4 meter vleugel zwever.

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door damjaco, 29 mei 2018.

  1. damjaco

    damjaco

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Deurne
    Hallo

    Als ik een vleugel maak voor een zwever van 4 meter wat is dan het beste, 3 delen of 2 delen.
    Vroeger gebruikte ze wel eens een koker ( messing koker en stalen strip) om 2 delen aan elkaar te maken.
    Ik heb eens een 3,3 meter nurflugel Hai3 gebouwd (2 delen i.p.v. 3delen)en in het midden rond staal gebruikt, dit ging niet goed bij laag overvliegen de vleugel ging op en neer waarbij het staal steeds verder door boog totdat het helemaal uit de vleugel brak.
    Toen heb ik de vleugel ingekort en eendelig gemaakt 2,75m.
    Nu wil ik een nurflugel Hai4 maken van 4m die uit 3 delen bestaat maar overweeg om weer voor 2 delen te gaan maar dan met een koker constructie i.p.v rond staal om de 2 vleugels aan elkaar te maken.
    Iemand tips wat het zou werken, en of een koker constructie sterk genoeg zal zijn.

    Hans
     
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Waarom bouw je 'm niet gewon zoals de ontwerper het bedacht heeft?


    jan.
     
  3. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Het voordeel van 3 delen ten opzichte van 2 delen is dat de belasting op de verbinding kleiner is. De grootste buigbelasting vind in het centrum plaats. Verder naar de tip toe wordt de buigbelasting kleiner.

    Ik zou daarom net als al eerder voorgesteld de constructie aanhouden zoals in de plannen.
     
  4. damjaco

    damjaco

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Deurne
    De bouwer gaat ervan uit om staal te gebruiken, kan dit vervangen worden door koolstof buis?
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Ik waag met niet aan uitspraken daarover . . .

    't Kan vast, maar waarom zou je dat willen?

    Mits van de juiste dimensie, vlieg je dat echt niet zomaar doormidden . . .


    janb.
     
  6. damjaco

    damjaco

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Deurne
    Alleen om gewicht te besparen, de vleugel tip wordt bevestigd met rond 8mm en 6mm staal.
    Er zijn er die gebruiken aluminium koker in plaats van staal.
    Bij mijn 3,5m zwever Evolution wordt ook gebruik gemaakt van koolstof buis.
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Reken eens uit hoeveel gewicht dat scheelt, en hoeveel % dat van het totaal is.

    Bouw je de rest extra licht!
     
  8. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    De koker in alu ipv staal kan ik me voorstellen. Meestal wordt de koker niet op buigen belast. Die dient alleen ter plaatse van de ribben voor de overbrenging van kracht. Het zouden zelfs losse ringen in de ribben kunnen zijn. De koker dient alleen ter geleiding van de vleugelpen. Er wordt ook regelmatig karton gebruikt als buis in de vleugel. En messing wordt ook vaak gebruikt.

    Ik heb zelf het gevoel dat staal beter is dan carbon of alu. Let op dit is geen exacte wetenschap maar carbon is misschien sterker maar ook stijver. Het kan dus meer kracht opvangen zonder te verbuigen, maar bij overtreden van de max breekt het. Staal buigt dan misschien eerder maar vervormd dan blijvend zonder direkt te breken.

    Daarom zou ik de constructie aanhouden zoals op de tekening. Als deze niet correct zou zijn had je hier in de diverse bouw en vliegverslagen wel van gehoord.
     
  9. damjaco

    damjaco

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Deurne
    Oke, bedankt.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Drie vleugdelen zijn makkelijker te vervoeren dan twee delen.
     
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Het ontwerp aanhouden is een goede optie. Een 3 delige vleugel van dat formaat is wel een stuk makkelijker te hanteren en vervoeren.
    Wanneer je de Hai4 als pure thermiek zwever wilt gebruiken kan gewicht een issue zijn. Dan is een carbon staaf in een carbon of alu buis een goede.
    Maar voor pure thermiek is hij misschien niet bedoeld.
    Op de helling is wat extra gewicht helemaal geen probleem.

    Wanneer je carbon wilt gebruiken heb ik wel wat rekenmethoden. Wanneer aangeeft wat voor gewicht je verwacht, hoe wild je er mee wilt vliegen én waar de deling zit van de 3 delige variant, kan ik wel een voorbeeldberekening maken voor de minimale diameter van de pennen. Of bij een 2 delige vleugel van de pen.
    Een carbon pen moet in het algemeen wat dikker zijn dan een stalen pen, omdat carbon veel stijver is en geen energie kan opvangen.
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Dan moet je al een heeeeel eind buigen . . .

    Heb ik laatst iets over geplaatst ergens . . . Weet niet meer.

    Niet in doorgeleerd.


    jan.
     
  13. damjaco

    damjaco

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Deurne
    Hoi Rick

    Technische Daten:

    • Konstruktion: Wolfgang Werling
    • Spannweite: ca. 4.044 mm
    • Länge: ca. 1.044 mm
    • Fluggewicht: 3.300 bis 4.000 g
    • Tragflächeninhalt: ca. 104 dm²
    • Flächenbelastung: ab ca. 32 g/dm²
    • Profil: MH 63 mod.
    • Akku: ab 4s-LiPo
    • RC-Funktionen: Höhe/Quer, Motor, Wölbklappe (4 oder 6 Klappen)
    • image_7855.jpg
     
  14. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb in een spreadsheet voor deze berekening welke aan de praktijk getoetst is.
    Uitgaande van 4.04 meter, 4 kg en 12g belastingsfactor kom ik uit op een carbon staaf met een diameter van 11 mm. Een pen van12 mm is makkelijker te krijgen.
    Wanneer je een 3 delige vleugel maakt en de deling zo maakt dat het middendeel 1.5 meter is kom je op een 8 mm pen uit.
    Als buis kan je zoals gesteld carbon, Alu of messing gebruiken, waarbij je er op moet letten dat de binnenrand bij de wortel enigszins afgerond moet worden om spanningsconcentratie op het carbon te voorkomen.

    Deze maten kan je ook voor staal aanhouden.
     
  15. damjaco

    damjaco

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Deurne
    Vandaag tekening binnen van da Hai4, middenstuk wordt 132 en de vleugeltip 134.
    De bevestiging van de vleugeltip wordt staal rond 8mm en 6mm met een lengte van 28cm.
     

Deel Deze Pagina