3s motor op 4s

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door raymon, 11 nov 2016.

  1. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    heren.

    ik heb hier een motor die geschrikt is op 2 tot 3s.
    kan ik hier ook 4s op zetten?

    gaat om een 2208-8

    hoor het graag
     
  2. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Neen dus...

    Zelfde vraag als: kan een 12V lamp ook op 230V...
     
  3. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Thanx. meende ooit eens gehoord te hebben dat het wel zou kunnen vandaar de vraag
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Die 2s-3s is slechts een gebruiksindicatie raymon. 'Onze' motoren in RC kunnen een paar honderd volt aan, qua isolatie. Resident motorwikkelaar _Dekker test doorslagspanning op 500volt.

    Motoren gaan (sneller) kapot door een te hoog toerental, of ze gaan (snel tot bliksemsnel) kapot door een te hoge stroom.
    Toerental is afhankelijk van spanning en de Kv motorconstante.
    Volgasstroom is afhankelijk van spanning, Kv en prop (maar niet van regelaar).

    Spanning heeft dus tóch wel invloed, een grote invloed, maar op basis van spanning alleen is een uitspraak niet mogelijk.
    De twee belangrijkste motorgetallen m.b.t. overlevingskansen zijn Kv en max.stroom. Maximum vermogen is wat minder relevant, want motorstroom is een veel betere indicator voor hitte.

    Als er een propellor-range gegeven wordt, dan hoort de zwaarste prop/belasting bij de laagste gegeven spanning. De lichtste prop hoort bij de hoogste spanning. Zo zouden de getallen zinvol zijn gegeven.

    Volts jolt, current kills :)

    Motorstroom loopt kwadratisch op met spanning, en met derde macht van Kv. In beide gevallen dus een veel sterkere steiging dan je zou verwachten, een motor gedraagt zich niet als een simpele weerstand volgens de wet van Ohm ( stroom = spanning / weerstand).
    Wat uitgebreider, met mitsen en maren ...
    extra current with one or two cells added, simple table - RCG
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2016
    MicropropSport en bgjbrok vinden dit leuk.
  5. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    471
    Locatie:
    5076
    Ja hoor kan makkelijk, als je maar je uitslag begrenst van je gasknuppel tot max 3S, vlieg zelf ook met oa een oude Easyglider met brushed 7.2Vmotor op een 3S pack. Even meten hoeveel spanning en stroom er loopt en dan je knuppel begrenzen, zal bij brushlessmotoren wel hetzelfde zijn...
     
  6. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Okee maar dan id het idee weg van harder gaan.
     
    bgjbrok vindt dit leuk.
  7. Sjefman

    Sjefman

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    56
    Als je iets meer gegevens van het motortje zou hebben dan 2208-8 kunnen we je misschien meer nuttigs vertellen...
    Op mijn quad zitten 2204 motortjes die wel op 4s gaan, en daarmee gaan ze zeker hard.
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Kan op zich prima Raymon, zolang je maar een (veel) kleinere prop monteert om de stroom te beperken.
    Laat je dezelfde prop zitten zal de motor vrijwel zeker te heet worden. De prop zo kiezen dat de volgasstroom ongeveer gelijk blijft.
    En natuurlijk controleren of de motor niet te heet wordt in de vlucht.

    Motor efficientie gaat vaak iets omhoog, prop rendement wat omlaag. Maar een hoge toerental helpt vaak om de snelheid te verhogen, dus dat mag niet zon probleem zijn.

    Gerben
     
    ron van sommeren, MicropropSport en bgjbrok vinden dit leuk.
  9. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    If current at wide open throttle is too high for the controller then reducing throttle to get current below ESC max.current is not a good idea. It is even harder on ESC than to keep overamping at full throttle. Better to prop down a bit to reduce current.
    See:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Kleinere diameter, meer pitch..

    Desnoods grote prop zelf inkorten.
    4,5 x 6... alleen wel op je amperes letten.

    Of andere motor opzoeken. Flink hoger kv..
    Alleen zullen de accu's dat niet grappig vinden.

    4s is dan beter. Alleen even kijken of er ook een motor bij te vinden is.
    En een prop die de amperes normaal houdt.

    Via ecalc.ch kun je een beetje kijken wat stevig wat zoden aan de dijk zet.
     
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dat moet een typefout zijn...

    Om met dezelfde propeller bij een hogere spanning hetzelfde toerental te behalen, moet je een motor kiezen die een lagere Kv heeft dan de nu gebruikte motor.
     
  13. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    maar hoeveel zal ik er mee opschieten kwa snelheid,
    heb van electro helaas niet veel verstand.
    ik moet niet perse op 4s vliegen maar vroeg het me af of kwa snelheid helpt.

    andere motor aan schaven heb ik niet zo veel zin in omdat ik er weinig mee zal vliegen.
    denk dat ik het dan maar op 3s ga laten
     
  14. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Even spelen met eclc en ik kwam op bijvoorbeeld een 4.5 x 4.1 propje.
    Pitchspeed omhoog van 190 naar 210kmh, zelfde trekkracht en iets minder stroom (25 naar 23A).
    Maar of het motortje 33000rpm leuk vindt is een andere vraag...
     
  15. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik weet niet of jullie al eens gegoogled hebben naar een BL 2208 motor, maar die houden niet van stromen groter dan 12 à 15 A.
    Kan dus niet op 4S.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ook ff wezen spelen met www.ecalc.ch
    Kun je zelf ook mee spelen, meeste is gratis..

    Volgens dat programma pak je met je 2600 kv motor en een 5,2x5,2 ongeveer 25 ampere.

    Op een 4s, je propje van nu een beetje kleiner maken.. 4,7x5,2 zit je op een respectabele pitch speed.
    Alleen wel dik 400 watt. Dit is 160 watt meer dan officeel opgegeven..
    En 31 ampere.

    Proberen kan altijd natuurlijk. Maar bij meer dan 1 a 2 tellen volgas wordt de kans op brand vrij groot.


    4s houdt de amperes in bedwang. Maar watt gaat stevig omhoog met dezelfde prop.
    Blijf je op 3s, kun je een veel vlottere motor proberen. HET rc, of andere edf motoren. 3300 kv heb je ook.. scheelt toch 9000 toeren..
    Zijn wel een stuk zwaarder dan wat je nu hebt.
    En meer amperes. Kortere vliegtijden.


    Misschien de grote broer van de micro horten eens als winterproject aan sinterklaas vragen ;-)
    Heb je meer ruimte om met accu's en motoren te testen ;-)
     
  17. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Hmm. ik blijf maar op 3s vliegen
    Mocht het toch te langzaam gaan kan er altijd een andere motor op.
     
  18. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Nog meer electro? nee haha ik laat het hier eerst maar bij. moet er maar op toegeven denk ik. eventueel als ik een keer een ander motortje tegen kom dan kan het altijd nog:)
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Dan denk ik dat je setup nu wel een beetje de max is ;-)

    Maar..
    dat toestel is met deze setup ook een uitdaging om in het oog te houden ;-)
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Max. stroom is een zinvoller getal om aan te houden dan max.vermogen.
     

Deel Deze Pagina