3GX v5.0: staart tammer dmv. dual rate? en andere vragen.

Discussie in 'Flybarless' gestart door H. de Winter, 4 jan 2015.

  1. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    Voor een clublid heb ik een Trex 550 V2 opgebouwd en ingesteld. ik ben nog redelijk noob met FBL systemen, dus ik heb goed opgelet bij het programmeren van de bijbehorende 3GX. De wens van de 550 eigenaar is om een tamme heli te krijgen waarmee hij een beetje rustig mee rond kan vliegen zonder veel te stunten (loopings, rolls en flips komen niet in zijn boekje voor).
    Na het instellen van het dir menu en bladhoeken van +/-8 graden op elevator en rol en +/-12 graden op pitch heb ik de 3GX verder ingesteld.
    Daarbij heb ik heb in de aileron en elevator fliprate instellingen gemikt op hoekverdraaiingen van ongeveer 200 graden per seconde (waarde 20 voor beide), en in flightparameter menu 1 de flight condition control waarde op 90 gezet.

    Een beetje een lang verhaal, maar de vraag is kloppen deze waarden een beetje als uitgangspunt voor een tamme heli?

    Om de staart tam te krijgen zie ik verder geen instellingen staan. Wel zie ik bij controle 533 graden per sec. staan in het settings menu. M.i. een beetje veel voor de trex eigenaar.
    Mag je deze waarde in de 5.0 versie 3GX omlaag brengen middels de dual rate instelling in de zender? Of heb ik een instelling in de 3GX 5.0 software gemist die dit regelt?

    Alvast bedankt voor ieders advies.
     
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    vlg. mij kan je dual rate en Expo gebruiken, alleen subtrim niet

    de 3GX ziet alleen de stick input,
    die je in de zender verandert hebt,
    dus Expo en D/R is het zelfde als "langzaam" sturen

    subtrim is voor de 3GX een verkeerde beginwaarde
    en een permanent stick input, dus niet handig iig niet bij HH-mode

    in de 3GX kan je alleen de eindpunten van de heckrotor instellen,
    wat invloed heeft op het stuurgedrag
     
  3. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    Bedankt Uwe,

    Je DR tip ga ik morgen eens even proberen op mijn eigen Trex 450pro.
    Klinkt wel logisch. De piloot input is minder stick beweging, maar de 3GX houdt dezelfde endpoints en gain waarde.
     
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    idd,
    zelf vlieg ik de 700er T Rex met de 3GX V4.0 met 13,5 graden pitch,
    de cyclic staat in de (f7c) zender op 50,
    dus een directe aansturing,
    voor opstarten en soms voor landen bij veel wind zet ik
    D/R met de schakelaar op 80 %,
    vroeger gebruikte ik Expo, maar nu niet meer, is niet handig !
    suc6,
    Groet
    Uwe
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    niet te moeilijk denken...

    gewoon standaard instellen in de zender. Niet teveel gaan prutsen met allerlei dingen.
    alles lekker 100 laten staan.
    probleem is nl dat als je ooit eens even een simpel dingetje aan wilt passen, er opeens geen fluit meer van klopt.

    als je de 3gx aan de computer hangt, kun je in principe gewoon instellen hoe de regellus van de 3gx reageert.
    op de 3d manier, of relaxter. kun je helemaal naar je hand zetten.
    heeft meestal wel een paar vluchten nodig voor het echt lekker staat, maar je kunt hem helemaal temmen (of agressief maken)

    toendertijd was dat een bell en hiller slider die dit regelde.

    je kan ook de pitch iets terugbrengen tot 10 graden.
    die 8 graden moet je wel vasthouden, dat is nl een ijkpunt van de 3gx.
    zet je daar een andere waarde in, heeft de 3gx een verkeerd beeld van de heli, en klopt de regellus dus niet.
     
  6. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Gebruik je dr/expo op je zender zet dan in de software wel even de Cyclic Pitch Expo op 0. De staart vertragen is geen optie. Roll en Flip rate kunnen omlaag zoals je al schreef. De waarde die je noemde lijkt een goede
    Groeten
    Martin
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ..de staart moet / hoeft je niet met D/R of Expo te 'bewerken'
    je krijgt een verkeerd gevoel in de vingers,
    ook bij Expo in de cyclic, daarom gebruik ik het niet (meer),
    alleen iets D/R voor landen bij wind etc.

    Groet
    Uwe
     
  8. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Staart doe ik nooit
    Groet
    Martin
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ik ook niet Martin,

    soms denk je bijna : anders om,
    de gyro wil een kleine servoarm,
    en jij wil een snellere pirouetten rate
     
  10. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Uwe,

    Lees ik uit jou woorden nu het ontwerp voor een op commando uitschuifbare servo-arm? Goed idee. Patent pending. Hebben we wel een extra servo nodig vrees ik.

    GROETEN
    MARTIN
     
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    nee nee, verkeerd bedacht van mij,
    de weg is ja ook begrensd door de pitch-slider,
    en als je een snelle digitale servo hebt, reageert de heli ook goed,

    die piroueten rate is ook niet afhankelijk van de servo arm,
    meer van de weg van de pitchslider, dus van de pitch zelf !
    en die kan je in de bereik maximum amper veranderen,
    wat je veranderen kan is alleen de maat van de heckvleugel,
    en de snelheid, maar dan heb je weer ietsje meer koppel,
    dus nu word het ingewikkeld ! 'stop'

    wil je een heel snelle pirouette,
    moet je bij volgas met de koppel mee pirouetteren,
    of even op throttle hold schakelen en tegen de koppel pirouetteren,
    dat doet Dunkan Bossion b.v.

    gr. Uwe
     
  12. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Toch jammer. Ik zag al enorme hoeveelheden geld onze kant opkomen. ;)
    Groet
    Martin
     
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ideeën hebben wij wel,

    bv. een heckvleugel, die bij snellere touren uitschuift,
    en bij langzamere touren met een ver weer terug getrokken woord,
    haaaa haaaa ha ...

    en nu weer :agrue: .. .. ..:eek:ntopic:
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    ontopic.. topicstarter is hier al 10 dagen niet geweest..
    kun je ook weinig zinnigs zeggen om hem de goede kant op te helpen ;-)
     
  15. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Is wel vaak zo. Iemand stelt een vraag. Wij gaan daarmee aan de slag en vallen, om het zomaar te zeggen, over elkaar heen. De vraag steller is weg of geniet van onze reacties.

    Groet
    Martin
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Gebeurt regelmatig inderdaad. nu ben ik hier de TS elders nog wel tegengekomen, zal hier ene kwestie "ff geen tijd" zijn ;-)

    Maar is altijd wel grappig als je ziet hoever een discussie gaat..
    1 iemand prikt er een vraag in, en 3 pagina's later zijn wij het eens over ons probleem, maar heeft de TS nog geen benul van zijn probleem :D
     
  17. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    Nee hoor, ik ben er nog! En lees uiteraard de raadgevingen mee. Tijd om te experimenteren met de tips op de 450 was er nog niet helaas. druk druk en daarnaast ook nog eens weer waarin vliegen niet gaat lukken :-(
    Ik heb de afgelopen avonden de Trex 500 van me naar TT staart en DFC kop omgebouwd (op de zolder is het gelukkig wel droog). Nog een telg in mijn heli vloot FBL dus.
    Volgende week 2 heli's om mee aan de slag te gaan!

    Wat betreft de staart rotatiesnelheid afstelling. dat blijft een punt van aandacht. Ik heb mijn 450, 500 en 550 Trexen liefst allemaal met de zelfde hoekverdraaing per seconde vliegen. Dat was me in de FB uitvoering met de GP 750 en GP780 gyro's heel aardig gelukt door de limits van de servo na instellen van de gyro wat terug te schroeven. Als ik het in dit draadje lees is dat geen optie op de 3GX. Maar wil het toch een middagje proberen als de 500 re-maidend is met FBL. Met DR dan, en niet met limits op de servoweg. daar waarschuwt ook de Align 3GX manual duidelijk voor.

    Ik meld me hier weer terug als het beproeven gedaan is.
     
  18. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    goed zo Henk, suc6
    :halfrobot:
    groetjes, Uwe
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    niet alleen de 3gx hoor..
    bijna alle fbl stabilisaties kun je in de computer aanpassen, en daar hoor je officieel je vlieggedrag aan te passen.

    de limits zijn er om de basis in te stellen. het aantal graden uitslag, en zorgen dat hij niet aanloopt.
    daarna ga je met de computer aan de slag om hem naar je zin te krijgen.

    Je kan hem nl instellen dat hij meteen bij een mm stick al meteen 500 gr/sec gaat doen, maar ook andersom.
    maar zijn basis, de servouitslag, moet wel hetzelfde blijven.
    de gp750/780 is inderdaad vrij simpel daarin, door de limits te veranderen pas je dan eigenlijk je rotatiesnelheid aan. Bij die staartgyro zit dan de werkelijke uitslag van de servo op de gyro opgeslagen, het signaal van de zender verteld het aantal graden /sec.
    Op de swash zou ik daar een beetje voorzichtig mee zijn.. denk nl dat je bij veel fbl units dan ook meteen je uitslag verminderd.
    dat kan leuk vliegen terwijl je hooverd, maar met wind en een rare bocht heb je opeens uitslag te weinig om de heli te redden.

    probeer die finetuning qua vlieggedrag in de pc te doen..
    begin met een lege 3g/3gx, dus ff alle instellingen standaard zetten.
    vliegen.
    en dan op het gemakkie aanpassen tot het goede gevoel erin zit.
     
  20. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    Vanmiddag gevlogen met op de 3gx van de 450 een beetje swash dampening op pitch en cyclic ingesteld. de gains staan nu op 100 voor aileron en 110 voor elevator. elevator lijkt nu goed, de aileron gain mag nog wat omhoog. de heli drift een klein beetje met de wind mee.
    roll rate voor elevator nu 1 stap onder default en de roll rate voor aileron 1 stap er boven en de overall agility op 60. ik heb 'm nu gelijk aan mijn 500 fb heli en hou het zo. de staart daar wen ik wel aan.
    hoekverdraaing per seconde op aileron 215, op elevator 215 en staart 540

    Morgen de maiden van de naar fbl omgebouwde trex 500.
     

Deel Deze Pagina