3x is scheepsrecht?

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door MDM, 10 okt 2016.

  1. MDM

    MDM

    Lid geworden:
    14 jul 2011
    Berichten:
    219
    Locatie:
    VLAANDEREN
    Vorige zondag had ik weer prijs!

    Ik vlieg met Skyfox van Vario omgebouwd naar electro. Ik mag zeggen dat ik heel rustig vlieg en helemaal geen acro of 3D vlieg. Het opvoeren van de heli is ook heel rustig en ik vlieg altijd met een vast toerental.

    Maar al de 3de keer dat tegen het einde van de vlucht het binnentandwiel van de overbrenging stuk gaat. Tweemaal heb ik kunnen landen zonder schade, maar zondag is het niet zo best gelukt.

    Tot nu toe gebruikte ik de versterkte binnentandwielen van Vario en enkel op mijn schaalmodel heb ik een metalen tandwiel gestoken.

    Wat kan er mis zijn?
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Welk exact binnentandwiel gebruik je?
     
  3. MDM

    MDM

    Lid geworden:
    14 jul 2011
    Berichten:
    219
    Locatie:
    VLAANDEREN
  4. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    misschien matchen de 2 tandwielen niet, dat ie zichzelf opvreet tijdens de vlucht?
    of motor domweg te sterk, bladen te groot voor dat tandwiel?
     
  6. MDM

    MDM

    Lid geworden:
    14 jul 2011
    Berichten:
    219
    Locatie:
    VLAANDEREN
    Alles is de gewone standaard setup voor een Skyfox van Vario.
     
  7. MDM

    MDM

    Lid geworden:
    14 jul 2011
    Berichten:
    219
    Locatie:
    VLAANDEREN
    Daar zit misschien iets in omdat de gebruikte batterijen de oudste set waren die ik gebruik, maar in elektriciteit ben ik een nul, dus graag wat meer info.
    Ik ben voor het ogenblik ook aan de bouw van een JetRanger bezig met Skyfox mechaniek en dat zou ik niet graag meemaken met zo'n model.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Waarom/waardoor gaat het koppel omhoog?
     
  9. MDM

    MDM

    Lid geworden:
    14 jul 2011
    Berichten:
    219
    Locatie:
    VLAANDEREN
    Vandaag al heel wat gelezen in een andere topic en volgens de uitleg daar van Brutus (als ik het goed begrepen heb) probeert de governor het toerental vast te houden ondanks dat de batterijen het vermogen niet meer kunnen leveren, daardoor zou het koppel verhogen. Tot de cutoff optreedt en dan stopt het verhaal.
    Hopelijk heb ik dat toch goed begrepen en zou het ook een uitleg voor die onzachte landing kunnen zijn.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zolang toerental en pitch gelijk blijven, zal het (benodigde) koppel hetzelfde blijven.
    Voor het geleverde motorkoppel T door accustroom I geldt:
    T = I × Kt (met Kt = 1/Kv, in SI eenheden)​
     
  11. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Maar is het niet zo dat als het toerental zakt, dat dan de lift ook verminderd, wat je dan compenseert door meer pitch te geven, waardoor het koppel stijgt?
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ja. En daardoor vallen beide situaties niet goed met elkaar te vergelijken, want er veranderen twee dingen tegelijk.
     
  13. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Aan de andere kant,

    Ik heb ooit ook eens met m'n skyfox aan 900 toeren gevlogen. Nuja het was constant pirouetten, want de staart hield het niet meer bij. Uitleg was toen ook dat het koppel verhoogd was en de staart te laag in toeren, waardoor deze niet meer werkte.
    Dat was een hartverscheurende landing, maar geen schade aan de tandwielen.
    Dus of het nu daaraan ligt, weet ik ook niet.
    Of het moest zijn dat die plastiek klokken sterker zijn dan die reinforced binnentandwielen, maar dat geloof ik zelf niet.
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    kan hoor.
    ook materiaaleigenschappen en de afstemming ervan kan veel schelen.
    Staal op staal slijt vaak vlot.. terwijl staal op kunststof (specifiek type) soms het eeuwige leven lijken te hebben.

    en bij schaalheli's is de staart vaak wat kritisch, dus als je (veel) toeren verliest, kan het makkelijk dat hij het opeens niet meer bijhoudt.
    een governor biedt dan uitkomst..


    Alleen kan een regelaar niet opeens het koppel opschroeven. hij "geeft gas", waardoor de motor meer of minder vermogen zal leveren.
    Kun je ook omschrijven als opvoeren van koppel.. 1 of ander.

    Maar..
    een governor heeft, grof geredeneerd, alleen toegang tot gas.
    Een governor meet dat de motor in toeren zakt.
    Gov weet niet of dit komt vanwege inzakken van een accu of door belasting. of beide.
    Een gov zal dan domweg het gas open trekken, tot het niet meer gaat.
    Maar, het toerental zal gelijk blijven (zolang de accu het trekt). alleen de gasstand zal veranderen. Stel, je zou er een servo aan hangen.

    Pitch hoeft dan dus niet mee te veranderen, omdat het toerental gelijk blijft.
    De motor zelf zou niet meer of minder amperes mogen verstoken, omdat het voor de motor gewoon hetzelfde blijft.
    (en de staart zou er ook geen last van mogen hebben)


    Vlieg je zonder governor, zal inderdaad het toerental zakken.
    in principe worden dan je stroompieken wat hoger. Stel je moet "ff" de heli afvangen, en geeft wat extra pitch.
    bij een hoger toerental zal dit minder pitch zijn, en vanwege het al aanwezige vermogen in de rotor zal het benodigde extra vermogen niet heel hoog zijn.
    Minder toeren, meer pitch, minder vermogen in de rotor, dus meer vermogen wat aangevoerd moet worden.
    Kortweg, motor zal dus even stevig aan moeten poten, wat in theorie een tandwieltje zou kunnen strippen. ligt aan hoe heftig het reageren is.


    Als de governor aan stond, zou ik niet zo 123 kunnen bedenken waarom jouw tandwiel stript, en die bij andere niet.
    misschien staat de gov gewoon te agressief?
    dus te agressief reageren wanneer het toerental zakt, een plotselinge klap vermogen kan ook een tandwiel strippen.


    Ander puntje trouwens.
    Stabilisatie aan boord?
    Die kunnen ook wel eens zorgen voor extra klappen in je aandrijflijn.. bij een te enthousiaste afstemming..
     
  15. MDM

    MDM

    Lid geworden:
    14 jul 2011
    Berichten:
    219
    Locatie:
    VLAANDEREN
    Nu, vanmorgen eindelijk de gebruikte batterijen eens nagemeten en die hadden allebei nog 67% capaciteit en het verschil in de cellen (2x 5 cellen) was maximaal 0,026 v. Dus zou het volgens mij daar ook niet aan kunnen liggen.
    Het vermoeden van het dalen van het toerental was eerder optisch in een 180° bocht. Op mijn rotorbladen heb ik redelijk brede rode banden en bij de bocht had ik echt de indruk dat ik het toerental zag minderen.
    Na de bocht begon hij echt te dalen wel met de wind in de rug (op de grond was dat een matige wind) en met volledige pitch te geven kon ik toch niet vermijden dat hij neerkwam. Gelukkig bleef de schade beperkt tot het gestripte tandwiel en een gebogen staartbuis.
    Zonet heb ik de hoofdas nagemeten en die blijkt (gelukkig) niet geraakt.
    Ik vlieg de standaard Skyfox, dus met flybar en geen stabilisatie.
    De dag ervoor had ik ermee gehooverd maar bij het eerste hooveren ging de staart continu van links naar rechts (zo'n 2à 3 cm) en hoorde je het ook aan de motor.
    Bij een tweede en derde hoover sessie was daar niets meer van te horen.
    Op zondag dan eens rustig rond gevlogen met na 6 minuten het gekende gevolg.
    Het blijft mij een raadsel en om dit in de toekomst toch te vermijden zou ik graag de oorzaak kunnen vinden.
     
  16. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hmm,

    Het lijkt er dan toch op dat je toerental niet stabiel is.
    Welke motor en regelaar gebruik je?
    Gebruik je ook de governor? Zoja, dan kan je die ook eens afzetten. Want volgens mij kan je door het dalende toerental tgv van het leeglopen van je lipos niet zomaar je tandwiel strippen.
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Zou het niet kunnen dat je een slechte accu hebt ?
    Dus als je vermogen vraagt, het toerental inzakt.
    Je accu meet nog 68 % maar dat zegt eigenlijk niets.
    Dat tandwiel gaat niet stuk bij normaal vliegen dus ik denk dat het gestript is bij het neerkomen.

    Je kunt dit testen door een lange climb-out te maken met vol pitch.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    idd..

    een aantal % zegt compleet 0,0, niets.
    dat zeggen die metertjes vaak. en die baseren dat rechtstreeks op een voltage.
    maar onbelast voltage is compleet anders dan belast voltage.

    Onderling verschil tussen cellen zegt ook niets. als beide cellen op zijn, zijn ze tot het eind hetzelfde.

    Geen idee of je de mogelijkheid hebt om zo'n accu een beetje te belasten?
    liefst met een meter eraan.. vliegtuig of zo?
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    nog ff een ander iets.
    Ik zit je verhaal na te lezen.
    wind in de rug, vol pitch om niet tegen de grond te komen. Daarna stripte het tandwiel?
    of stripte het tandwiel bij die actie?

    oftewel, een volgas actie.. misschien teveel pitch voor de tandwielen = strip..
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat tandwiel strip je niet door zo`n actie, of hij moet totaal zijn versleten. Ik heb zelf een paar Sky-foxen gehad en geloof me, die trek je niet stuk.

    Je zou nog kunnen kijken hoe de lagers zijn van het stalen tandwiel wat daar binnenin draait, maar ik heb daar nog nooit problemen mee gezien.
     

Deel Deze Pagina