4 takt of 2 takt het verschil

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door japser, 3 nov 2007.

  1. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Hallo Hugo,

    Proficiat met je nieuwe motor. Houdt ons op de hoogte met/van de resultaten.

    Is er ergens een mogelijkheid binnen jouw club of in jouw omgevening om deze motor eens goed te vergelijkenn met een zelfde Magnum?? Ik heb zelf een XL 80 AR FS van Magnum en deze motor loopt geweldig.
    Er gaat monenteel op dit Forum al een discissie hierover en ik ben ook benieuwd naar het verschil.

    ASP-Magnum

    Ik heb de handleiding van ASP uitgeprint en als ik die vergelijk met de die van Jamara ( duitse leverancier van Magnum) dan zie ik dat bijvoorbeeld de uitgewerkte tekening van de motor identiek is!!
     
  2. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Hallo Hugo,

    Kun jij niet een paar foto's van je nieuwe motor plaatsen? Kunnen we eens vergelijken met wat wij aan OS of Magnum motoren hebben en waar misschien de verschillen zitten.
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Eh.. mijn Saito FA82a heeft geen haakse overbrenging en dezelfde lengte stoterstangen..
     
  4. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Uh...

    [​IMG]

    Aangezien de ene verder naar voren zit dan de andere bij de nokkenas, en ze op gelijke afstand van de cilinderkop eindigen, zullen ze verschillende lengtes hebben. Een beetje, misschien, maar verschillend. Tenzij ze bijvoorbeeld verschillende tuimelaars hebben gemaakt, die het (geringe) gebrek aan lengteverschil van de stoterstangen zou compenseren. Maar er blijft een verschil in overbrengingslengte.

    Groeten,
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Ik weet niet hoe ze dat opgelost hebben. dat kan met de tuimelaars opgelost zijn, het kan ook zijn dat de een iets onder de rechte lijn ligt, de ander iets erboven, het kan ook zijn dat de nokkenas voor de een dieper is dan voor de ander.. maakt allemaal ook niet uit want,

    als je het ding uit elkaar schroeft zijn de stoterstangen EXACT even lang. Daar hoeven we geen discussie over te voeren, dat is een feit. Kan er een foto van maken als je dat wilt ;)
     
  6. Schroef

    Schroef

    Lid geworden:
    6 okt 2006
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Amstelveen
    Pssst!
    Niet in discussie gaan met Hezik.
    Hij is onlangs uit een gesticht gevlucht en levensgevaarlijk!
     
  7. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Het hoeft per definitie ook niet zo te zijn dat de kleppen even ver openen. Ik kan me zo voorstellen dat de gassen die bij de verbranding uitzetten onder hoge druk een ruimere uitgang nodig hebben waardoor de uitlaatklep iets verder opent dan de inlaatklep... of de uitlaatklep moet iets langer openbijven...

    Wel interessant onderwerpje... :cool:
     
  8. Benno Z

    Benno Z Guest

    Of de uitlaatklep moet iets groter zijn......:wink:
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Veelal is de inlaat klep groter dan de uitlaatklep :)
     

Deel Deze Pagina