3dhs 89 slick

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Wes56, 10 sep 2016.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Die hoort bij je motor te zitten.. In theorie.

    Je kan, aangezien je een net plaatje hebt, ook zelf een sticker laten maken.
    Kun je ook het formaat zelf bepalen.
     
  2. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Er zit ene bij ja maar geen zo'n mooie en is dan nog in het blauw wat totaal niet past op mn vliegtuig.
    Ik krijg steeds meer zin om een plotter te kopen dan kan ik ze zelf snijden.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Das wel een beetje duurder dan ff zo'n sticker laten snijden
     
  4. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.471
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Ik kan wel kijken of ik hem kan snijden voor je
     
  5. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Das waar maar ik had al een tijdje interesse in dergelijke hobby plotter. Ook voor andere dingen mee te doen natuurlijk.
     
  6. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Je hebt pb.
     
  7. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Intussen vliegt mijn slick. Vliegt ongelooflijk goed.
    Nu heb ik wel een minpuntje. De sterren die op het vliegtuig zitten zijn blijkbaar niet gedaan met folie. Lijkt me eerder iets van een stickermateriaal.
    Natuurlijk heeft mijn kist last van gekreukelde folie door de warmte. Meestal loop ik bij een nieuwe kist erover met de strijkbout.
    De sterren smelten direct en dat is vervelend. Nu ga ik de sterren vervangen door sterren in oracover.
    Deze ga ik morgen snijden met mijn plotter.
    Mvg Wes.
     
  8. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Sterren zijn goed uitgeplot uit de oracover.(hobbyking folie)
    DSCN1284.JPG DSCN1285.JPG
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2017
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Hoe diep zet je je snijmes op je Silhouet voor Oracover? Heb zelf ook zo'n plottertje maar nog nooit Oracover geprobeerd.
     
  10. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Eigenlijk is het geen echte Oracover maar de hobbyking folie die ik nog beter vind dan de oracover.
    Deze heeft nog een doorschijnende backingfolie.
    Ik leg deze op m'n snijmat (zelfklevend) en snij doorheen de folie en backing. Mijn instellingen zijn autoblade mesje op stand 1.
    Snijsnelheid 4 en dikte 5. Daarmee snij ik juist net erdoor en bijna niks te zien op de snijmat.
    Mvg Wesley.
     
  11. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Zijn er mensen die ook een powerbox kill switch gebruiken?
    Op mijn vorige kist had ik geen kill switch.
    Dan had ik mijn failsafe zo ingesteld zodat alle servo's neutraal gingen staan en de gasservo op stationair.
    Moest het voorvallen dat ik eventjes controle verlies had en daarna terug controle kreeg kon ik direct verder terug gas geven.
    Nu met mijn killswitch valt mijn motor direct uit als ik de failsafe (zender uitzet) in werking zet.
    Is dit het meest gebruikelijke??? Of zorgen jullie ook dat de motor gewoon naar stationair gaat. Of het al dan niet mogelijk is tenminste met die kill switch.
    Mvg Wes.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.917
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik wil persoonlijk de motor per sé uit hebben....
    Om twee redenen:

    1) je weet niet OF je de controle weer terug krijgt, en ik heb geen zin te gaan zitten wachten op een telefoontje dat mijn vliegtuig 50 km verderop gevonden is

    2) met benzinemotoren is de kans heel wel aanwezig, dat een defect aan de ontsteking de oorzaak van de storing is. De kans dat je de besturing wellicht weer terug krijgt, is groter als die motor uit is.

    De mogelijkheid dat door een korte storing die anders ook vanzelf over zou zijn, de motor uit gaat, neem ik voor lief, tegenover het alternatief van een toestel wat er vandoor gaat, of mensen die gewond raken omdat ze geraakt worden door een ongeleid projectiel met draaiende motor.
     
  13. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok dus bij de meesten is het dan waarschijnlijk motor uit dan.
    Dan laat ik het zo. Maar bij mij was het eerder de bedoeling dat motor naar stationair gaat hoor. Dus hiermee gaat het vliegtuig er zeker niet meer vandoor maar gaat ook zachtjes naar beneden komen.
    Mvg Wes.
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    euhm...
    Hedendaagse toestellen zijn vaak zodanig gemotoriseerd dat ze op stationair nog steeds een stevig eind komen...
    zeker 3d toestellen, die zouden op stationair moeten kunnen blijven vliegen.

    en die dingen komen echt heel ver als de storing op een ongunstig moment erin schiet..
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.917
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zelfs mijn Chartertje kan vanaf 100 meter hoogte stationair draaiend moeiteloos een kilometer verderop terecht komen.... (als alle omstandigheden juist zijn: rechtuit vliegend, perfect getrimd voor optimale daalhoek etc etc).
    Dat is méér dan ik prettig vind....

    Maar die afstand is het probleem niet: ik wil gewoon niet dat ALS de kist ongecontroleerd er vandoor gaat, dat hij dan ergens terecht komt terwijl de motor nog loopt. Je weet nooit wat hij gaat raken, en ik moet er niet aan denken dat het een klein kind is, wat het gevaar niet ziet en dus niet opzij stapt....
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    dat is ook meteen het grote vraagstuk met failsafe.

    Stel je hem zo in, dat de roeren meteen de hoek in gaan?
    oftewel, storing = toestel verloren.
    andere kant, je weet zeker dat hij in de buurt van het veld neerkomt (veiliger dan vrij laten vliegen en zelf een plek op laten zoeken)

    Of laat je de roeren recht staan, zodat je verder kan vliegen zodra de storing weg is?
    voordeel: toestel is niet meteen verloren.
    nadeel: hij zoekt zelf een landingsplek op.

    Andere kant, met de hedendaagse 2.4 ghz techniek bij de grote merken zie je een (echte) storing eigenlijk zelden voorkomen.
    meestal als het gebeurt, is het een stroomprobleem (servo's trekken de voeding plat, ontvanger stopt er mee).
    in deze situatie werkt niet 1 failsafe, aangezien failsafe meestal vanuit de ontvanger komt.
    dus dan blijven de roeren zowieso staan zoals ze stonden.

    je hebt ook nog "storingen", vaak in 1 hoek van het veld.
    toestel deed niets meer, zal wel storing zijn.
    vaak is dat gewoon een stall, door verkeerd of te langzaam vliegen.Bij stall reageerd het toestel ook niet meer.. tenzij hij weer de kans krijgt vaart te maken.
    het is meestal 1 hoek, omdat de wind op een vliegveld ook meestal +/- hetzelfde staat.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.917
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Indien practisch uitvoerbaar, kun je kiezen voor een cirkelende stabiele daalvlucht, zoals ze bij vrije vlucht toestellen ook proberen te bereiken... Is alleen niet altijd haalbaar, want dat vereist een van nature autostabiel vliegtuig.

    Een failsafe met voorgeprogrammeerde crash is wel het veiligste natuurlijk, maar tegelijkertijd ook iets wat ik niet over mijn hart kan verkrijgen....
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    maar ja..
    Zoals ik al vermelde, sinds de 2,4 ghz revolutie ben ik persoonlijk geen echte storingen tegengekomen.
    En als ik er 1 tegenkwam, had diegene zijn oude 35 mhz set weer eens aangesloten.

    99 van de 100 keer is het stroom(gebrek) of de normale vliegersfouten..
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.917
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt.... en bij stroomgebrek (kabelbreuk o.i.d.) wil je de motor uit hebben want dan doet je gasservo ook niks meer.
    Gelukkig gaat dat met een Opto helemaal vanzelf, zelfs als de ontsteking een eigen voeding heeft........
     
  20. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Mijn filosofie is toch ook roeren neutraal en motor uit bij een failsafe...
     

Deel Deze Pagina