Paar formules om het effect te kunnen benaderen:
minimum snelheid (minimale horizontale vliegsnelheid)
Vmin = 5,445 x wortel uit (vleugelbelasting/profielconstante)
profielconstante is hier voor een charter ongeveer 1,0 voor sterk liftende profielen met holle onderzijde kan dit oplopen tot ongeveer 1,3. dik- symmetrische profielen zitten op 0,8 - 0,7 en dunne nog lager. (5,445 is een constante die onderandere wordt bepaald door luchtdichtheid, viscositeit er van en de grote van het luchtmolecuul)
Maximumsnelheid van een gegeven motor-propcombinatie (daar boven trekt de prop niet meer: )
Vmax = 0,00122 x toerental x propellerspoed
Aangezien we ook nog moeten stijgen dient Vmax in een zekere verhouding te staan tot Vmin. Voor prettig buiten vliegen dient de waarde Vmax zeker een factor 2,0 zo groot te zijn als Vmin. we noemen dit het snelheidsbereik
snelheidsbereik = Vmax/Vmin
rekenvoorbeeldje 1:
bovengenoemde Charter met 75 gram/dm2:
minimum snelheid = 47,2 km/uur
max snelheid prop uitgaande van 6,5cc met de eeuwige 10 x6 en 12000 toeren= 87,8 km/uur
snelheidsbereik is dan 1,86 = nog steeds ondermaats, ondanks de grote motor.
rekenvoorbeeldje 2:
charter met een 'Normale" vleugelbelasting van 40 gram/dm2:
minimumsnelheid is dan 34 km/uur
laten we uitgaan van de zelfde motorisering dan komen we op een snelheidsbereik van 2,58.
rekenvoorbeeldje 3:
stel:een gemiddeld vliegveldje is 80 meter lang, dan doet de Charter uit voorbeeld 1 daar bij minimale vliegsnelheid 6 seconden over (minder in de praktijk omdat je liever iets boven je overtrek vliegt)
de De Charter uit voorbeeld 2 doet over het zelfde veld bij minimale snelheid 8,5 seconden. Dit betekent dat een beginner bij aanvliegen met de lichte Charter liefst 42% meer bedenktijd heeft (verschil = 2,5; 2,5/6 x 100 = 41,7)