4** bouwplan (420 470 of 490)

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door ThomasR, 10 jan 2005.

  1. ThomasR

    ThomasR Guest

    heeft er iemand toevallig een 470 plan liggen want ik zou graag een zeilboot maken gebaseerd hierop aangezien ik het wel echt een boot met pit vind.
    ik zeil er (in het groot) ook mee dus zeilen enzo kan ik daarvan resizen alleen de romp opmeten wordt moeilijk.
    ik zou er graag een soort genakker opzetten.
    heeft iemand al een soortgelijk project gemaakt of niet?
    ik dacht aan balsa spanten met glasvezel en epoxy carbon mast en tuig uit berkly fireline (vislijn) is 0.2 mm dik en heeft een trekkracht van 15 kg.
    is dit genoeg voor de stagen of niet. het zeil zou waarscjhijnlijk komen uit een oud surfzeil of een gewoon standaard zeil voor 470.

    groeten Thomas
     
  2. Bastiaan

    Bastiaan Guest

    tsja, plannen heb ik niet. maar ff een opmerking over de materialen die je wil gebruiken.

    balsa en epoxy, daar staan genoeg onderwerpen hier op het forum >> gewoon ff zoeken.

    carbon mast, doe maar duur. koolstof stok uit de vliegerwinkel voldoet waarschijnlijk ook.

    die vislijn. dat weet ik dus niet. maar ik heb het idee dat er alsnog veel rek inzit. trouwens. als het gevlochten is dan is er bijna geen rek. maar bedenk je maar eens hoe je het netjes op maat wil maken. staaldraad uit de viswinkel voldoet ook erg goed en kun je met kleine (ringetjes oid.... weet niet hoe het heet.)

    zeildoek. zeildoek van een standaard 470 zeil is veel te dik. denk meer aan spinnaker doek (de lichtste variant) of vlieger doek.

    verder zal het wel een leuk project worden en je mag altijd je vorderingen hier posten!

    bedenk wel dat romp vormen op schaal anders werken en zeker met stabilisatie lood in de vorm van een kiel zal de performance van zo een boot zeker veranderen.

    succes, bastiaan
     
  3. LaurenZ

    LaurenZ Guest

    420 rules! heb ik vroeger ook (op)gevaren...lekker raggen bij windkracht 6+. Maar RC? dan komt er wel een kiel onder. Ik heb er nog nooit een gezien in rc. in ieder geval voortgang hier posten!

    LaurenZ

    ps misschien is MicroMagic van Graupner wel wat voor e asl je nieuw bent in RC.
     
  4. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Voor de 420 en 470 zou ik even vragen bij de klasseorganisatie. Ik hoop voor je dat die tekeningen hebben, aangezien de mallen voor deze boten allemaal gemaakt zijn van 1 moedermodel, wat naar mijn weten ergens in Frankrijk ligt. Het is dus niet zo dat bouwers zelf kunnen (mogen) vormgeven.

    Voor de 490 kan je contact opnemen met Olivier Jansen in Belgie, die deze boten laat bouwen. Hij is zeker behulpzaam om tekeningen te leveren. Helaas ben ik hem uit het oog verloren. Uit mijn hoofd heette zijn bedrijf Assa.
     
  5. Bastiaan

    Bastiaan Guest


    dat is volgens mij niet helemaal waar, ik heb een keer een boot uit italie opgehaald voor iemand. en dat was weer een nieuw model. en wel goedgekeurd voor de olympische spelen.
     
  6. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Dat kan idd, mijn kennis van de 420 en 470 houdt een beetje op bij eind jaren 90.

    Maar "een nieuw model" kan ook inhouden dat het moedermodel is vernieuwd, of dat er wijzigingen zijn in het laminaatschema. Zelfs dit laatste is recept voor heftige discussies binnen die klassen. (ik zit er nu dicht bij bij de optimistklasse)
     
  7. Bastiaan

    Bastiaan Guest

    dat is toch altijd bij de eenheidsklasses?
     
  8. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Nee, eigenlijk is de situatie bij de 420 en 470 redelijk uniek. (uit mijn hoofd is de Soling ook op deze manier beschermd tegen experimenten met de rompvorm.

    De 3 andere opties die veel voorkomen zijn:

    -de boot wordt slechts door 1 fabrikant gemaakt. (Laser, 49er, etc). Derhalve zijn de variaties in rompvorm zeer beperkt, zo niet uitgesloten.
    -de boot wordt gemeten dmv mallen. De afwijking tov de mallen moet binnen een bepaalde tolerantie liggen. (O-jol, Draak, FD, FJ, optimist (met zeer kleine toleranties), etc etc)
    -de boot moet voldoen aan een formule, waarin dingen als lengte, waterlijnlengte, diepgang, vrijboord, maar ook zaken als waterverplaatsing en zeiloppervlak in zijn meegenomen. Hierdoor wordt experimenteren met de rompvorm bevorderd. Er kan worden gekozen om gewoon om het hardst te varen (12 meter, 5,5 meter, 2,4 meter, etc) of om uit de kengetallen een "handicap" te destilleren, en dus in principe tegen jezelf te zeilen. (theoretisch kan de boot in zoveel seconden een mijl varen, aan jou de taak om dat daadwerkelijk te bereiken, wie dat eht best doet heeft gewonnen)

    Het blijft leuke materie...
     
  9. krockske

    krockske Guest

    470

    Ik heb ooit eens van de duitse site (federatie 470) het spantenplan gedownload ,heb het nog wel ergens liggen denk ik
    groeten
     

Deel Deze Pagina