4 motoren En roer bediening

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Arno Molenaar, 18 feb 2018.

  1. Arno Molenaar

    Arno Molenaar

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Aalameer
    Goeden dag,

    Na 20 jaar weer besloten om een rc boot te gaan bouwen.
    Is kijken of ik mijn zoon enthousiast kunnen krijgen.

    Besloten om een boot te gaan bouwen van ongeveer 130 cm.
    Orgineer id de boot aangedreven met 4 assen op 1 moter.
    Nu wil ik dat gaan veranderen naar dat elke as zijn eigen moter heeft.

    Er zou een gaupner 400 is moeten die via aan vertragingkast naar alle 4 de assen gaat.
    Mijn plan is om een gaupner 260 motoren te plaatsen op elke as als aandrijving.

    En omdat de 260 motoren 3v zijn wil ik er 2 en serie zetten. Zodat je ze dan aansturen via 1 snelheidsregelaar per kant. Zodat je SB en BB kant appart hebt van elkaar.

    De mooiste regeling is dan voor het sturen van het schip zodat de draaicircel niet te groot word. Dat als ik de boot naar SB wil. Dat mijn Stuurservo het roer naar rechts doet en dan de snelheidsregelaar voor SB motoren achteruit gaat.

    Weet iemand of dit mogelijk is zo zo ja welke onderdelen je dan moet gebruiken.

    Alvast bedankt of voor uw antwoord
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2018
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Sorry Arno maar je moet je tekst toch even goed doorlezen en aanpassen want het is erg lastig om te lezen. Maar ik heb begrepen dat je vier schroefassen hebt, die elk van een eigen motor wilt voorzien en die op één regelaar wilt aansluiten, waar je die spanningsregelaar voor nodig hebt begrijp ik niet echt. Je wilt ook dat de motoren links (bakboord) en rechts (stuurboord) mee gaan sturen als je het roer bedient. Op zich kan dat maar dan moet je de motoren aan BB en aan SB een eigen ESC (Engine Speed Regulator, of te wel een motor snelheidsregelaar) geven. Je hebt dus echt twee ECS's nodig.
    Die ESC's sluit je elk op een apart kanaal op de ontvanger aan. Die twee kanalen mix je op de zender met elkaar en wel zo dat als je de gashandel bediend beide kanalen tegelijk vooruit of achteruit gaan. Dan gebruik je een tweede mixer waarmee je het kanaal dat het roer bediend ook mixt met die twee kanalen. Dit doe je kruislings, dat houdt in dat als je naar SB stuurt de SB motoren langzamer en de BB motoren sneller gaan draaien en omgekeerd. Hoe meer je stuurt des te groter wordt het verschil dus des te scherper wordt de bocht.
    Met de moderne computer zenders is dit geen enkel probleem. Helaas kan ik je geen een handleiding geven hoe je dat moet programmeren omdat elk merk daar zo z'n eigen manieren voor heeft. Zelfs tussen verschillende types van één merk kunnen nog verschillen zitten. Maar iemand die jouw type zender kent kan deze mixers in een paar minuten ingesteld hebben en dan moet het probleemloos werken.
     
  3. Arno Molenaar

    Arno Molenaar

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Aalameer
    Bedankt voor uw reactie. Heb de tekst zelf gelezen en dingen verandert. Met uw antwoord kan ik alvast heel wat verder komen.

    Bedankt
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Heb erg weinig ervaring met boten. Maar een boot van 130 cm en dan als aandrijving 4 Graupner motoren type 260 voor 3 volt lijkt me wel erg weinig. Bovendien zijn het snel draaiende motoren die slecht een kleine schroef kunnen aandrijven. Hoewel ik niet weet wat, moet er iets beters te vinden zijn.
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Arno, is het schip toevallig de 1:200 Yamato van Nichimo?

    Zo ja, heb ik goed nieuws: ik heb die verbouwd; ook dit schip had 1 motor die via een vertraging 4 schroeven aandreef.
    Ik heb elke schroefas een eigen motor gegeven: Speed 400. 260-motoren zijn volgens mij te licht voor een schip van 130cm.
    Meer is te lezen op:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/restauratie-ijn-yamato-1-200.179928/
     
  6. Arno Molenaar

    Arno Molenaar

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Aalameer
    Ja het is inderdaad de Yamato van Nichimo.

    Ik zal je verslag gaan lezen. Heb je dan ook gemaakt dat de motoren verschillende toeren gaan maken als je een bocht maakt?
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Ja. Op mijn zender (Futaba ff7) de Yamato ingezet als vliegtuig met V-staart. (V-mixer)
    Rechterknuppel bedient de roeren (links/rechts).
    Linkerknuppel bedient de motoren:
    Naar boven/beneden stuurboord (2 motoren op één regelaar
    Links/rechts de bakboordmotoren (wederom op één regelaar.
    Als ik de linkerknuppel naar voren beweeg, gaan alle motoren met hetzelfde toerental draaien.
    Duw ik 'm iets naar links, gaan de bakboordmotoren rustiger draaien en de stuurboordmotoren sneller.
    Aangezien ik het roer (rechterknuppel) als "slave" aan de linkerknuppel (links/rechts) heb gekoppeld, gaan de roeren meteen mee met het veranderende toerental van de motoren.
    De "master/slave-functie" van de roeren kan ik overigens met een schakelaar uitschakelen.

    De draaicirkel is (met alleen het roer actief) op volle kracht ongeveer 6 meter.
    Met de veranderende toerentallen van de motoren erbij is de draaicirkel op volle kracht nog geen 3 meter.
    Stilliggend kan het schip binnen de eigen lengte draaien.
    (binnenbochtmotoren achteruit, buitenbocht vooruit)

    Verder kan ik de buitenste motoren met een relais-schakeling uitschakelen, zodat ik iets minder power gebruik.
    Ik heb een aantal filmpjes van mijn model gemaakt:

    Gopro op toren b:

    P1430099.JPG

    P1420117.JPG
    P1420135.JPG
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Er staat nog een typevaudt in je woonplaats. Kun je wijzigen via je 'http://www.modelbouwforum.nl/account/personal-details']profiel[/URL].
    Om te voorkomen dat de spamrobots je e-mail adres vinden, kun je beter je e-mail adres helemaal verwijderen en verv

    Conversaties versus profielposts
    PB = privé bericht, op dit forum heet het conversatie. Je start een conversatie met een gebruiker door te klikken op foto'tje of naam van de betreffende gebruiker, er opent een klein venstertje en daarin klik je op start een conversatie.
    Je kunt ook via profielposts communiceren, door op iemands gebruikerspagina te berichten te plaatsen, maar die zijn openbaar op jouw @XXXXXX profielpagina, iedereen kan ze lezen, en meedoen.

    Notificaties/meldingen
    Voor privébericht/conversaties kent het forum een paar handige opties zodat je o.a. berichten niet meer over het hoofd ziet. Je kunt een e-mail notificatie en/of een scherm-melding krijgen bij ontvangst van een privébericht/conversatie/post. Dit kan ook bij aantal andere forum-gebeurtenissen, zoals reacties in een discussie waarop je geabonneerd bent. Erg handig, je ziet niets meer over het hoofd :)
    E.e.a. is in te stellen door rechtsboven op je gebruikersnaam te klikken, daar zijn de diverse instellingen, ietwat onhandig, verdeeld over
     

Deel Deze Pagina