After run olie

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Benjiman21, 6 mei 2007.

  1. Benjiman21

    Benjiman21 Guest

    Hoi,

    Ik ben in bezit van een CEN Stadium truck en rij er sporadisch mee. Ik heb het forum al wat doorgelezen (afstellen enz.). Nu heb had ik iets gelezen over after run olie... Nog nooit van gehoord :). Ik ben te weten gekomen dat het is voor in de motor te doen na het rijden voor het bijten van de zuren wat in de benzine tegen te gaan maar ik heb niet gevonden waar ik het moet indoen. Gloeiplug eraf en erin gieten of in de carbu. En hoeveel ? Een paar drupjes ?

    Bedankt
     
  2. rc-ownd

    rc-ownd Guest

    Jup dat klopt, je haalt je gloeiplug eraf, 2~4 druppels in je motor. En dan haal je je luchtfilter eraf, 1~2 druppels in je carb. En dan gloeiplug erop+ filter, en dan paar keer aan je trekstarter treken, en voila je kan em wegzetten voor een tijd.

    Als je hem een lange tijd(maanden?) wegzet moet je je benzine eruit halen, slangetjes leegmaken, auto los van de grond (banden anders krijg je 4 kantjes ;) )

    Maar je hoeft dit niet te doen als je de volgende dag weer gaat rijden, al laat je em een week stilstaan is afterun wel nodig. ;)

    edit:

    Na ff zoeken achtergekomen wat sporadisch is :D :D :D :
    http://nl.wiktionary.org/wiki/sporadisch
     
  3. jorrit14

    jorrit14

    Lid geworden:
    1 jan 2006
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Dronten, Flevoland
    Gelukkig hebben we hier op het forum een zoekfunctie....
    Typ daar after run olie in, en je word overdondert met topics over after run olie.

    succes ermee
     
  4. Rienk Jan

    Rienk Jan

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    1.174
    Locatie:
    Rolde
    rc-ownde.

    Bedoel je met benzine eruit, uit het tankje, en hoe maak jij de slangetjes schoon.
    Doe na het rijden nitro uit het tankje, afterrun olie in de motor. 2X10 druppels!
     
  5. rc-ownd

    rc-ownd Guest

    Jup benzine uit het tankje, ;)

    slangen schoonmaken? even 1 kant van je slang GOED schoonmaken dmv water+beetje zeep. Dan doorheen blazen, zo doe ik het, uitkijken dat er geen nitro in je mond komt. Dit hoef je pas te doen al zet je em lang weg he...

    2x10 druppels, is dat niet een beetje TE veel?
     
  6. Atarikid

    Atarikid Guest


    Kijk, het kost niets dus doe je er zo veel in dat je zelf wil. Ik laat telkens de carburator tot de rand vollopen en draai dan aan de krukas zodat alles naar binnen loopt. Nadien doe ik ook nog wat via de gloeiplug opening. Veel afterun is geen probleem (in tegendeel).
    Eerst volgende keer dat je wil starten kan je best even de motor rond laten draaien op je startbox zonder gloeiplug zodat er al wat afterrun weg kan. Hij start soms iets 'moeilijker' als je veel afterrun gebruikt.
     
  7. Rienk Jan

    Rienk Jan

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    1.174
    Locatie:
    Rolde
    Hmm, nog geen problemen mee gehad met 'te' veel afterrun olie.

    Alleen is het wel goed om slangen met WATER en zeep schoon te maken?? :|
     
  8. rc-ownd

    rc-ownd Guest

    al laat je het drogen toch niet?
     
  9. Atarikid

    Atarikid Guest

    Nitro en water zijn nogthans goede vrienden hoor. :) Nitro trekt gewoon vocht aan en dat is dan ook de reden waarom je afterrun moet gebruiken.
     
  10. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    De buggy op de startbox, laten draaien, en er net zolang afterrun in mieteren via de carb, dat het er boven vanuit het plug gat tegen je hand aan spetterd!

    Zo, dan nog even een straaltje in het plug gat zelf, even vol gas, weer ff 10 sec op de startbox, nou dan is die wel in orde dacht ik zo :p

    Te veel kan niet, wel even voordat je gaat starten weer even op de startbox en volgas, alles even schoonblazen, nitro erin, plug er weer in,en dan start hij zo..

    Dat hij in het begin bij het eerste tankje een paar keer afslaat, heb ik geen probs mee, das enkel de eerste 30 seconden....
     
  11. Benjiman21

    Benjiman21 Guest

    Thanks kerels !!!
     
  12. piepertie

    piepertie Guest

    Maar wat is nu exact afterrun olie??? kun je ook motorolie gebruiken???
     
  13. piepertie

    piepertie Guest

    Maar wat is nu exact afterrun olie??? kun je ook motorolie gebruiken???
     
  14. Oxize

    Oxize

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Hof van Twente
    Denk dat motor-olie veel dikker is. After-run olie voor RC brandstof auto zijn speciaal gemaakt voor Nitro-motoren. Naar mijn mening een stuk dunner.
     
  15. rc-ownd

    rc-ownd Guest

    Afterun is niet om te smeren (beetje dan...), het verdrijft het vocht dat in het nitro zit. Dus het voorkomt corrosie. Motorolie verdrijft geen vocht voor zover ik weet. :)
     
  16. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Nee, dit is totaal iets anders, afterrun, zorgt er (onderandere) ook voor dat de zuren die vrijkomen bij nitro verbranding (salpeterzuur) geneutraliseerd wordt.
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Tja.... men heeft het over zuren ed. maar zoals bij veel metalen het geval is kan je roesten/oxideren tegengaan door er een olielaag op aan te brengen omdat het vochtafstotend is en zuurstof tegen houdt.

    Er zijn ook genoeg mensen die WD40 als afterrun gebruiken. Gewone motoroliƫn zou ik niet doen, die zijn dik en mengen slecht met methanol wat een aardige bende in je motor kan geven als je de motor opnieuw opstart.
     
  18. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Was het niet traxxas die dat aanraade bij hun nitro modellen, ????
     
  19. BIG charlie

    BIG charlie Guest

    Ikzelf gebruik idd WD 40 als afterrun en ik ben er niet te zuinig mee ook :oops:
    Het werkt perfect en verschillende mensen bij ons op de club ( RTR Rumst ) gebruiken het ook.

    Greetz 8)

    BIG charlie
     
  20. Benjiman21

    Benjiman21 Guest

    Mijn auto staat nl. al 2 jaar stil en heeft in die tijd ook nog is onder water gestaan. Nu is het motortje en uitlaat wit uitgeslaan. Zou ik nu eerst after run olie erin doen en een paar dagen laten trekken of gewoon brandstof erin doen en gelijk aantrekken ?
     

Deel Deze Pagina