baja start niet meer

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door Barfly, 28 mei 2007.

  1. Barfly

    Barfly

    Lid geworden:
    30 nov 2006
    Berichten:
    252
    Locatie:
    ODK, België
    sinds vrijdag kan ik mijn baja niet meer starten
    ook niet met nieuwe bougie
    ook niet met nette luchtfilter
    overtollig benzine er uit gedaan
    de magneetopnemer zit op 0,4mm maar is wel heel roest
    nu heb ik wel wat foto's van de cilinder genomen, zien jullie hier iets merkwaardigs aan?

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    er zit daar precies een ring van boven op de cilinderkop welke niet sluit dus met een opening in van wel 5 mm...
    de kop zelf is volledig zwart...
    alvast bedankt!
     
  2. bcs

    bcs

    Lid geworden:
    7 aug 2006
    Berichten:
    796
    Locatie:
    Bladel N-BR
    Ik zie hier en daar toch wel wat krasjes , en dat zwarte in je cilinder en op je zuiger is volgens mij ook niet goed
     
  3. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Hoe je cylinder er aan toe is is niet echt te zeggen van de foto's. Maar de roest op je ontsteking is in ieder geval niet goed. Maak het eens goed schoon met een doekje en wat WD40. Vonkt de bougie wel?

    Als hij niet wil starten kan het ook zo maar een lekkage van je pakkingen zijn.

    Probeer ook eens de carburateur op de fabrieksinstelling te zetten.
     
  4. Barfly

    Barfly

    Lid geworden:
    30 nov 2006
    Berichten:
    252
    Locatie:
    ODK, België
    de bougie vonkt, heb ik ook reeds geprobeerd en deze vonkt, weliswaar geen grote vonken maar eerder knetteren, zowel met oude als nieuwe.
    de pakkingen zijn allemaal vernieuwd 2 weken geleden en motor startte heel goed er na.
    auto start niet meer sinds ik de laatste keer op het strand gereden heb, dus het harde gedeelte waar ook de zee komt.
     
  5. njoy_fg

    njoy_fg

    Lid geworden:
    15 nov 2004
    Berichten:
    189
    Locatie:
    vlakbij Goes
    als je zuiger zo zwart aan de zijkanten is is of je veer versleten of je cilinder.
     
  6. Barfly

    Barfly

    Lid geworden:
    30 nov 2006
    Berichten:
    252
    Locatie:
    ODK, België
    als leek, waar zit die veer ergens?
     
  7. Corally

    Corally

    Lid geworden:
    16 jul 2005
    Berichten:
    1.084
    Locatie:
    Vlissingen
    Dat is de ring die over de zuiger zit, word ook wel zuigerveer genoemd :wink:
     
  8. Barfly

    Barfly

    Lid geworden:
    30 nov 2006
    Berichten:
    252
    Locatie:
    ODK, België
    de kop van de cylinder is echt wel door en door zwart en met roet bedekt, misschien als ik dit er even afhaal dat hij wel ontsteekt, vanavond eens proberen
     
  9. jaeneke

    jaeneke

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    overpelt(België)
    welke olie gebruikt ge ?

    ik heb hetzelfde aan de hand gehad met verkeerde olie te gebruiken, zelfs mijn krukas lagers van men CY23cc waren rot !
    de motor was erg goed ingerodeerd, altijd op 1:25 en zelfs 1:20 gereden en nog alles kapot !
    zuigerveer versleten, krukas lagers rot enz...

    die motor had maar 15L gereden moet je denken.
     
  10. njoy_fg

    njoy_fg

    Lid geworden:
    15 nov 2004
    Berichten:
    189
    Locatie:
    vlakbij Goes
    zitten inderdaad best wat krasjes op, Wat gebruik je voor luchtfilter?
     
  11. Barfly

    Barfly

    Lid geworden:
    30 nov 2006
    Berichten:
    252
    Locatie:
    ODK, België
    heb ook al gedacht dat het aan de olie zou kunnen liggen. Ik gebruik Pennol motorcycle olie 2-takt, synthetic based.

    de luchtfilter is een TGN redneck pre filter met outerwear hoes, en deze was na 5 maal zand bashen nog heel clean moet ik zeggen.
     
  12. jaeneke

    jaeneke

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    overpelt(België)
    die olie ken ik niet...

    ik reed op 2-takt olie van fina en na 15L motor compleet versleten, er zat zelfs zwarte olie in men carter ! dwz dat er iets mis was met die olie aangezien die alleen maar zwart mag zijn na de verbranding !

    ik rij nu op zogezegd dé beste olie en dat is de denicol syn 100 voor motocross en kart tot 20.000+ trpm veilig bij 2%.
    en toch rij ik nu nog op 3,5% voor de zekerheid.
    men motoren zien er nu erg goed uit vanbinnen en niks slijtage !
     
  13. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Ik zou beginnen met de hele boel te ontkolen. Gooi alles in een bak met diesel en laat het een nachtje weken. Veeg daarna alle roet eraf. (denk erom, goed ventileren en de bak met diesel even een dekseltje op :wink:). Daarna alle pakkingen controleren of ze niet lekken en waar nodig vervangen. Alle roest overal wegpoetsen met WD40 of fijn staalwol (pas op dat je geen staalwol in je motorblok laat vallen).

    Alles monteren en kijken of de motor loopt. Niet, dan de carburateur helemaal op fabrieksinstelling. Als de motor nog niet aanslaat de bougiekabel en bougiedop vervangen. Als laatste de ontsekingsspoel vervangen.

    De roetaanslag heeft wel aardige sporen nagelaten in de cilinderwand (diepe groeven). Desondanks zal de motor nog prima lopen. Die zou ik nog niet vervangen als ik jou was. Gewoon wachten tot-ie echt vastloopt of als je wilt gaan wedstrijdrijden. :wink:
     
  14. njoy_fg

    njoy_fg

    Lid geworden:
    15 nov 2004
    Berichten:
    189
    Locatie:
    vlakbij Goes
    [​IMG]

    zijn er hier nou stukken alu uit je zuiger? (boven de zuigerveer)

    en waar is dat stuk zuigerveer? 8O

    zit het pinnetje nog in je zuiger die de voor bij de opening op z'n plek moet houden?
     
  15. Barfly

    Barfly

    Lid geworden:
    30 nov 2006
    Berichten:
    252
    Locatie:
    ODK, België
    zal dit vanavond even checken maar ik vermoed dat dit aangekoekte olie is en dat lijkt op een gaatje in de alu.
    wat bedoel je met dat stuk zuigerveer? die opening in de zuigerveer, kun je zien op de eerste foto.

    jouw laatste toevoeging snap ik niet :? kun je dit even aanwijzen met een andere foto (motor)?

    hier nog een foto van hoe de cylinderkop er uit ziet bovenaan
    [​IMG]

    bedankt sleurhutje, zal alvast met dit ook eens beginnen en betere olie kopen en misschien iets minder rijk zetten
     
  16. njoy_fg

    njoy_fg

    Lid geworden:
    15 nov 2004
    Berichten:
    189
    Locatie:
    vlakbij Goes
    [​IMG]

    dat pennetje houdt de zuigerveer op zijn plek.(voorkomt dat de zuigerveer gaat draaien.

    de opening van de zuigerveer(als die in de cilinder ligt zonder zuiger) moet bijna 0mm zijn.. (weet ik niet exact)

    kijk even of de zuigerveer bij de opening aan alle 2 de kanten hetzelfde eruit ziet.
    het kan bijna niet anders dan dat je zuigerveer is gebroken is dan, en dan is er dus ergens een stuk zuigerveer heengegaan.
     
  17. Barfly

    Barfly

    Lid geworden:
    30 nov 2006
    Berichten:
    252
    Locatie:
    ODK, België
    mja, met deze uitleg ben ik er denk ik, de zuigerveer kan ik nu draaien... nu hopen dat het stukje zuigerveer nergens is tussen gedraaid :wink: hoe dan ook, de motor zal er gans af moeten en gedemonteerd worden... weer een leuke uitdaging :)

    of zou het beter zijn van ineens een nieuwe koelkop met cylinder te steken, maar welke raden jullie dan aan?
     
  18. HeliEdje

    HeliEdje

    Lid geworden:
    1 okt 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Hilversum
    Om nog ff wat toe te voegen (mogelijke oorzaak): Ik heb onlangs ook problemen gehad met mijn Baja. Startte met geen mogelijkheid meer. Alles geprobeerd tot uiteindelijk bleek mijn standaard carburateur kapot te zijn. Een nieuwe 813 race carb besteld en gemonteerd.... en lopen weer!
    Schijnt trouwens vaker voor te komen. Trek die carb maar eens open en kijk of er vuil/zand op het membraan ligt.
     
  19. hedibi

    hedibi

    Lid geworden:
    4 jun 2004
    Berichten:
    1.228
    Locatie:
    Vleuten Hormann HT3 Futaba 4pk
    Zoals Njoy al zij cilinder ziet er niet al te best meer uit.
    Als de zuiger zo zwart is aan de zij kanten laat de zuigerveer en cilinder door naar onder met ontsteken.
    Dat beteken dus druk en ontbranding verlies.
    Dus slaat niet aan.
    Ik zelf zou het blokje open maken en goed schoon maken.
    Nieuw cilinder setje er op en klaar ben je.
    Niet vergeten de pakkingen ook te vernieuwen.
    Minder vet smeren is ook wat beter en de olie natuurlijk.
    Ik zelf gebruik castrol a747 180ml op 5 liter euro 98.
    Maar als je dus al niet weet wat een zuiger veer is blijf er dan af en vraag of iemand je wil helpen.
     
  20. hedibi

    hedibi

    Lid geworden:
    4 jun 2004
    Berichten:
    1.228
    Locatie:
    Vleuten Hormann HT3 Futaba 4pk
    Dat is niet je cilinder hoor maar de zuiger. 8O
    Vraag of iemand kan helpen.
    Want of je echt handig bent vraag ik me nu even af.
    Sorry dat ik het zo zeg.
     

Deel Deze Pagina