4 punts swash plate configuratie

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door CorM_Heli, 15 jan 2018.

  1. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Dag mede heli vliegers.

    Ik heb een probleem met mijn aansturing van de Vario 4 punts swash plate.
    Ik heb de heli goed op de (voorste) elevator servo, kanaal 2 na. De achterse servo staat al op kanaal 2!
    De voorste servo (als ik die ook link mat kanaal 2 beweegt de verkeerde kant op. Niet als ik pitch geef maar wel als ik naar voren wil sturen?
    Ik gebruik een 8 kanaals ontvanger maar deze lijkt het niet te doen. Servo is goed
    Is kanaal 2 gelinkt aan 8? want dan kan ik deze apart afstellen toch?

    Zender staat op Heli 3 CCPM (Cyclic collective pitch mixing).

    Wie kan mij helpen?

    groeten Cor
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Op swash hr 3 gaat dat nooit werken.
    Swash h3 is 3punts aansturing. Ongeveer 120 graden tussen de aangrijppunten op de swash, en niet 90 graden zoals bij 4 servo's
    De zender stuurt dan ook geen 4e kanaal uit. En de servobewegingen kloppen niet, omdat de zender van heel andere aangrijppunten uit gaat.

    Jij moet swash h4 hebben. In principe kun je dan heel de boel zelf instellen. In die mixer zou je dan per functie alles moeten kunnen bijregelen.
    de zender ziet namelijk iedere functie los. Dus elevator,aileron en pitch zijn ook echt 3 los instelbare dingen.
    Dus kan de pitch de goede kant op gaan, maar elevator precies verkeerdom.
    ga je een servo "kopieren", kun je in de problemen komen omdat die servo op een andere plek zit.
    aan de andere kant van de swash moet elevator bv precies andersom lopen.
    maar pitch hetzelfde.

    Is er een specifieke reden waarom je de 4 servo’s met een 3 punts mixer aan wil sturen?
    je zou bijna eerder een H1 swash op de zender kunnen aanpassen..
    op H1 is elevator 1 kanaal, aileron ook 1 kanaal, die kun je wel 1 op 1 naar een andere servo kopieren.
    alleen pitch zal via losse mixers naar de 4 servo's gekopieert moeten worden. en meestal heb je daar niet voldoende mixers voor in de zender ;-)

    zit er een h4 swashmix in je zender? dat zou een hoop gerommel schelen.
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2018
  3. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Hoi Student dank je,

    Op mijn futatba FX 20 zit wel H4 maar ik had daar geen ontvanger extra voor. Wel op mn andere 7 XII zender van KDS maar
    die heeft geen H 4. Wel H1 maar is dan nog niet te mixen! Kanaal 8 op deze ontvanger doet het ook niet :) dus.....
    Heb ik eerst H3 120 graden gemonteerd en dat werkt natuurlijk.
    Als ik een ontvanger voor mijn Futaba (R617FS) heb bouw ik het weer om :)
    Maar ik ben er inmiddels uit.

    Groeten Cor
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zou net zeggen.... Die swash heb je toch in een oogwenk omgebouwd naar 3-punts aansturing?
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    o ja, vario.. alles is om te bouwen :D
     
  6. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    zo iets?
    IMG_1426.JPG

    Bericht gestuurd

    Mvg
    Jeroen
     
  7. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    nee dank je jeroen!

    groeten Cor
     
  8. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Hey Bert, jazeker dat had en heb ik al gedaan en inmiddels met Albertino gesproken die ook zegt dat een driepunts aansturing ook meer dan prima is.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zolang je servo's adequaat zijn (je verdeelt de krachten over 3 i.p.v. 4 servo's, dus op zijn minst theoretisch moeten ze wat sterker zijn) is het dat ook, voor de volle 100%.

    4 servos geven (MITS ze voldoende sterk zijn, en dat is helaas "best sterk", sterker dan wat je voor 3-punts aansturing nodig hebt) wat meer redundancy: een uitval van één servo leidt, als alles meezit, alles voldoende ruim bemeten is etc etc etc, niet onmiddellijk tot een crash, wat bij 3 servo's wel het geval is.

    Maar dat is een dusdanig zelden voorkomend iets, dat ik het eigenlijk uitsluitend aan zou raden voor écht kapitale modellen en dan nog eerder als psychologisch voordeel dan als echt werkelijke veiligheidsfactor, want het stuurt uitermate beroerd in zo'n geval, ik betwijfel of ik er een kist veilig mee aan de grond krijg.....

    Moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik bij meerbladsrotors eigenlijk altijd wel 4-punts aansturing toepas (uitgezonderd de kleine 450 dingetjes, waar dat gewoon technisch vrijwel niet haalbaar is). Gewoon, omdat de tuimelschijf wat stabieler ondersteund is.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    dan nog..
    ik heb in een 600 model ooit een set servo's gehad die er mee stopte..
    naderhand gezien waren de voortekenen duidelijk.
    ik vlieg zonder over mijn vingers na te denken (niet heel veel altans..), dus als het ding wat meer pitch nodig heeft, krijgt hij dat.
    het was me dus niet opgevallen dat ik op een gegeven moment bij een rustige looping vrij kort tegen vol pitch aan zat..
    en dat kan echt niet..
    Viel me op met een leerling aan de zender, en in de vlucht erna stopten de servo's er echt mee.
    alledrie tegelijk, totaal geen power meer.
    kon de heli nog net netjes op de grond krijgen.

    ook eens een 450 set servo's gehad.. tik op de staart af en toe.
    zoeken.. nooit iets vinden.
    tot hij het 1 vlucht bijna continu deed, er ook bijna niet mee viel te hooveren.
    toch neergezet. bleek de elevator servo overleden.

    voornaamste is gewoon dat je je toestel een beetje moet kennen.
    op een gegeven moment leer je wel wat het toestel doet, wat de wind doet..
    en wat het toestel doet zonder dat er een reden voor is (dus een defect ergens)
     
  11. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Dank voor jullie reactie mannen, Ik heb inmiddels mn Futaba R617FS ontvanger en ga alles gewoon H3 120 installeren (eigenlijk zoals al mn helies :).
    4 Servo's staat wellicht indrukwekkend maar er zijn er zijn bij mij elektronische limieten :) Drie punts aansturing is net even eenvoudiger en vlgs Alberino zeker net zo goed, zo niet beter.

    Ik ben een rustige schaalvlieger en maak op zn hoogst een stallturn, dus dat moet kunnen!

    Op mn Hirobo bell 47GII zit ook maar 1 servo op de aileron, maar wel twee op de elevator! Gaat ook allemaal goed.

    Op de foto's waar het de komende maanden, jaren allemaal mee moet gebeuren:).

    Groeten Cor
    cormheli op youtube
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's een fijn vliegend rompje! Alleen de aansturing voor de hekrotor, zoals op tekening, vond ik volledig K....
    Die kun je beter uitvoeren met een gelagerde knie-hevel onderin de knik, en twee stukken carbon pushrod.

    Ander punt van verbetering is de staartconstructie, die vrij veel flexibiliteit geeft. Kun je heel simpel oplossen door de achterkant van de tailfin dicht te maken, met een stuk balsa-triplex (zelf uit 3 stukjes 2 mm balsa drie lagen maken, vezel richting 120 graden onderling verschillend). Niet de hele achterkant dicht maken, alleen het smalle stuk. De opening van de "boom" gewoon open laten zodat je nog wat kunt doen qua onderhoud...
    De schroefjes waarmee de achterkant van de tailfin vast komt, kun je gewoon in het balsa draaien (schroefgaten naderhand "harden" met CA-lijm).

    Beide zijn vrij simpele upgrades die de heli enorm verbeteren in zijn gedrag om de top-as.
     
  13. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Er komt een originele gear (knie hevel) van Vario in Bert dus dat moet geen probleem zijn.:)
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ??? Volgens tekening word de hekrotor aangestuurd door een staaldraad in een plastic buis.
    Ben je niet in de war met de 40 graden gearbox? Die heb je sowiso nodig, maar ik doelde op de aansturing, niet de aandrijving
     
  15. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Aansturing van de hekrotor kun je op twee manieren lezen;). Omdat er ook ooit een draad aandrijving op de markt is (was). En inderdaad voor de pitch van de hekrotor wordt een staaldraad in plastic gebruikt. Als deze soepel loopt is dat geen probleem, maar een carbon pushrod met hevel is inderdaad beter. Deze heb ik uiteindelijk ook op mijn Hirobo Bell gemaakt. Daar ga ik mij nog allemaal over buigen :)

    groeten, Cor
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat er in de doos bijgevoegd was, had ongeveer 1 mm speling die niet te verhelpen was (vanwege de ruimte tussen mantel en stuurdraad, stuurdraad die van "binnenbocht" naar "buitenbocht" bewegen kan zonder dat de hekrotor beweegt).

    Je moet het zelf weten, maar bij de nieuwbouw is het stukken makkelijker het gelijk goed te doen, vergeleken met dat je achteraf de stuurkabel er uit moet slopen en die kniehevel er in moet zetten. Geloof me....
     

Deel Deze Pagina