450 size uitgestorven?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Bas_Gendt, 23 aug 2017.

  1. Bas_Gendt

    Bas_Gendt

    Lid geworden:
    23 aug 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Gendt
    Na een aantal jaren kriebelt het weer om met de heli's te gaan vliegen. Heb intussen drones e.d. Maar heli blijft weer trekken. In het verleden veel parts en frames gekocht bij hobbyking gekocht. Echter zie ik dat er voor de 450 heli's die ik heb minder steeds minder aangeboden wordt.
    Is deze klasse een beetje verleden tijd sinds de laatste jaren?
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.329
    Locatie:
    Rotterdam
    Welnee.. 450 is niet steeds een veelgebruikte maat.
    Alleen, fabrikanten verbieuwen.. na een oaar jaar worden onderdelen van oudere types minder voorradig.

    Ik heb een trex 450 van ondertussen 8 jaar..
    Ding hangt al van 4 verschillende types aan elkaar..
    Nog 1 grote onderdelenwissel en ik kan hem niet meer repareren..
    Dus maar hopen dat dit niet hoeft.

    Hedendaagse 450's lijken allemaal richting 6s te gaan, en een maat groter te zijn..
     
  3. Bas_Gendt

    Bas_Gendt

    Lid geworden:
    23 aug 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Gendt
    Ok dat is mooi om te horen.

    Van welke maat/model heli gebruik jij nu de onderdelen? Ik heb gelukkig nog een aardige voorraad onderdelen om een aantal crashes op te kunnen vangen.

    Wat ik ook zie is dat de prijzen van de 450 kits die er nu nog te koop zijn bijna verdubbeld zijn met 6 jaar terug. Een HK450 kocht ik toen voor €29,-

    Met 6s bedoel je 6 cells accu?
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.329
    Locatie:
    Rotterdam
    ik zie dat ik vanochtend een beetje dikke vingers had :D

    er zijn meer leveranciers dan hobbyking he...
    dat hobbyking het niet heeft, wil niet zeggen dat het niet te krijgen is of weg is uit de markt..
    Daarnaast had ook hobbyking een paar types..
    een trex SE v2 clone, en een kds clone. Beide compleet anders van frame en zo.
    Verder vermoed ik dat de heli hype een beetje over is.
    paar jaar terug had hobbyking die extreem goedkope apparaten, toen zag je ze overal.. tegenwoordig zie ik wat minder HK..
    misschien vraag aanbod verhaal. Of HK heeft zijn marge wat verhoogd, of misschien zelfs de kwaliteit.
    de eerste hk series zaten nogal wat zwakke puntjes in (zonder crashen)

    en qua reservedelen.. rampenplan..
    - staart: zit een trex torque tube upgrade in. heb toendertijd gelukkig veel van die tandwieltjes ingeslagen, aangezien niemand die dingen nog verkoopt.
    - staartassembly (hub, bladhouders en aansturing): van de trex 450 pro. alleen paste dat totaal niet, dus heb ik er de achterste tandwielkast (waar het spul op geschroefd zit) ook bij moeten nemen.
    - bodemplaat, waren een paar schroeven dol, moest een nieuwe. Dat is de bodemplaat van de trex 450 sport geworden.
    - eenmaal bezig, bleek dat die bodemplaat stevig smaller was dan de originele. dus ook een motorsteun moeten veranderen voor die van de sport.
    - rotorkop is van een pro. maar die heb ik gewijzigd omdat ik het leuk vond... ik ging naar flybarless.. zat op dat moment een gaui kop op, maar die had ik weer voor een ander project nodig..
    - de hoofdas is nog identiek aan de hoofdas van de sport. (niet gewijzigd)

    je moet gewoon goed naar de afmetingen kijken.
    veel dingen zijn wel passend te maken, maar zaken zoals hoofdassen, feathering shaft etc moet je niet teveel aan rommelen.
    en met genoeg pech, zul je een compleet onderdeel moeten vervangen (zoals de kop) omdat de onderdelen van die specifieke kop niet meer leverbaar zijn.


    Feit is een beetje dat de chinezen vlot vernieuwen, en voor leveranciers is het niet lonend om onderdelen op voorraad te houden..
    af en toe gewoon goed kijken naar onderdelen van gelijksoortige modellen, en kijken of het passend te maken is.
     
  5. floriske.nl

    floriske.nl Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.352
    Locatie:
    Oirschot
    Toch merk ik de trend dat er steeds minder met 450's gevlogen wordt wel degelijk.

    Steeds meer mensen beginnen met bijvoorbeeld een Blade 230 en maken daarna al snel de overstap naar een grotere heli. En dat is ook een verstandige keus als je het mij vraagt
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.329
    Locatie:
    Rotterdam
    met wat ruggesteun van een ervaren vlieger is dat natuurlijk ook zo..
    groot vliegt gewoon veel beter.

    Die 450 maat is kostentechnisch, en gevoelsmatig, zo leuk om ff die nieuwe dingen uit te testen zonder meteen de grote heli op te offeren ;-)

    Maar ik zie zowieso minder heli mensen onze club binnenkomen op het moment..
    vergeleken met vorig jaar en het jaar daarvoor
     
  7. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    363
    Locatie:
    breda
    Is overal te merken dat er minder nieuwe piloten zijn, daarom moeten we zoveel mogelijk posten en daar waar mogelijk mensen helpen.
     
    renetl50, jjdehaan en RuudM vinden dit leuk.
  8. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    609
    Locatie:
    Beverwijk
    ik vlieg mn X3 (360mm bladen) op 6S nog steeds
     
    pach1977 vindt dit leuk.
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.329
    Locatie:
    Rotterdam
    daar is het forum ook voor :D

    450 is officieel 325 bladmaat, tegenwoordig zie je dat de nieuw ontworpen 450'ers steeds grotere bladen krijgen..
    de stap naar de 500 maat wordt steeds kleiner.

    Ik vermoed daarnaast dat de multicopters / drones veel potentiele helivliegers wegkapen..

    en de heli is toch een stevige stap in moeilijkheidsgraad voor het ding los is..
    een drone is (bij de arf/rtf) accu eraan en vliegen
    bij een heli moet je toch echt veel controleren, veel zelf instellen EN nog een beetje kennis van zaken hebben.
    en ik merk bij de bezoekers op onze club dat dit stukje inlezen/kennis/moeite doen toch veel mensen tegenhoud.
    die gaan dus meteen naar een drone toe..
    terwijl de kennis en kunde zo goed te vinden is tegenwoordig..

    maar zonder inzet, gaat het hem zowieso niet worden.
     
    pach1977 vindt dit leuk.
  10. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    2.656
    Locatie:
    belgium
    Ik vlieg nog steeds mijn Forza 450 en hij is gemakkelijk om mee te nemen op reis of zo . En op 3s .
     
  11. Gertjan33

    Gertjan33

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Tilburg
    Ik heb 2 Mini Titan's. 1 normale met origineel houten bladen) en 1 MT 450 SE omgebouwd naar een MT 450 V2 versie (zie profielfoto ).

    Erg fijne heli's vind ik. 450 is lekker handelbaar en trekt niet te veel aandacht van publiek. Electro zorgt ook nog eens voor minimale geluidsoverlast.
    Zo kan ik tenminste lekker "wildvliegen".;):D
     
  12. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    199
    Locatie:
    Reutum
    Wat op mijn club vnl te zien is, is dat tov een jaar of 4-5 geleden, het '3d helivliegen' uitgestorven is. Kwam er 4 jaar geleden elk weekend wel iemand met een nagelnieuwe heli aan om 'ff te leren 3d vliegen', heb ik die wens al zeker anderhalf jaar niet meer gehoord. Dat wil niet zeggen dat er minder heli gevlogen wordt, integendeel, doordat dit fenomeen een beetje weggevallen is, komen de 'oude' helivliegers juist weer meer. En wordt er ook nog steeds ge 3d-d, alleen is daar geen aanwas meer in.

    Het type mens wat dat deed, is doorgeschoven naar de quad- cq multicopter, gok ik, en die zien we sowieso amper tot niet op het veld. Wel van leden die ook met andere dingen vliegen, maar zuiver aanwas van nieuwe mensen met een multicopter, is er amper tot niet.

    Voor de echte helivliegers is het wel prettig die 'rust'. Men is bij ons érg vriendelijk en behulpzaam, maar als je al 10 keer een nieuwe beginner op weg geholpen hebben met het uberhaupt goed krijgen van z'n helicopter, om dan te constateren dat de handel snel de verkoop in gaat wegens 'te moeilijk', dan wordt je dat ook wel een keer zat. De helivlieger die er nu bijkomt, is doorgaans serieuzer en ook meer een blijvertje.

    Nu is hier ook ruimte zat, en is er geen les voor multicopter, dus ik kan mij ook wel voorstellen dat het lid worden minder een ding is voor die groep. Daarbij zijn dat eigenlijk geen modelvliegers, het is een hele andere hobby. Vat dat niet verkeerd op, alle respect, maar bij vliegers gaat het echt over het vliegen, en de meeste multicopters vliegen zichzelf en is het besturen niet meer dan aanwijzen waar ie naartoe moet.
     
  13. Rhelie

    Rhelie Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    9.416
    Locatie:
    Nootdorp
    Leuk man, welke club vlieg je ?
     
  14. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    199
    Locatie:
    Reutum
    Vroeger op Twente, tegenwoordig in Nijverdal.
     
  15. Rhelie

    Rhelie Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    9.416
    Locatie:
    Nootdorp
    3D vliegen was HOT maar normaal helivliegen is al moeilijk zat. En als je dan steeds je machine aan barrels vliegt om die verdraaide flikflak te doen is de lol er snel af.
    En dan heb ik het nog niet over het technisch aangelegen zijn wat ook een vereiste is bij helikoptervliegen.

    Multikopters zijn leuk, maar is geen uitdaging. Leuk voor erbij. Ik heb de Mavic, het mooist wat ik tot nu toe heb beleefd op RC gebied. Maar het vliegen ermee is bijzaak. Ik kijk alleen op het scherm. Ik heb geen idee wat de 3D piloten nu doen, velen hadden ook vleugelmodellen.
     

Deel Deze Pagina