Test: Afterrun noodzakelijk of niet?

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Burp, 22 mei 2007.

  1. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    De altijd leuke discussie of afterrun nou echt noodzakelijk is of dat we het doen omdat "het in ieder geval geen kwaad kan" en "het de kosten ook niet zijn" en meer van soortgelijke kreten ga ik een test doen om te kijken of het noodzakelijk is om te gebruiken. De test zal ik doen met verschillende bandstoffen.

    Om de test niet nodeloos ingewikkeld te maken dacht ik erover om een (versleten) lager/krukas/zuiger/cylinder te nemen en deze in de brandstof te dompelen. Daarna in een pot met deksel te stoppen en een week te laten liggen. Volgens een aantal mensen zou er al na 24 uur roest te vinden moeten zijn op de onderdelen, andere zeggen weer van niet. Zijn er suggesties om de test aan te passen zodat het betrouwbaarder wordt of makkelijker?

    Ik zal bij mijn collega rijders op Hoogtij een beetje brandstof bietsen zodat ik de test kan doen met verschillende brandstoffen. Wellicht zal blijken dat de ene brandstof eerder roest veroorzaakt of juist niet. Voor zover ik nu weet kan ik testen met Tornado 20% oil+, Model Technics, GammaLube, Tornado 16% en Sidewinder 25%

    Suggesties zijn welkom.
     
  2. jorrit14

    jorrit14

    Lid geworden:
    1 jan 2006
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Dronten, Flevoland
    Ik ben benieuwd wat het resultaat is!
    Er zijn ondertussen al aardig wat discussies overgeweest(zullen er altijd wel blijven :wink:).
    Misschien kan je een test in een vochtige ruimte doen(garage) en een in een niet vochtige ruimte.
    We wachten af :) .

    Jorrit.
     
  3. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Of één pot met een druppel water en één pot zonder. :?
     
  4. DeXXoR

    DeXXoR Guest

    ik heb een auto'tje dat ong 2 jaar geleden voor het laatst gebruikt was, niet is schoongemaakt, waar dus nog gewoon tornado 16% in zat;

    afijn 2 jaar later, hij loopt nog als een zonnetje EN, nooit afterrun gebruikt.

    ik vind het niet nodig ook al zijn het de kosten niet
     
  5. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
  6. hezik

    hezik Guest

    Dat is niet echt een test he bart.. want misschien zag je motor er met afterrun wel precies hetzelfde uit?

    Wat betreft de test: waarom in een potje? Bewaar jij je auto's ook in potjes?
     
  7. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Jaap, dat ziet er niet zo mooi uit. Zijn er verschillende brandstof soorten door elkaar (ik bedoel niet gemengd) gebruikt? Kan je wat zeggen over de leeftijd en hoe lang hij heeft stil gestaan? En niet onbelangrijk, welke brandstoffen zijn er gebruikt?

    /edit
    Henry,
    Aangezien je motor normaal ook redelijk afgesloten is dacht ik dit na te bootsen door de onderdelen in een pot te bewaren. Er komt dan geen verse lucht meer bij en geeft een redelijk beeld lijkt me.
     
  8. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    OK, deze motor heeft zo'n 8 liter gereden, eerst op Qwikfire en Dynaglow van Model Techniks (total zo'n 2,5 liter) waarna er Tornado 16% ingegaan is. Dat ook weer een litertje of twee. Daarna heeft deze motor soms per tankje een andere brandstof gehad (Roga, Tornado in verschillende percentages en ook weer Model Technics).

    De motor zat op een Buggy waarmee heeft onregelmatig werd gereden, en welke zo nu en dan meeging en dan werd er wel eens mee gereden. Soms zaten er maanden tussen het rijden. Er is wel eens wat after run in de motor gedruppeld, meestal nadat er op Tornado was gereden, niet altijd en er is bij gebruik van de andere brandstoffen geen AR ingedruppeld.

    De brandstoffen waren nooit met elkaar gemend, de tankjes waren altijd gevuld met zuivere brandstof van één merk en één type....
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    OK, ik heb testen gedaan met Tex-M wat Tornado als losse (synthetische) olie verkoopt wat ze ook in hun Tornado brandstof gebruiken. Als je het op een schoteltje legt en wat druppels water bij doet zie je het water lichtelijk vermengen met de olie.

    Met Rizol (een risinus) zag je duidelijk dat het water als een druppel op de olie bleef liggen. Ondanks dat had ik 2 dagen na een regenrace met een brandstof op basis van deze 2 oliën flink roest.

    In dat geval zeg ik met Tornado altijd afterrun gebruiken, zeker bij de race-versie waar maar 9% olie in zit.

    Brandstoffen gebaseerd op een risinus olie zoals Roga, Gammalube en Runnertime geven meer vertrouwen in een beter behoud van de motor zonder afterrun.

    Dan de behandeling zelf... De lagers en krukas zijn de delen die kunnen roesten, een paar druppeld door de pluggat op de zuiger laten druppelen zal amper op de lagers en de krukas terecht komen.
    Daarom is een flinke scheut in de carb en dan even de motor doordraaien middels trekstarter of startkist beter. Wel zonder plug om vaporlock te voorkomen.
     
  10. Atarikid

    Atarikid Guest

    Roelof's foto geeft wel een erge vorm van roestvorming weer. Deze roest vorming zal je natuurlijk niet hebben na enkele dagen.
    Na 24u is er zeker al roest vorming - niet altijd direct zichtbaar maar het zijn de roestkorrels (hoe klein dan ook) die in je motor worden gesmeten tegen 40000tr/min. Denk je nu echt dat die micro korreltjes geen schade aanbrengen? Ik denk het wel...
     
  11. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Vergeet voor een eerlijke vergelijk ook niet dat de motor ook echt gelopen moet hebben....

    Bij verbranding komt ook nog het salpeterzuur vrij, neutraliseren van dit zuur is ook een eigenschap van afterrun..
     
  12. Rienk Jan

    Rienk Jan

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    1.174
    Locatie:
    Rolde
    Bart_Banaan: Zoals je zij zijn de brandstoffen niet gemengd, maar als de motor per tankje een andere brandstof heeft gehad, is er toch een lichte vorm van vermenging?

    Roelof: Wat is precies vaporlock?

    Ik doe altijd afterrun erin met plug erop, dom dus?
     
  13. rc gaastra-leo

    rc gaastra-leo

    Lid geworden:
    26 jan 2007
    Berichten:
    347
    Locatie:
    katwijk aan zee
    Ik heb een vraag:
    ik heb mijn savage X bestelt met ook afterun olie erbij, maar als ik heb gereden waar moet ik het allemaal in doen (carberateur en in het motertje bij de cilinder)
    of maakt het niet uit waar ? en hoeveel moet ik er dan in doen hoeveel druppels?
    alvast beankt. :)
     
  14. Rienk Jan

    Rienk Jan

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    1.174
    Locatie:
    Rolde
    Zoekfunctie, heel wat te vinden!

    Maar in het pluggat en in de cab (heb ik zelf nooit gedaan, maar zag ook roestvorming op krukas e.d).
    Maar je hebt toch al een nitro auto, dus ikke niet begrijpen (misschien nooit after gebruikt :? )
    En hoeveel? Ja, persoonlijk/4 druppeltjes helpen in iedergeval niks 8) . Ik doe 15 in cab en 15 in plug!
     
  15. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Vaporlock is vertaald vloeistofblokkering. Simpel gezegd kan de zuiger geblokkeerd worden door te veel vloeistof in de verbrandingskamer.

    En over het hoe te gebruiken had ik al hiervoor aangegeven...
     
  17. kobus

    kobus

    Lid geworden:
    3 mrt 2007
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    hoorn nh
    denk je niet dat een vaporlock een warmte cq hitteprobleem in je carburateur is. dit is eigenlijk niets meer dan een "gasbel"die is onstaan door teveel warmte van de brandstof en de verdere brandstof toevoer blokkert . daarom maken ze de carburateurhuisjes ook van een composiet dat de warmte beter geleid waardoor dit niet of zo goed als niet meer ontstaat.vapor betekent verdamping.
     
  18. Atarikid

    Atarikid Guest

    Klopt inderdaad.
    Roelof bedoelt eigenlijk een hydraulic lock.
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Klopt, maar de term is veel gebruikt en is inweze een blokkering van te veel brandstof in de verbrandingskamer.
     
  20. NoepZor

    NoepZor

    Lid geworden:
    23 apr 2007
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Hof van Twente
    Hoeveel keer trekken aan de trekstarter (1x door compressie) moet je om de afterrun optimaal in de motor te krijgen? Ik spuit het bij de gloeiplug en in de carburateur en dan trek ik een aantal keer (stuk of 4,5 keer). Is dit teveel, te weinig of wel goed?
     

Deel Deze Pagina