijn ingevoerd (voor x: linkerzijde printbed, voor y: voorkant printbed, voor z: nozzle op (vlak boven) printbed.) Als je home-schakelaar voor je x-as aan de rechterkant van de printer zit, home je dus niet op de min-eindschakelaar, maar op de max-eindschakelaar. Mijn eigen printer homed rechtsvoor op het printbed, dus op x-max, y-min en z-min.

    Let ook even op dat het punt waar je eindschakelaar geactiveerd wordt niet automatisch het minimale of maximale punt van je printoppervlak hoeft te zijn. Zowel mijn x- als mijn y-eindschakelaar liggen zover buiten het printvlak, dat de extruder zich niet meer boven het printbed bevindt als de eindschakelaar wordt geactiveerd. Je moet dan een offset-waarde invoeren, zodat de printer weet waar het 0-punt van het printoppervlak zich bevindt ten opzichte van de eindschakelaar.
     
  20. Peterv3210

    Peterv3210

    Lid geworden:
    5 apr 2014
    Berichten:
    15
    @Micropuller: bedankt, heb nog een paar zaken aangepast en home nu linksvoor. Ik neem dus aan x-min, y-min en z-min. "homen" gaat goed alles stopt netjes waar het hoort. Dit heb ik ook in gevoerd in Repetier, maar op het moment dat hij wil gaan printen probeert de x-as nog meer naar links te gaan wat niet kan.

    op regel 32 van de gcode staat dit:
    G1 X60.150 Y78.910

    Ik zou hier dus eigenlijk een minwaarde verwachten.
     

Deel Deze Pagina