3DLabPrint QTrainer als vingeroefening; veel vragen...

Discussie in '3D geprinte vliegtuigen' gestart door HugoW, 14 apr 2018.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoi,

    of hij ooit gaat vliegen weet ik niet, ik ben al een paar jaar een racer en geen vlieger meer, maar als leerproject ben ik aan de QTrainer van 3DLabPrint begonnen. Ik heb geel en blauw PLA dus hij wordt, u mag 3x raden, jawel, geel en blauw. Vandaag heb ik de files gekocht en de eerste print gestart met als basis de stl files en mijn eigen Cura instellingen. Bagger, na een paar minuten de print gestopt. Toen ben ik een middagje met het gezin uit geweest, erg leuk.

    Net bij thuiskomst heb ik de handleiding maar eens gelezen en daarin wordt naar standaard Cura instellingenfiles verwezen en die zitten er inderdaad bij! Mooi. (Ik heb een eigenbouw CoreXY printer dus ik kan niet van standaard files uitgaan.) Ik ben begonnen met F3 en F8 van de romp, die worden geel en de rest van de romp wordt blauw.

    Als ik de print start blijkt dat in de instellingen een brim wordt gedefinieerd:
    [​IMG]
    Dat vind ik best, al had hij van mij iets kleiner gemogen. Scheelt materiaal en tijd, al is het niet echt veel.

    Maar tijdens de print zie ik veel stringing, er mist materiaal (opgegaan aan stringing?) bij het herstarten na een verplaatsing:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Dus deze print na een paar minuten gestopt.

    Naast deze duidelijke fout zie ik in de beide delen op de tekeningen in de handleiding dat er 'ribben' tussen de binnen- en buitenwand zitten, maar deze zijn in ieder geval in de eerste 6 mm hoogte zoals nu geprint nog niet verschenen.

    Ik ga eerst met de retraction settings aan de gang, ik heb die zelf op 6 mm staan en in de Cura instellingen file van 3DLabPrint staat hij maar op 0,7 mm. Andere suggesties zijn welkom! Ook ga ik nog eens wat videootjes bekijken, misschien dat ik dan zie wanneer de ribben hadden moeten verschijnen.

    Hugo
     
  2. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Stringen komt door te weinig retract en/of te hoge temperatuur.
    De "gaten" kunnen ontstaan door te veel retract en een te lage retract snelheid.
     
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Met 6 mm retraction gaat het al beter, maar na het retracten, tijdens de beweging, komt er toch materiaal uit. Vooral naar het rondje toe in het F3 deel:



    Dus ook nog te weinig materiaal bij het beginnen na verplaatsing... En ik heb nog steeds geen ribben. Maar misschien print ik nog niet hoog genoeg.

    Hugo
     
  4. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ah, Onno, dank, we typten tegelijk. Ik print PLA op 200 graden. Dat lijkt me goed / gewoon?

    Hugo
     
  5. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    3Dlab adviseert volgens mij 230 graden ivm de hechting. Dat is wel weer afhankelijk van de kwaliteit filament.
    Probeer eens je printsnelheid te verlagen naar bv 40 mm/s.
    Om te bekijken waar de ribben moeten beginnen kan je Cura gebruiken.
     
  6. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik zal morgen eens met de temperatuur spelen. Ik laat de print (die weet niet goed gaat) wel even aflopen om te kijken wat er nog meer gebeurt.

    Ik heb net de layer view gevonden in de nieuwe Cura, die zat ergens anders dan ik gewend was. Er zouden ribben moeten komen... Vandaar ook dat ook even door laat printen.

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2018
  7. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Probleem met retraction gevonden; hij retract alleen als hij van onderdeel naar onderdeel verplaatst. Niet binnen het ene onderdeel. Dus van F3 naar F8 en terug wel, maar binnen F3 van de buitenwand naar het buisje binnenin niet. En daarom ozed alles lekker vrij door, stringt hij overal en heeft hij te weinig materiaal om het buisje te printen. Nou nog vinden waar die setting in Cura zit...

    Hugo
     
  8. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Volgens mij is dat een bekend probleem bij Cura.
     
  9. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Oplossing gevonden; coming setting. Daar kan je kiezen wanneer hij wel en niet retract. Aangezien retracten tijd kost is het sneller binnen een onderdeel niet te retracten, maar het komt de kwaliteit niet ten goede. Dus maar ingesteld dat hij altijd en overal retract. De printtijd werd er inderdaad een stukje langer van, maar dat vind ik niet erg.

    Hugo
     
  10. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik ben weer een stap verder! Wel iets heel vreemds ontdekt, door van een g-code viewer gebruik te maken. Als ik alleen F3 of alleen F8 slice, dan duurt elk onderdeel ongeveer twee en een half uur. In de viewer komt er ook een mooi deel uit. Maar als ik ze tegelijk slice dan 'vergeet' Cura al het binnenwerk en print alleen de dunne wand. In de viewer wordt dat ook zichtbaar. Heel vreemd. Dus alleen F3 gesliced en aangezet op de printer:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nog verre van perfect, maar al een stuk beter. Alles wordt geprint (ik heb hem zelf gestopt omdat ik genoeg zag). Ik zal de volgende keer weer met een kleine brim printen, zoals je ziet staan de hoekjes wat omhoog. Maar wat me meer zorgen baart is het golven van de zijwanden en het uitsteken van de verstevigingsribben door de wand heen. Ik heb de riemen van de printer net iets beter gespannen en ik speel nog met de 'retractrion extra prime amount', die staat nu wel erg hoog op 0,5 mm3. Andere tips en trucs zijn welkom!

    Hugo
     
  11. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Na nog wat stoeien komen er nu goede onderdelen uit, helaas wel nog één voor één:

    [​IMG]

    Hugo
     
    coen_l vindt dit leuk.
  12. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Lekker toch, een beetje prutsen met afstellen in de software en je hebt ineens resultaat.
    Bij 3D printen is een goed afgestelde printer 30 %, 70 % is de software instellingen.
     
  13. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Inderdaad en er wordt op allerlei fronten vooruitgang geboekt! Ik merk ook dat mijn ali-express GT2 riemen niet je-van-het zijn, ik heb net riemen met kevlar erin besteld. Ik had witte met staaldraden, die spannen niet maar rekken op, en zwarte die wel op te spannen zijn maar behoorlijk elastisch. Leek me leuk, een CoreXY met één zwarte en één witte riem, maar het wordt iedere keer dat ik de riemen probeer te spannen weer slechter. Morgen hopelijk de goede riemen en die zitten er zo op.

    Ook het probleem van de meerdere onderdelen tegelijk met Cura is hopelijk opgelost, net deze post gevonden:
    https://community.ultimaker.com/top...orts-for-a-print/?tab=comments#comment-194799
    Vanavond proberen.

    Hugo
     
  14. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Een bowden extruder icm dunwandig printen is echt een uitdaging. Het is erg lastig om dit helemaal goed te krijgen. Ik ben ook lang aan het stoeien geweest. In Simplify 3D heb je net wat meer mogelijkheden zoals de eerste paar mm met 2x wanddikte te printen. Dat lijmt later een stuk makkelijker. Het is even een uitgave, maar ik werk er met veel plezier mee. (En als je goed zoekt is hij ook wel in gratis variant te vinden). Ik meen dat ze een trail versie hebben waarmee je alvast e.e.a. uit kan proberen.
     
  15. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dat van die bowdenkabel bij dunwandig wist ik niet toen ik de machine bouwde, maar de speling van de draad in de bowdenkabel leek me al niet ideaal dus heb ik voor een extruder direct op de hotend gekozen. Dat is dus nu handig gebleken. Ik heb wel plannen om met Simplify3D aan de slag te gaan, de link die ik hierboven postte is niet de oplossing voor het printen van meerdere onderdelen tegelijk.

    Morgen wel de nieuwe riemen monteren, geen rek meer hopelijk. Dat komt de kwaliteit ook ten goede.

    Hugo
     
  16. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Het gaat wel hoor met bowden. Zelf print ik ook met een bowden style printer, dit zonder problemen. En print alleen maar vliegtuigjes.

    Met de CR10, ook een bowden bowden style is het ook geen probleem om thin wall prints te maken

    Het vergt wel wat meer om de instellingen goed te krijgen.
     
  17. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ja, maar jij bent ook HEEL goed, hè? ;) Ik nog niet. Dat is ook de reden dit ding te printen, ik leer hier heel veel van. Overigens was er op het Cura forum weer een potentiele oplossing voor mijn probleem dat ik niet meerdere onderdelen tegelijk kan slicen. En de riem is net geleverd. WAAROM MAG IK NOG NIET NAAR HUIS?!?

    Geduld is een schone zaak, maar ik heb het niet zo...

    Hugo
     
  18. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    En we zijn onderweg voor de komende 10 uur:

    [​IMG]



    Het begin ziet er goed uit, alles wordt geprint! Eens kijken wat ik vanavond bij thuiskomst aantref. De nieuwe riemen zijn veel beter te spannen en trillen niet tijdens het printen. Ook een stukje mechanische vooruitgang.

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2018
  19. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Mijn vrouw neemt uitsluitend verticale foto's en filmpjes:

    [​IMG]



    maar we zijn lekker onderweg!

    Hugo
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  20. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Helaas is de printer weer gestopt zonder opgaaf van reden, standaard fout van mijn MKS besturing. Balen... De F8 is wel af en erg mooi geworden, de rest is erg mooi zover als het af is.

    Hugo
     

Deel Deze Pagina