Het is al weer een flinke tijd geleden dat ik me met de FBL heli heb beziggehouden, maar omdat ik een maandje terug hem nog eens geprobeerd heb en toen ontdekte dat ie op rol redelijk reageerde maar op de nick zo traag was als een slak ben ik me toch even het een en ander gaan afvragen.
Het geval wil dat de 3digi FBL unit een parameter heeft die de stick inputs filtert en gladder maakt om zo bij grote schaal modellen een natuurlijker vlieggedrag te maken. Die filters hebben een 5 tal stappen en het filter voor de nick functie stond op maximaal. Het was even zoeken thuis voordat ik het gevonden had en ik was dus al een maand razend nieuwsgierig hoe en of het nu beter is.
De gyro gevoeligheden had ik al een idee over want , ondanks de filters was het wel zo dat de heli goed bleef hoveren als je hem eenmaal recht had hangen. Dat bleek dan ook gisteren met de testvlucht die ik gemaakt had. De gevoeligheid was goed. Een licht heen en weer schudden van de heli deed me vermoeden dat we tegen de max aanzitten , maar het schudden verdween na enige tijd gewoon. De 3digi heeft 3 schakelbare geheugen plaatsen. In de andere geheugenplaatsen had ik de zelfde instellingen maar dan 1 met meer en 1 met minder gevoeligheid op de rol en nick gyro's. Het proberen op te stijgen in de gevoeligere patch bleek niet okay, ik had het idee dat de heli wild begon te worden en wou omkiepen. de minder gevoelige patch was vliegbaar , maar daar had je het dan wel mee gezegd. terug naar de werkende patch. Ik kon een paar baantjes heen en weer vliegen op dit terrein maar niet echt snelheid maken. De vlieg eigenschappen in vlucht vond ik goed. De heli bleef lekker en netjes op 1 lijn vliegen en luisterde goed naar de inputs gewoon goed zoals ik dat wil.
Nou een keertje hoveren met vlagerige wind om zo de parameters te kunnen instellen dat ie met vlagen niet stijgt of duikt.
En dit alles is gerealiseerd in een niet al te gunstige omgeving. De heli heeft een brandstofmotor dus de handel trilt. Ik heb de 3digi bij wijze van test op de koeltunnel geplaatst. Het zal er vast wel lekker trillen. De servo's zijn oude C4041 's van graupner met een steltijd van 0,17s/40gr. en zoals Walter al opmerkte is de stuurstangen geometrie niet de beste. MAAR voor die ouwe meuk vliegt het best!
Filmpje met verkeerde witbalans , volgende keer zal ik iemand meenemen om iets beter zichtbaarder filmwerk te maken. Maar het is dan ook meer bewijslast dat ie daadwerkelijk vliegt........