[Klaar] Bouwverslag Conrad Cessna 182 Skylane

• Topicstarter Topicstarter Benno Z
  • Startdatum Startdatum
B

Benno Z

Guest
Misschien is bouwverslag niet de juiste benaming voor een ARF-toestel, maar aangezien het na de Calmato mijn eerste toestel is waar iets meer mee moet gebeuren leek het mij toch wel leuk om mijn ervaring hier te delen.

Het gaat om het volgende toestel:

Cessna 182 Skylane
Spanwijdte 1600 mm
Lengte 1160 mm
Vlieggewicht ± 2500 g
Vleugeloppervlakte 32 dm2
Motor: 2-takt motoren van 6,5 - 7,5 cm3, 4-takt motoren van 8,5 - 10,5 cm
Vliegklaar gebouwde en met folie bespannen roeren
Romp, motorkap, wielkast alsmede winglets van glasvezelversterkt en gelakte kunststof (GVK)
Kleine onderdelen als landingsgestel, wielen, tank, besturingsstangen, enz.

Ik heb nog getwijfeld tussen de kist van Great Planes maar heb zelf de indruk dat het Conrad toestel fraaier is afgewerkt, daarnaast vind ik de blauwe kleur fraaier. Afijn, we zullen wel zien.
Bij het uitpakken zag alles er goed uit, onbeschadigd en keurig afgewerkt:

Cessna-182-Skylane-01.jpg

Cessna-182-Skylane-02.jpg

Cessna-182-Skylane-03.jpg

Het enige minpuntje was de her en der bobbelige folie:

Cessna-182-Skylane-04.jpg

Het toestel kon echter probleemloos worden omgeruild maar aangezien ik wel wat "Oracoverstrijkboutervaring" kon gebruiken heb ik het toestel gehouden en met de strijkbout helemaal superstrak gekregen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteravond ben ik bezig geweest om de wielkasten op de stangen te zetten (de foto op de vorige post is vandaag genomen, hier zijn de stuurstangen en wielen dus al gemonteerd).
Meten, en netjes en recht voorboren, maar goed dat ik onlangs een nieuw boorsetje met vele maten heb aangeschaft. Ook het sleutelvijlensetje kwam erg goed van pas, door de kromming van de stangen paste de stang niet volledig in de wielkap. Dit is het eindresultaat:

Cessna-182-Skylane-05.jpg

Cessna-182-Skylane-06.jpg

Het zal hiermee wel moeilijk taxieën worden met het huidige veld op de Ginkelse Hei..... :|

Hee Benno,

Kissie ziet er leuk uit :thumbsup:
Ik mag hem wel een keertje vliegen he :lol:

Ik zou, of de wielkappen er momenteel aflaten, of grotere wielen monteren.
Zowiezo ogen de wielen wat klein voor de wielkappen.

Berto zei:
Ik mag hem wel een keertje vliegen he :lol:
Jij bent de eerste :D

Ik zou, of de wielkappen er momenteel aflaten, of grotere wielen monteren.
Zowiezo ogen de wielen wat klein voor de wielkappen.
Tja, daar was ik ook al bang voor, ik zal eens kijken naar grotere Ginkelse Hei-wielen, maar veel groter kunnen ze niet worden, dan passen ze niet meer in de kap.

Als de hei op den duur weer gras is is het geen probleem.

Ik zou anders voor de eerste (zand) vluchten gewoon de kappen eraf laten en wanneer er weer gras ligt monteren.
Dan zijn deze wielen zelfs groot genoeg.

Het is een mooi toestel maar die landingsgestelconstructie zou ik niet vertrouwen.. dat wordt buigen na elke landing, vrees ik voor je.

Hezik zei:
Het is een mooi toestel maar die landingsgestelconstructie zou ik niet vertrouwen.. dat wordt buigen na elke landing, vrees ik voor je..
Dan breekt er in ieder geval niets elke landing en ik denkn dat het met redelijke landingen wel mee zal vallen.

Maar ik zal wel even testen hoe ver ze kunnen doorbuigen ;-)
(O nee dat moet ik niet te hard zeggen anders mag ik er niet meer mee vliegen :lol: )

maken ze trouwens die wielkappen expres zo groot of doen ze er gewoon kleine wielen bij want bij mijn cessna van arttech zitten ook al hele kleine wielen en grote wielkappen bij.

tip zei:
Maken ze trouwens die wielkappen expres zo groot?
Nee, zo ziet dit toestel er nou eenmaal uit :wink: :

KRYY-182.jpg

Igortje zei:
maar dit word brandstof tog?
dit is een veel groter model ;)
Ja, en ook nog 4-takt :D

hezik zei:
Het is een mooi toestel maar die landingsgestelconstructie zou ik niet vertrouwen.. dat wordt buigen na elke landing, vrees ik voor je.
Ik denk dat dat wel meevalt, het is 4mm dik staal en buigen lukt mij niet met de hand. Mocht het ooit misgaan dan zullen ze uit de kist breken ben ik bang.

Berto zei:
Maar ik zal wel even testen hoe ver ze kunnen doorbuigen ;-)
(O nee dat moet ik niet te hard zeggen anders mag ik er niet meer mee vliegen :lol: )
:) :lol: :D

ziet er gelikt uit!
ik hoop dat hij ook goed vliegt.
en desnoods kan je ook met een ander ijzer staafje het landingsgestel wat verstevigen!

Tim

Berto zei:
:thumbsup: welk merk en type?
Schrik niet, een ASP FS61AR 9,95cc, ook bij Conrad vandaan. Ten eerste omdat deze (naar het schijnt) mooi onder de kap past. Daarnaast scheelt het ontzettend veel in de prijs met de "betere" merken. Ook wil ik zelf wel eens beoordelen hoe zo'n motor het doet. Ik ken twee mensen op dit forum die al een ruim jaar probleemloos vliegen hiermee.

Vanmiddag is 'tie trouwens afgeleverd:

ASP-FS61AR-01.jpg

ASP-FS61AR-02.jpg

ASP-FS61AR-03.jpg

En toen kwam ik er achter dat er geen gloeiplug bij zit. Iemand suggesties met type en merk?

Hee Benno,

mooi dat jij zo`n ASP hebt gekocht Onno en ik hadden het er toevallig over voor eventuele toekomstige projecten toch betaalbaarder te houden.
Kunnen we mooi kijken hoe de kwaliteit van de ASP is met afstelling en dergelijke.

Zie jullie morgen om 16:00 :yes:

Back