Swift II

• Topicstarter Topicstarter WuTangcl
  • Startdatum Startdatum
W

WuTangcl

Guest
En weer een toestelletje dat op zen maiden wacht,
dat is inmiddels 2, de Unique en deze Swift II

Modelletje is lekker goedkoop, zit vlotjes in elkaar en van alle
berichten op diverse fora moet zo'n vleugeltje lekker vliegen
zelfs bij winkracht 5 a 6...

Reden genoeg voor mij om er dus ook 1 aan te schaffen.

Dit vleugeltje is voorzien van:
rctechnics 1550 Kv motortje,
12amp Esctje
2x 9 grams HXT servootjes
EK2-0420 E-Sky ontvangertje
LiPo HXT 860Mah 20C

Hier een paar foto's , morgen voeg ik er nog wel wat toe als 1 van
men meiden hem vasthoud, dan krijg je een indruk van zen grootte.

Als er nog mensen zijn die Tips voor me hebben graag,
dit wordt mijn 1e keer met een vleugeltje,
is het verstandig dat ik de aileron uitslagen eerst zeer ga beperken
of is er gewoon gelijk goed te vliegen met zo'n ding ?

Iets uptrimmen, een vleugel wil altijd graag naar beneden, als je snelle reflexen heb kan je uitslagen gewoon normaal houden maar
het reageert allemaal heel snel en fel dus is het handiger om met wat kleinere uitslagen te beginnen, je kan ze altijd nog verhogen
maar je model kan je niet altijd weer repareren :wink:

Ik ben ook een beginner met vleugels maar deze tip uit de handleiding van de Sportwing vond ik een goede:
Een vleugel is vooral heel gevoelig op de hoogte, maar niet op de ailerons. Als je de uitslagen beperkt kun je dus moeilijk bochten maken. Zet daarom tussen de 30 en 50% expo op de hoogte.

hoeveel ervaring heb je nou nodig voor zo'n swift (gewoon vliegervaring?)

ik vind ze er super uitzien!

ik heb hrm ook...
ik vind hem totaal niet moeilijk vliegen.
maar idd wel fel reageren.
en als je hem crasht (en je hebt hem goed getaped) dan kun je hem meestal zo weer op pakken en verder vliegn :D
ervaring mee :P

Ze zien er wel aardig uit.... aan de bovenkant!
Ik vind het altijd een afknapper om dan de onderkant te zien.
Enne -tenzij je op het duin staat te vliegen- je wil toch vooral altijd de onderkant kunnen zien hè?!
Ik snap niet dat ze de onderkant niet een beetje afwerken.

Bart

Mijn Kids hebben er beide één, vliegt prima.

wij hebben er een 2208/17 op met een 7x6 APC prop.

gaat eindeloos recht om hoog.
wij vliegen met volle uitslagen en in het begin 50% dualrate (aan te raden als beginner).

Het zwakke punt is de motorsteun, bij een flinke klap kan deze er uit breken, motortje is het zwaartste onderdeel van de vleugel.

mastertip voor het vliegen met een deltavleugel is, "zorg dat je zwaartepunt exact goed is !! "
zonder dat vliegen ze, zeg maar "niet prettig" ;)

verder lijken me de stuurstangen wat aan de dunne kant.
zorg dat dat niet buigt en flext.

Gerard_nl zei:
mastertip voor het vliegen met een deltavleugel is, "zorg dat je zwaartepunt exact goed is !! "

Dat hebben ze bij de SportWing mooi geregeld. Aan weerszijden wordt een pertinax plaatje in de vleugel gelijmd (in een daarvoor aanwezig gleufje) met drie tandjes. Daarmee kan je erg nauwkeurig het zwaartepunt bepalen, tot op een paar milimeter precies, door hem op die tandjes op twee vingers te balanceren.

Bart

Wow wat een hoop tips, dank jullie wel mannen,

zal gelijk alles effe nalopen en aanpassen indien nodig,

bdoets, je hebt inderdaad gelijk ja wat de onderkant betreft,
aan de 1ne kant is het jammer dat het kaal wit is,
maar andere kant dat maakt het wel goed zichtbaar
met wat de onder en de bovenkant is. Maar goed,
ze hadden daar grafisch ook wel iets mooiers voor
kunnen verzinnen ja.

Je kan naast de servo van die tipbeschermers plaatsen (wingskid), hiermee bescherm je de servo.
De stuurstangen moeten door een buisje lopen (wat op de vleugel vast zit) zodat ze niet kunnen buigen.

Met toestemming uit een PB, omdat anderen misschien ook nog wat aan hebben

Dylan sys150 zei:
Hoi! Zag op het forum dat je een Swift II hebt maar de maiden er nog niet mee gemaakt hebt.
Ik heb er toevallig ook eentje.Wel met een andere opdruk maar wel van hetzelfde formaat ( 810mm )
Mijn set up is een brushed 400 7,2 volt motor/ Gunther prop gevoedt door een 9,6volt 8cells 1300milli-ampere NiMH accupack.
Totaalgewicht van 450 gram. Heb afgelopen avond de maiden gemaakt. Moet je eerlijk bekennen dat ie vliegt als de brandweer.
Wel je ailerons iets up geven bij de start. Gaat dan een stuk beter. Ik ga later nog andere set up's uit proberen.
Vlieg namelijk alleen brushed. Vlieg hiernaast ook nog met een Slinger. Vleugel van 1200mm span.
Stukken gemoedelijker maar komt af en toe ook nog giftig de bocht door. Helaas is die Slinger van Foam materiaal en kan
met een crash dus niets hebben. Heb er al 1 aan barrels gevlogen toen ik em brushless vloog en plots op 5meter hoogte
een storing op m'n beidde servo's kreeg. Helaas stuurde de servo's em down, dus met een behoorlijk gangetje strak de grond in.
Was wel even schrikken. Achteraf bleek de ontvanger niet lekker te functioneren.

Heb na die maiden met de Swift II er veel schik van gekregen. Fijn toestel.
Wel jammer dat de servo's standaard onder de vleugel zitten en dan ook nog onbeschermd. Moet wat op te vinden zijn.
Wil em gauw met een fietsbel uitrusten. 1750KV met een 8x4 prop. Ben benieuwd hoe die dan vliegt.
Oke, even kort m'n Swift II relaas aan jou gegeven.
Sukses met je maiden. Zal je zeker plezier van gaan hebben met de Swift II.
Vr groeten, Erwin.

Wouw Erwin, wat een klasse berichtje, dit kan ik zeer waarderen, waardevolle tips en info.

Ik zal je advies zeer ter harte nemen en gelijk een beetje up gaan trimmen op ailerons,
dank je wel.

Ik vlieg zelf absoluut niet met brushed motoren omdat ik vind dat je met Brushless meer rendement en gewicht kan besparen,
maar wel heel erg leuk om te horen dat het ding zo lekker vliegt...

Jij hebt dus ook de Slinger, is dat dat vleugeltje van Great Planes ?
Zo ja, dat ziet er echt leuk uit dat ding, daar zit de electronica en servo's
meer bovenop... ziet er echt goed uit...alleen zoals je zelf al zegt, jammer datie van Foam is...

Mocht je nou toch eens een Vleugel willen van EPP, ik ben eens gaan kijken op de site
van de fabrikant van de Swift II, en vond toen dit: LINKJE, MOET JE ZEKER EFFE ZIEN
Als het me goed bevalt dit vleugeltje dan wil ik er zeker 1 uit dat linkje gaan aanschaffen...

Groet Roel , en nogmaals heel erg bedankt voor het delen van je ervaringen.

wubbo zei:
Je kan naast de servo van die tipbeschermers plaatsen (wingskid), hiermee bescherm je de servo.
De stuurstangen moeten door een buisje lopen (wat op de vleugel vast zit) zodat ze niet kunnen buigen.

Wubbo, das ook een goeie tip,

Die kapjes over de servo's had ik ook al aan gedacht, Deze dingen dus...
maar deze tip is ook mooi, Wing Skidz naast of voor de servo te
plaatsen.

Nee dat is een tail skid, je moet deze hebben.

Je zou de servo's ook wat dieper in de vleugel kunnen zetten, en dan kan je ook nog de servohorn aan de bovenkant plaatsen, zodat deze aan de bovenkant uit de vleugel komt.

Er zijn vele wegen.....

Let wel op dat zo'n Swift het beste vliegt als hij zo min mogelijk weegt.

Whoppaaaa...
de Maiden is geweest en Man man man wat is dit geweldig om zon ding te vliegen...

Voor de eerste keer een Wing in de lucht maar wat bevalt me dit goed zeg,
dit had ik echt niet verwacht... Heb van het mooie weer gebruik gemaakt en
ben gaan vliegen nog zonder de aanpassingen... die wil ik zeker nog gaan doen,
maar de landingen die ik maakte waren zo heerlijk rustig...

Ik heb wel 16 gram lood in de neus moeten proppen om het CG precies
goed te krijgen, dat zit nu dus op 18cm, maar het ding vliegt nu echt heerlijk...
Beetje UP bij de start zoals aangeraden door enkelen van jullie en ging
in 1x goed zonder crashen, ben 5 accus lang vanavond NIET gecrashed...
Dat geeft een mens hoop :D

Oordeel zelf mensen hier is het filmpje:

Swift-II-first-maiden-flight-and-my-first-wing

Let niet al teveel op het commentaar van mijn vrouw, die ken echt niet Filmen :D :D

beetje langzaam vliegen soms zodat ze hem kan bijhouden,
en beetje plagen in het midden van het filmpje...

Ag kijk maar effe :)

Alle kritiek is welkom

Yeah Roel, is een top dingetje.....thanks voor het bouwen en herstellen ^^

Zullen nog vele battles volgen :P !

mvg, Z

Back