3dhs 89 slick

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Wes56, 10 sep 2016.

  1. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Beste,
    Na hier eerder een topic heb gestart over setup van een 3dhs 87 extra shp start ik nu eentje over de 3dhs 89 slick.
    Omdat de 3dhs 87 extra niet op voorraad was en deze dus heel moeilijk te verkrijgen is heb ik dus een 89 slick gekozen.
    Deze was wel op voorraad en heb ik bij deze ook wat service als ik spare parts nodig heb.
    Hopelijk kan ik hier verder terecht als ik vragen heb.

    Mijn setup is dle61 met mtw75td.
    Prop zal een menz worden 24x8.
    5x hitec hs 7955tg servo's.
    1x645mg voor throttle.
    Powerbox evolution.
    Straks post ik nog even enkele eerste foto's.
     
  2. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Hier alvast wat eerste foto's.
    Nu nog alles inbouwen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    renetl50 vindt dit leuk.
  3. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Normaal zou ik life 2x 2s 6,6v 2100mah nemen als voeding powerbox/ontvanger.
    Wat volgens mij voldoende moet zijn want deze had ik op mijn pilot decathlon 107.
    Maar nu ga ik waarschijnlijk voor een wike rc ibef of een tech aero ibec.
    Denk dan dat ik beter 2500mah of 2600mah neem.
    Wat denken jullie?
     
  4. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
  5. frankmim

    frankmim

    Lid geworden:
    14 sep 2009
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Almere
    A123 is top, zijn de beste die ik ooit heb gehad. Echter na het faillisement van A123 ben ik ze niet meer tegengekomen.
    Is dit een oude pack of heeft A123 een doorstart gemaakt?
     
  6. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    weet dit niet maar ik vind ze wel terug hier en daar via internet.
     
  7. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Lipo is ook "opeens" leeg.
    Maar houdt wel power vast tot dat moment.
    Nimh zakt gewoon in.. En heb je dus een groot deel van de accu niet het volle vermogen.

    Nimh zakt per dag wat in voltage door zelfontlading. Iets waar lipo of li ion geen last van heeft.
    Minder moeilijk met opladen, als je een computerlader hebt.
    Makkelijker te herkennen wanneer overleden. Vind ik dan.

    Li ion of lipo, beide goede keuzes..
    Life zie je vaker, zelfde eigenschappen. Ook goede keuze
     
  9. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Life is ook mijn eerste keuze maar zoals hier eerder gepost kan ik maar aan de 2100mah geraken en dan direct een 3200mah.
    De ene is wat te weinig en de andere 3200mah is dan wat overkill.
    Ik vond wel nog andere a123 van 2500mah gemaakt met ronde cellen.
    Maar je vind ze niet zo gemakkelijk meer.

    Als het te moeilijk blijkt ga ik anders toch gewone 2s lipo's pakken hoor van 2500mah.
    https://aerobertics.be/nl_be/elektronica/batterijen/2s-2500mah-25c
    Ik heb gewoon een beetje schrik voor brand gevaar bij gewone lipo's maar iedereen gebruikt ze bijna dus zal wel zo erg niet zijn.
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Lipo's zijn vooral gevaarlijk tijdens het laden en na mishandeling (crash, leeg, overladen, ...). Als ze verwijderbaar zijn en je kunt ze apart laden is dat al heel wat...
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Meestal zie je dit soort problemen (brand) bij grote pakketten, die stevig mishandeld worden.

    een lipo voor een ontsteking wordt maar minimaal gebruikt.. zo'n 2 cel lipo mag misschien 50 ampere continu leveren, en de ontsteking vraagt maar 0,3 ampere..
    hang me niet op aan de getallen, maar zoiets was het. Op mijn trex 600 (heli) heb ik 1 accu voor ontsteking en ontvanger, ik merk de ontsteking niet in vliegtijd..
    Altijd 7 vluchten, dan moet ik een andere accu erin zetten.
    Ga je de lipo met 5C laden, ben je problemen aan het zoeken. Gewoon 1C, vind de lader en de lipo het leukst.

    De lipo voor de ontvanger wordt zwaarder belast. maar nog steeds maar iets van 5 ampere.
    geen idee van het echte getal, maar in die orde van grootte zal het best liggen.
    dus wordt de lipo nog steeds heel ruim binnen de toleranties gebruikt.

    Zolang jij hem niet te leeg vliegt...
    En netjes 1C oid laad, kan er weinig mis gaan.
    lipo's buiten het toestel laden.. handiger.

    Crashes even daarbuiten.. als je het presteert om de lipo te breken tijdens de crash, kun je wel een stevig brandje krijgen.
    meestal is het toestel zelf dan ook wel iets overleden ;-)
     
  12. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    li ion, li fe, li po zijn allemaal +/- dezelfde techniek accu's.
    ook +/- dezelfde eigenschappen.

    life zie je wat meer bij laag belaste onderwerpen (zender, ontvanger)
    lipo bij hoog belaste zaken.
    li ion kom je normaal niet veel tegen in de modelbouw, maar zal het ook goed doen als ontvangeraccu.

    Persoonlijk zou ik eerder voor een lipo gaan.
    Veel gebruikt, ruim voorradig, in alle soorten en maten. En alle laders kunnen er mee om gaan.
    Life is ook goed, wordt ook veel gebruikt. voltage is een tik lager, misschien kun je hem recht op de ontvanger inprikken.. waarschijnlijk niet (ivm servo's die maar 6 volt kunnen hebben), dan maakt de keuze lipo of life eigenlijk weinig uit.

    mag je dus zelf weten ;-)


    Li ion kan natuurlijk. waar je eigen gevoel het beste bij is.
    wel ff kijken of je lader hem kan laden.
     
  14. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok bedankt.
    Denk dan maar lipo te nemen. Die life zijn op dit moment niet makkelijk te vinden in 2500 mah.
    Het is 2000 of 3200mah.
    Die li-ion lijkt met te prijzig.
    Dus gens ace 2s lipo 2500mah zal mijn keuze worden.
     
  15. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Intussen al een 1ste deel ontvangen.
    Motor heb ik al een zelfgemaakte kelk opgezet voor romp aanzuiging.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. Rc nick

    Rc nick

    Lid geworden:
    27 jul 2008
    Berichten:
    156
    Locatie:
    Ootmarsum
    Dat ziet er super uit, mooie bak ook! Heb geen ervaring met 3dhs maar het is volgens mij lichter gebouwd als extreme flight. Neem je nog een sleeve over de servokabels? Had bij mijn yak dat dit langs hout begon in te snijden. Veel plezier met de bouw!
     
  17. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Bedoel je in de romp zelf?
    Daar zit een buis ingebouwd waar de kabels doorlopen.
    Of hij lichter gebouwd is dan extreme flight kan ik niet zeggen want het zelf nog geen extreme flight had.
    Deze voelt alleszins enorm stevig en stijf aan hoor.
    Ik post nog later wat foto's van de verdere opbouw maar ik wacht nog op onderdelen.
     
  18. Rc nick

    Rc nick

    Lid geworden:
    27 jul 2008
    Berichten:
    156
    Locatie:
    Ootmarsum
    Ik bedoel om alle servokabels, alles wat om een scherpere rand gaat. Aerobertics heeft dat spul wel liggen, servo sleeve oid.
     
  19. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Bedankt voor de tip.
    Ik zal zien of de kabels ergens langs scherpere randen lopen.
    Voorlopig nog niet veel verder gedaan.
     
  20. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Intussen zo goed als alle onderdelen uitgezonderd mn mtw 75td uitlaat.
    Voorlopig op aanraden van de shop een kleinere 23x8 prop om in te lopen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    dries_neyrinck vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina