Catalina vliegboot opknapper (BosModelAir)

Berto

verslagschrijvers
Forum veteraan
Na de toch wel zeer geslaagde watervliegmeeting afgelopen april en de komende watervliegmeetings in de toekomst moeten ook wij toch weer met wat anders verschijnen.

Maar om ook het geheel in de "BosModelAir stijl" te houden heeft Onno een leuke opknapper opgesnord.

Het gaat om een Catalina vliegboot met een spanwijdte van 1485 mm en een romplpengte van 1200 mm.
cat1.jpg

cat2.jpg

cat3.jpg

cat4.jpg

cat5.jpg

cat6.jpg

Het is weer echt een opknapper en er moet dus weer heel wat gebeuren (wat ik weer tot me zal nemen ;-) )
- het model is zonder rolroeren 8O , dat is dus Not-Done, die moeten we er dus inmaken
- er zit een straalbuis onder 8O , die gaat er dus onderuit :yes:
- de aandrijfas en e-motor voor de straalbuis moet verwijdert worden,
- de kist is "voorbereid" voor elektro, dat gaat dus niet gebeuren :nooo: er komt 2x een OS Max 25FP op (veel aanpassen dus 8) ),
- de romp schijnt slecht geglast te zijn, dat gaan we dus overnieuw doen of opkallefateren,
- de vleugel bevestiging moet nog gemaakt/ontworpen worden,

- En als we toch bezig zijn even wat meer "schaal" maken :-)

Weer een echte BosModelAir opknapper dus ;-)

Volgens mij is de vleugel spanwijdte veelste klein als ik het zo vergelijk met de romp en andere catalina's?
Maar verder natuurlijk een leuk project om te volgen.

Berto,

Zullen die 2 .25 motoren geen overkill zijn op een dergelijk toestel :?:

Stevo

Dat zal denk ik wel meevallen, op mijn twin ace staat ook twee maal 4cc, en dat gaat net niet verticaal... (kist van 2,8 kilo, ook 1,5 meter)
Voor watervliegen wil je wel een beetje vermogen hebben 8)

Stefan

Berto,

Zullen die 2 .25 motoren geen overkill zijn op een dergelijk toestel

Stevo
Mhhh, dit heb ik eerder gehoord qua "overkill" motorisering in het Pfeil draadje en dat viel dus erg mee en mijn keuze was dus ok.

Ik geloof ook dat het met deze kist en motorisering ok is, Ook omdat wij een Twin Ace vliegen met dezelfde motorisering.

zo nu ff bij Onno aangewipt om zijn nieuwe aanwinst (die ik waarschijnlijk weer mag opknappen) te bewonderen.

Over 1 ding zijn we het al eens, de vleugel moet nieuw gebouwd worden.
Zoals Doesburg al opmerkte is de verhouding helemaal verkeerd :cry:

Met een romplengte van +/- 1200mm zou de vleugel een spanwijdte moeten hebben van +/- 2000mm (en die is nu +/- 1500mm).

Verder zijn er wel wat cosmetische aanpassingen nodig maar het wordt geen schaal kist dus daar gaan we niet al te moeilijk over doen.

Als het er maar leuk uitziet en vliegt (BosModelAir regel nr 1 ;-) )

Met komende watervliegmeeting in aantocht begint het weer zo te kriebelen dat er ook weer aand e Catalina gedacht wordt.

Zoals al gemeld is de vleuegl niet een passenden dus die moet zeker opnieuw opgebouwd worden.

Nu heeft Onno op het net tekeningen van een Catalina gevonden van Peter Boels.
Zijn Catalina is schaal 1:18 en zou een spanwijdte krijgen van 1694mm

Onze Catalina schijnt met zijn romplengte van 1200mm een schaal te hebben van 1:16.
Dit zou inhouden dat de spanwijdte van onze Catalina ergens bij de 1980mm uitkomt.

Binnenkort maar eens kijken of we de tekeningen kunnen opblazen en we alvast wat ribben kunnen snijden :-)

Oeffff Berto,

daar zit nog wel het nodige werk aan :?

Ik heb op een of andere manier altijd een zwak voor een catalina, dit moet wel wat kunnen worden met een span van bijna 2 meter. :mrgreen: Mooi hoor ...

Ik neem een abootje, het zou leuk zijn als je hem klaar hebt voor 15-9 ! Voor mij een extra reden om even te komen kijken. :D

Succes ! Ennnneee, veel foto's plaatsen he ?

15-9 :rolling: dat ga ik echt niet redden :nooo:

En foto`s plaatsen doen we altijd wel maar zo`n vaart gaat het nog even niet lopen met deze kist.
Eerst de tekeningen maar eens bewerken en dan zien we wel wat het wordt.

Komende tijd veelste druk met andere dingen (en projecten :yes: ) ;-)

Hier even een kleine versie van de tekening die we dus iets moeten vergroten en waarvan we dan af gaan werken:
cat1klein.jpg

cat2klein.jpg

cat3klein.jpg

(de vele zwarte spikkels zijn gekomen door het verkleinen, het orgineel is gewoon wit).

En stiekum toch al begonnen met de voorbereidingen:
cat8.jpg

en de 2 OSmax 25FP`s op hun plek ;-)
cat7.jpg

vanaf vandaag iedere avond flink doorwerken en dat moet je zeker lukken :D
weer iets leuks om te volgen
zal er wel weer goed uitzien als hij af is, net zoals al zijn voorgangers

Sorry jongesn dat gaat echt niet lukken.

Nog genoeg te doen aan de andere kisten om die waterklaar te maken.

Volgende watervliegmeeting is de planning :-)

Nu het watervliegen weer in de "picture" staat heb ik een tijdje geleden mijn Catalina weer uit
motteballen gehaald.
Vandaag ben ik met de Cat naar Dokkumer ModelvliegClub geweest waat Teus zo vriendelijk
was om wat plaatjes te schieten. Een kleine selectie uit de vele foto's.
Nu nog van het water,in 1998 voor het laatst!! :evil:
Maar bij de eerst komende watervliegmeeting ben ik erbij :P

En hier voor de echte liefhebber nog een filmpje van afgelopen zondag op Boskoop bij de GMVC.

PBY Catalina bij de Goudse op Boskoop

Gr,Ronald

catalina-ronald_01.jpg

catalina-ronald_02.jpg

catalina-ronald_03.jpg

catalina-ronald_04.jpg

catalina-ronald_05.jpg

catalina-ronald_06.jpg

catalina-ronald_07.jpg

catalina-ronald_08.jpg

catalina-ronald_09.jpg

catalina-ronald_10.jpg