H
hezik
Guest
Vooraf een huishoudelijke mededeling; als je denkt wat post die gast veel in dit subforum; ik doe dat doelbewust, probeer wat leven te schoppen in dit forum..
Goed, ik heb voor volgend seizoen dus een nieuw toestel aangeschaft, een ZNLine Alliance. Inbegrepen bij die aanschaf zit een 3M mintor 170 motor, de versie met 2 gloeipluggen. Deze motor heeft al een vlucht of 15 in een Alliance achter de rug, waarna hij volgas de grond in gegaan is. Motor is daarna gecontroleerd en bleek geen schade te hebben, heeft ook al weer gelopen op een bok.
De meest voor de hand liggende keuze is dus om die Mintor er op te zetten. Deze heeft bewezen meer dan genoeg vermogen voor dit toestel. Ook is mij al gedemonstreerd dat met deze motor/vliegtuigcombinatie veel beter te vliegen is dan dat ik momenteel uberhaupt kan. Als laatste is het toestel wat ik aangeschaft heb, voorbereid voor de Mintor, dwz. de motorsteun zit er al in. Op die motorsteun kan ik natuurlijk ook wat anders zetten.
Op m'n huidige toestel zit een OS 140RX. Deze bevalt an sich goed; voldoende vermogen, geen problemen met afstellen en start doorgaans makkelijk. Het enige wat deze motor 'slecht' doet, of eigenlijk niet, is remmen. Wil ik een hoge hoed bv. goed vliegen (dus niet zoals ik op wedstrijden doe
) dan zou ik bijna halverwege de bovenlijn het gas al dicht moeten trekken, wil ik niet in de neergaande lijn met een rotacceleratie de grond in gaan, bij wijze van spreke.
Vanwege het feit dat de Mintor al een forse crash achter de rug heeft, en het niet remmen van een tweetakt op neergaande lijnen, ben ik aan het kijken naar wat eventuele alternatieven zijn. Dit allemaal wel binnen een redelijk budget, een YS 170DZ of een OS 200 FSI zijn beide leuk, maar zoveel geld ben ik niet van plan er voor neer te tellen.
De keuzes zijn (naast dus de Mintor):
1) YS 140 L. Deze is mij 2e hands aangeboden
2) OS FS 200 (de 'normale versie')
3) Webra 150i (benzine versie)
4) Saito 180 (of 150)
Al deze motoren wegen rond de 900 gram. Voor zover ik kan zien, zouden ze alle voldoende vermogen moeten leveren om met de Alliance goed F3A te kunnen vliegen. De Alliance woog met de Mintor in totaal iets van 4,3kg vliegklaar.
Ik neig op het moment naar de OS of de Saito. Redenen hiervoor zijn als volgt:
1) de mintor heeft een nare crash achter de rug. Verder heeft hij weliswaar bruut vermogen, maar schijnt de transitie van idle naar vol gas niet echt mooi te lopen. Daarnaast is het een 2takt, dus weinig remmen. Als laatste vind ik ook negatieve ervaringen met deze motor, voornamelijk met de lagers. Motor is wel een zuipschuit, qua brandstof, maar loopt goed op 15% nitro coolpower vliegtuig of 12,5% nitro coolpower heli.
2) de YS is 2e hands en ik ken de historie niet; weet niet hoeveel de motor gelopen heeft. Dat is natuurlijk wel na te vragen en de verkoper is volgens mij an sich wel betrouwbaar. Wel lees ik ook negatieve verhalen over met name de carburateur en het lastig afstellen ervan, hoewel de meningen hierover verdeeld zijn. Zuipt ook en wil minimaal coolpower 20% vliegtuig volgens de verkoper
3) de OS heb ik geen negatieve ervaringen over kunnen vinden, anders dan de opmerking van Hans Meij dat deze niet meer vermogen leverde dan zijn Laser 200. Daar kan ik mee leven, want die Laser levert al meer dan voldoende vermogen.
4) De saito zie je niet in wedstrijden. Waarom weet ik niet, maar daar zal toch een reden voor zijn?
5) De Webra is een onbekende motor; zeker in het wedstrijdvliegen
Eigenlijk vind ik de Webra ook een heel interessante optie vanwege het feit dat het een benzinemotor is. Dat zou voor mij de kosten redelijk drukken, in de zomermaanden ben ik nu toch zo'n € 100 per maand kwijt aan coolpower (15% vliegtuig). Er is iemand op mijn club die een 26cc zenoah geprobeerd heeft op een wedstrijdkist, maar dit viel qua vermogen tegen. Daarnaast hoor/lees ik ook slechte verhalen over het merk webra an sich, of die waar zijn, kan ik moeilijk inschatten. Ik ben dus bang dat je dan veel geld uitgeeft aan een slechte benzinemotor.
Electro zou ik eigenlijk de mooiste optie vinden, maar valt momenteel ook buiten mijn budget. Nog niet eens qua motor/regelaar, daar valt wel overheen te komen, maar qua pakketten. Ik zou dan toch minimaal 1 10-cellen pakket moeten aanschaffen, wat toch al snel inhoudt dat je zo'n 500 euro mag aftikken.
Nog een laatste argument tegen 2takt; je krijgt dan een lange uitlaat (bv. krumscheid 1015 of soortgelijk) en de Alliance heeft een vleugel uit 1 stuk, dat houdt in dat je altijd met de uitlaat loopt te hannessen bij opbouwen/afbouwen.
Goed, ik heb voor volgend seizoen dus een nieuw toestel aangeschaft, een ZNLine Alliance. Inbegrepen bij die aanschaf zit een 3M mintor 170 motor, de versie met 2 gloeipluggen. Deze motor heeft al een vlucht of 15 in een Alliance achter de rug, waarna hij volgas de grond in gegaan is. Motor is daarna gecontroleerd en bleek geen schade te hebben, heeft ook al weer gelopen op een bok.
De meest voor de hand liggende keuze is dus om die Mintor er op te zetten. Deze heeft bewezen meer dan genoeg vermogen voor dit toestel. Ook is mij al gedemonstreerd dat met deze motor/vliegtuigcombinatie veel beter te vliegen is dan dat ik momenteel uberhaupt kan. Als laatste is het toestel wat ik aangeschaft heb, voorbereid voor de Mintor, dwz. de motorsteun zit er al in. Op die motorsteun kan ik natuurlijk ook wat anders zetten.
Op m'n huidige toestel zit een OS 140RX. Deze bevalt an sich goed; voldoende vermogen, geen problemen met afstellen en start doorgaans makkelijk. Het enige wat deze motor 'slecht' doet, of eigenlijk niet, is remmen. Wil ik een hoge hoed bv. goed vliegen (dus niet zoals ik op wedstrijden doe

Vanwege het feit dat de Mintor al een forse crash achter de rug heeft, en het niet remmen van een tweetakt op neergaande lijnen, ben ik aan het kijken naar wat eventuele alternatieven zijn. Dit allemaal wel binnen een redelijk budget, een YS 170DZ of een OS 200 FSI zijn beide leuk, maar zoveel geld ben ik niet van plan er voor neer te tellen.
De keuzes zijn (naast dus de Mintor):
1) YS 140 L. Deze is mij 2e hands aangeboden
2) OS FS 200 (de 'normale versie')
3) Webra 150i (benzine versie)
4) Saito 180 (of 150)
Al deze motoren wegen rond de 900 gram. Voor zover ik kan zien, zouden ze alle voldoende vermogen moeten leveren om met de Alliance goed F3A te kunnen vliegen. De Alliance woog met de Mintor in totaal iets van 4,3kg vliegklaar.
Ik neig op het moment naar de OS of de Saito. Redenen hiervoor zijn als volgt:
1) de mintor heeft een nare crash achter de rug. Verder heeft hij weliswaar bruut vermogen, maar schijnt de transitie van idle naar vol gas niet echt mooi te lopen. Daarnaast is het een 2takt, dus weinig remmen. Als laatste vind ik ook negatieve ervaringen met deze motor, voornamelijk met de lagers. Motor is wel een zuipschuit, qua brandstof, maar loopt goed op 15% nitro coolpower vliegtuig of 12,5% nitro coolpower heli.
2) de YS is 2e hands en ik ken de historie niet; weet niet hoeveel de motor gelopen heeft. Dat is natuurlijk wel na te vragen en de verkoper is volgens mij an sich wel betrouwbaar. Wel lees ik ook negatieve verhalen over met name de carburateur en het lastig afstellen ervan, hoewel de meningen hierover verdeeld zijn. Zuipt ook en wil minimaal coolpower 20% vliegtuig volgens de verkoper
3) de OS heb ik geen negatieve ervaringen over kunnen vinden, anders dan de opmerking van Hans Meij dat deze niet meer vermogen leverde dan zijn Laser 200. Daar kan ik mee leven, want die Laser levert al meer dan voldoende vermogen.
4) De saito zie je niet in wedstrijden. Waarom weet ik niet, maar daar zal toch een reden voor zijn?
5) De Webra is een onbekende motor; zeker in het wedstrijdvliegen
Eigenlijk vind ik de Webra ook een heel interessante optie vanwege het feit dat het een benzinemotor is. Dat zou voor mij de kosten redelijk drukken, in de zomermaanden ben ik nu toch zo'n € 100 per maand kwijt aan coolpower (15% vliegtuig). Er is iemand op mijn club die een 26cc zenoah geprobeerd heeft op een wedstrijdkist, maar dit viel qua vermogen tegen. Daarnaast hoor/lees ik ook slechte verhalen over het merk webra an sich, of die waar zijn, kan ik moeilijk inschatten. Ik ben dus bang dat je dan veel geld uitgeeft aan een slechte benzinemotor.
Electro zou ik eigenlijk de mooiste optie vinden, maar valt momenteel ook buiten mijn budget. Nog niet eens qua motor/regelaar, daar valt wel overheen te komen, maar qua pakketten. Ik zou dan toch minimaal 1 10-cellen pakket moeten aanschaffen, wat toch al snel inhoudt dat je zo'n 500 euro mag aftikken.
Nog een laatste argument tegen 2takt; je krijgt dan een lange uitlaat (bv. krumscheid 1015 of soortgelijk) en de Alliance heeft een vleugel uit 1 stuk, dat houdt in dat je altijd met de uitlaat loopt te hannessen bij opbouwen/afbouwen.