Schoonmaken van de brandstof motor?

Hoe moet ik mijn brandstof motor schoonmaken.
Ik heb met mijn savage door het zand gereden. Hij zit helmaal onder het zand en de troep.
Dit wil ik schoonmaken hoe kan ik dit het beste doen?

Ook mijn carb. zit aan de buitenkant helmaal vol. En door de brandstof blijft alles plakken.

leon

Een compressor kan ook uitkomst bieden. Zoek eens op de termen schoonmaken en brandstofauto. Er is al veel over geschreven en dus vast ook veel over te vinden!

Roelof zei:
Een busje remmenreiniger doet wonderen.

remmenreiniger is nog al wat!!!!!
Al het vet of wat dan ook in je lagers worden ook verdreven. het beste volgens mij is alle prut wegspuiten met water ( tuinslang).
Daarna alles weer inspuiten?vetten met wd40/siliconenspray/kruipolie, en dan je remschijf schoonmaken met remmenreiniger.
Er bestaat ook een spuitbus met " vochtweg" als je dat van tevoren op je electronica spuit heb je daar ook nagenoeg geen problemen mee.

Goh, waarom denk je dat je motor op een 2-takt brandstof draait ? Dat voorlager van de motor wordt gesmeerd door de brandstof.

Motor uit de auto halen, uitlaat en inlaat dicht houden met je vingers of een propje en je kunt de motor gemakkelijk met remmenreiniger schoon spuiten.

Compressor, remreiniger, spuitbus met lucht, kwastjes, etc etc....

Allemaal in de volgorde van snel naar langzaam....

Ik zou het niet doen, , roest kilt je motor,en daarvoor is een verhoogde luchtvochtigheid al genoeg!

Laat staan een druppel water!

Compressor en hard hobby-kwastje gebruik ik hier. Kan je overal netjes bijkomen (buitenkant motor) :)

In plaats van compressor kan je bijna bij elke computershop wel zo'n busje lucht halen.

Werkt perfect :)

Allemaal wel aardige manieren maar niet afdoende. Je zal de motor helemaal moeten strippen en dan gedegen reinigen met diverse vloeistoffen.

Zand ik killing. Ik onderhoud motoren van diverse competitierijders, spreek uit ervaring.
Zoals ik al eerder in een ander topic heb angegeven willen we allemaal lang met onze motoren doen, van onderhoud hebben we alleen meestal geen kaas gegeten.

Had niet begrepen dat het over de binnenkant van het motortje ging. De buitenkant is goed schoon te maken met water, maar de binnenkant is wat anders!! Het kan wel met water (deed ik eerder met brommers ook wel) maar daarna heel goed droogmaken en heel goed inspuiten met wd40 o.i.d.. Maar als je zand in de motor hebt moet je toch echt ff naar je luchtfilter kijken.

Volgens mij bedoelt Leon ook gewoon de buitenkant. Doe niet moeilijk, en gebruik de methode die Roelof al aangaf. Ben je de vettigheid kwijt. Kan je nog met een kwastje wat naborstelen. Warm water met een sopje is ook geen probleem, kwastje erbij. Wel belangrijk dat je om je luchtfilter een zakje doet, er mag natuurlijk geen water in de motor komen, ook niet via de uitlaat. Na het schoonmaken kan je hem voor de zekerheid even starten en een minuutje laten draaien. Dan is hij zeker droog en hoef je ook niet bang te zijn voor wat roest. Als je de motor toch van de auto hebt, maak met datzelfde sopje ook je motorplaat en alles schoon waar je nu bij kan.

Tipje, als je geen compressor hebt kan je bij de meeste benzinestations wel even met wat lucht blazen uit de luchtslang.

Als het alleen de buitenkant is dan:

- Eerst gedegen afnemen met putty (dat "stopverf" wat je voor reiniging gebruikt)
- Met een kwast insmeren met Nitro en 15 min laten intrekken
- Afspuiten met remreiniger
- Eventueel herhalen

Nooit met water werken!

Met water krijg je ook geen vet en olie weg en dat zit dus wel vaak op en in je motor. Water valt dus sowieso af. Ik gebruik altijd een compressor, Serpent schoonmaak klei, tandenborstel/verfkwast, remmenreiniger en WD40.

Cleaning putty! Ik kan hier al heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel ver mee komen, sterker nog, de buitenkant doe ik eigenlijk alleen met cleaning putty. Je koelkop is moeilijker, maar dat kun je met een kwastje en/of keukenrol ook ver komen (keukenrol tussen de koelribben doortrekken, eventueel natmaken met remmenreiniger)

Let er altijd op dat je de in/uitlaat gaten goed dicht houdt (maar dat lijkt me wel duidelijk).

Mocht dat dan niet genoeg zijn, trek dat je motor uit elkaar, je kan je koelkop goed in een bakje wasbenzine laten weken, dan wordt ie weer mooi schoon en koelt hij dus ook weer goed. Dat kan eigenlijk met de rest van de onderdelen ook (ik zou het met de carb niet doen, gezien daar onderdelen in zitten die aangetast kunnen worden door wasbenzine)

Wat ik dan doe is zorgen dat 'k de boel goed droog maak en met de juiste olie weer in elkaar zet... liefste laat ik de motor gelijk even draaien naardat hij weer in elkaar zit, dan weet je in ieder geval zeker dat de olie overal op de goede plek zit. Eerste keer starten uiteraard wel goed doorspoelen (starten zonder gloeiplug dus)

allemaal harstikke bedankt voor de reacties :wink:

Het ging eigenlijk alleen om de buitenkant, maar nu heb ik ook geleerd hoe ik de motor schoonkrijg.
Dit heb ik net ook effe gedaan.
Hij is nu helmaal clean :!:

Wat voor differenceel olie moet ik gebruiken (volgens mij HPI Z160 = 10.000)

leon

Leon, ik rij met 50.000 cps in het achterdiff. Voor het losse zand waar wij rijden perfect. Op een wat vastere ondergrond kan 10.000 heel goed. Hier is al veel over geschreven. Zoek maar eens op het forum. Het hangt ook van je rijstijl af. Dit in combinatie met ondergrond, schokbrekers en diff-olie kan heel verschillende set-ups opleveren.

ps: Hoe heb je hem nu schoongemaakt?

Back