Afterun tegen compressieverlies?

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door rc-ownd, 10 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rc-ownd

    rc-ownd Guest

    Hallo,

    Iemand zei tegen mij op msn dat afterun compressieverlies tegen gaat. Hij zei:

    Als je er geen afterun in doet, en je trekt de volgende keer (na een weekje of 2 stilstaan) aan je trekstart(of roto) dat dan je zuiger tegen je cilinderwand aan slijt. En dus compressieverlies krijgt.


    Volgens mij is dit toch niet waar?, wat ik in afterun zie is dat het water verdrijft uit je motor (althans uit de nitro die er nog in zit). En bescherming geeft tegen corrosie.

    Correct me if im wrong!

    Liu
     
  2. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    De restanten van de verbrande olie kan idd hard worden na verloop van tijd. Maar dat duurt een stukkie langer dan 2 weken...
    Maar zo simpel als jij 'gehoord' hebt is het niet helemaal.

    Maar, afterrun olie is NOODZAKELIJK! Waarom? Een chemisch-verhaal:
    De restanten van de brandstof in je motor na het rijden (de laatste 'dampen' uit je carburateur) bevatten nito, methanol en olie. De methanol is 'hygroscopisch' en trekt water (H2O) aan, waardoor er een nieuwe chemische verbinding onstaat welke zuur is (koolzuur), dan zit er behalve de restanten brandstof ook dus water én zuur in je motor. Een deel van de motor aan de binnenzijde is ijzer (Fe), de lagers en de krukas. IJzer oxideert als het in aanraking komt met water en ook met zuur, dat noem je roest!

    Afterrun olie 'bindt' de restanten brandstof in de motor en zorgt dat er geen zuur vrijkomt. Tevens legt het een laagje olie over de ijzeren delen waardoor deze beschermd zijn tegen omgevings invloeden, en dus niet kunnen roesten!

    Dus: neem geen enkel risico en doe ALTIJD een paar druppels Afterrun olie in de motor na het rijden!!

    Lees meer hier over in dit topic:
    http://www.bb-hardware.com/modules/newbb_plus/viewtopic.php?topic_id=10594&forum=2#109831
     
  3. rc-ownd

    rc-ownd Guest

    Ok, dus kort gezegt het klopt niet wat hij zei,

    Maar je zegt dat het langer duurt dan 2 weken, dus uiteindelijk kan je er wel compressieverlies aan lijden?

    Afterun doe ik er zowiezow altijd in (als ik hem langer dan 2 dagen laat staan). Als ik de volgende dag weer ga rijden met mijn auto, dan doe ik het er niet in.

    Mvg,

    Liu

    PS:

    Scheikunde gestudeerd 8O ? (gelukkig ik ook :D)
     
  4. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Nee, toch een beetje opgelet tijdens de middelbare school.. Mijn verhaal rammelt 'chemisch' gezien aan alle kanten, maar in grote lijnen klopt het wel..
     
  5. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Er is al veel over afterrun geschreven, de zoekfunctie geeft een tal van topics wer, en er is zelfs een test topic met het idee om te kijken wat er exact gebeurt als je dit niet zou doen.

    Gebruik het nu maar lekker en veel, het kost zowat niets, en beter safe then sorrow.

    Een motor kost veel meer, en je doet zowat een jaar met een flesje van 3,95. Wd40 schijnt ook te helpen, traxxas schrijft dit standaard voor...

    Ik sluit het topic dan ook....

    Edit:

    Theorie heeft hij wel gelijk, met olie schuurt het minder dan met olie, dus als je het 100000000000000000000000 x zou doen, zou je het moeten kunnen meten!, meten is niet merken, daarvoor is het veel te klien wat je erafhaalt, dus thoerie , heeft hij gelijk, in praktijk zul je het nooit merken....

    Afterrun is er voor het tegengaan van roest, en het neutraliseren van het zuur dat vrijkomt van de verbranding van nitro.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina