Motorkeuze voor Alliance; tweetakt, viertakt, electro?

  • Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
H

hezik

Guest
Vooraf een huishoudelijke mededeling; als je denkt wat post die gast veel in dit subforum; ik doe dat doelbewust, probeer wat leven te schoppen in dit forum..

Goed, ik heb voor volgend seizoen dus een nieuw toestel aangeschaft, een ZNLine Alliance. Inbegrepen bij die aanschaf zit een 3M mintor 170 motor, de versie met 2 gloeipluggen. Deze motor heeft al een vlucht of 15 in een Alliance achter de rug, waarna hij volgas de grond in gegaan is. Motor is daarna gecontroleerd en bleek geen schade te hebben, heeft ook al weer gelopen op een bok.

De meest voor de hand liggende keuze is dus om die Mintor er op te zetten. Deze heeft bewezen meer dan genoeg vermogen voor dit toestel. Ook is mij al gedemonstreerd dat met deze motor/vliegtuigcombinatie veel beter te vliegen is dan dat ik momenteel uberhaupt kan. Als laatste is het toestel wat ik aangeschaft heb, voorbereid voor de Mintor, dwz. de motorsteun zit er al in. Op die motorsteun kan ik natuurlijk ook wat anders zetten.

Op m'n huidige toestel zit een OS 140RX. Deze bevalt an sich goed; voldoende vermogen, geen problemen met afstellen en start doorgaans makkelijk. Het enige wat deze motor 'slecht' doet, of eigenlijk niet, is remmen. Wil ik een hoge hoed bv. goed vliegen (dus niet zoals ik op wedstrijden doe :P) dan zou ik bijna halverwege de bovenlijn het gas al dicht moeten trekken, wil ik niet in de neergaande lijn met een rotacceleratie de grond in gaan, bij wijze van spreke.

Vanwege het feit dat de Mintor al een forse crash achter de rug heeft, en het niet remmen van een tweetakt op neergaande lijnen, ben ik aan het kijken naar wat eventuele alternatieven zijn. Dit allemaal wel binnen een redelijk budget, een YS 170DZ of een OS 200 FSI zijn beide leuk, maar zoveel geld ben ik niet van plan er voor neer te tellen.

De keuzes zijn (naast dus de Mintor):

1) YS 140 L. Deze is mij 2e hands aangeboden
2) OS FS 200 (de 'normale versie')
3) Webra 150i (benzine versie)
4) Saito 180 (of 150)

Al deze motoren wegen rond de 900 gram. Voor zover ik kan zien, zouden ze alle voldoende vermogen moeten leveren om met de Alliance goed F3A te kunnen vliegen. De Alliance woog met de Mintor in totaal iets van 4,3kg vliegklaar.

Ik neig op het moment naar de OS of de Saito. Redenen hiervoor zijn als volgt:
1) de mintor heeft een nare crash achter de rug. Verder heeft hij weliswaar bruut vermogen, maar schijnt de transitie van idle naar vol gas niet echt mooi te lopen. Daarnaast is het een 2takt, dus weinig remmen. Als laatste vind ik ook negatieve ervaringen met deze motor, voornamelijk met de lagers. Motor is wel een zuipschuit, qua brandstof, maar loopt goed op 15% nitro coolpower vliegtuig of 12,5% nitro coolpower heli.
2) de YS is 2e hands en ik ken de historie niet; weet niet hoeveel de motor gelopen heeft. Dat is natuurlijk wel na te vragen en de verkoper is volgens mij an sich wel betrouwbaar. Wel lees ik ook negatieve verhalen over met name de carburateur en het lastig afstellen ervan, hoewel de meningen hierover verdeeld zijn. Zuipt ook en wil minimaal coolpower 20% vliegtuig volgens de verkoper
3) de OS heb ik geen negatieve ervaringen over kunnen vinden, anders dan de opmerking van Hans Meij dat deze niet meer vermogen leverde dan zijn Laser 200. Daar kan ik mee leven, want die Laser levert al meer dan voldoende vermogen.
4) De saito zie je niet in wedstrijden. Waarom weet ik niet, maar daar zal toch een reden voor zijn?
5) De Webra is een onbekende motor; zeker in het wedstrijdvliegen

Eigenlijk vind ik de Webra ook een heel interessante optie vanwege het feit dat het een benzinemotor is. Dat zou voor mij de kosten redelijk drukken, in de zomermaanden ben ik nu toch zo'n € 100 per maand kwijt aan coolpower (15% vliegtuig). Er is iemand op mijn club die een 26cc zenoah geprobeerd heeft op een wedstrijdkist, maar dit viel qua vermogen tegen. Daarnaast hoor/lees ik ook slechte verhalen over het merk webra an sich, of die waar zijn, kan ik moeilijk inschatten. Ik ben dus bang dat je dan veel geld uitgeeft aan een slechte benzinemotor.

Electro zou ik eigenlijk de mooiste optie vinden, maar valt momenteel ook buiten mijn budget. Nog niet eens qua motor/regelaar, daar valt wel overheen te komen, maar qua pakketten. Ik zou dan toch minimaal 1 10-cellen pakket moeten aanschaffen, wat toch al snel inhoudt dat je zo'n 500 euro mag aftikken.

Nog een laatste argument tegen 2takt; je krijgt dan een lange uitlaat (bv. krumscheid 1015 of soortgelijk) en de Alliance heeft een vleugel uit 1 stuk, dat houdt in dat je altijd met de uitlaat loopt te hannessen bij opbouwen/afbouwen.
 
Waarom heb je die motor er uberhaupt bijgekocht terwijl je wist dat hij een flinke crash achter de rug heeft? (en daar verwijs je steeds naar als reden om hem niet te gebruiken)

Electro is inderdaad schreeuwend duur, om die reden laat ik dat ook even voor wat het is.

Met de Saito 180 en zeker met de 150 ga je qua vermogen toch niet optimaal terechtkomen, op papier misschien wel, maar in de praktijk twijfel ik er enstig aan (heb er al een aantal zien draaien en vliegen) Maar tegenargumenten zijn welkom, al blijft het onderhoud aan de kleppen voor mij erg bezwaarlijk en om die reden komt er bij mij never nooit meer een 4takt in, maar dat even terzijde.

Benzine zou ook mijn voorkeur hebben als ik een nieuwe f3a kist moest bouwen (wat mogelijk nog gaat gebeuren deze winter) Als ik kijk naar mijn MVVS 26 qua vermogen, betrouwbaarheid en zuinigheid (geldt uiteraard ook voor mijn grotere benzinemotoren maar het gaat hier ff niet om een 80cc) dan is de keuze snel gemaakt. Op 300cc vlieg ik met het grootste gemak 20 minuten met flink gasgeven inbegrepen. Afgelopen weekend heb ik met de 160FX dik 4 liter methanol verstookt (10% nitro), zou je dit op benzine hebben gedaan dan had ik 3x zo lang in de lucht kunnen zijn en had ik per liter hooguit 1,50 euro betaald, erg aantrekkelijk als je fanatiek aan het trainen bent dus.....

Ik zou voor de Webra gaan dus, kun je gelijk even voorproeven voor mij :P

Grt.
 
Tja, heb verder zelf geen ervaring met de motoren maar kan wel melden dat ik een Saito niet zou gebruiken voor dit soort toestellen.

Erwin heeft eerst op een Yak met een Saito gedraaid en had daar alleen maar problemen mee in de verticale posities, daarna een MVVS 26 erop en 0 klachten gehad + meer vermogen.

Ik zou zeker voor benzine gaan, zowel voor het vermogen als voor de kosten.
Elektro leuk maar erg prijzig (en niet mijn ding)
YS geen ervaring mee.

Webra wel ervaring mee maar dan alleen met de oude methanol versies (wat is er bij ons niet oud ;-) )

OS altijd goed maar ook in deze kisten?!?!?
 
Berto zei:
OS altijd goed maar ook in deze kisten?!?!?

De 2-takters vanaf 23cc in ieder geval wel :D De 3M is optisch wel de mooiste van allemaal, maar het gaat natuurlijk niet alleen om het buitenkantje, daar zie je toch niks van als je in je hoge hoed zit :lol:

Grt.
 
Voor wat betreft F3a-B/C is elektro helemaal niet duur, voor zo'n 300 euro heb je al een motor, regelaar en akku.
Voor wat betreft de F3a-A klasse met zijn vele figuren was het veel lastiger om voldoende capaciteit mee te nemen en toch nog onder de 5 Kg te blijven. Ook hier gloort weer hoop want de FAI heeft inmiddels besloten om ook hier de vluchtduur aanzienlijk te verkorten.
 
Alexzzz zei:
Waarom heb je die motor er uberhaupt bijgekocht terwijl je wist dat hij een flinke crash achter de rug heeft? (en daar verwijs je steeds naar als reden om hem niet te gebruiken)

Om de doodeenvoudige reden dat verkoop zonder motor voor verkoper geen optie was. Ik had 'm 't liefst zonder die motor gekocht.

Met de Saito 180 en zeker met de 150 ga je qua vermogen toch niet optimaal terechtkomen, op papier misschien wel, maar in de praktijk twijfel ik er enstig aan (heb er al een aantal zien draaien en vliegen) Maar tegenargumenten zijn welkom, al blijft het onderhoud aan de kleppen voor mij erg bezwaarlijk en om die reden komt er bij mij never nooit meer een 4takt in, maar dat even terzijde.

Ik heb een tijd lang met de FA-82a gevlogen op m'n Oxalys, en het stellen van kleppen stelt echt niets voor. 4 schroefjes eruit, klepdeksel er af, even stellen mbv. voelermaatjes (an sich niet eens nodig) en vastschroeven weer. Is in 10 minuten te doen. Dit alles geldt in elk geval voor een Saito, voor OS en/of YS weet ik het niet, maar ik ben daar niet zo bang voor. Gezien het feit dat de Saito op papier al minder vermogen heeft en er nu al een aantal reacties zijn van mensen die er hetzelfde over denken, zal ik de Saito voorlopig maar even schrappen als optie.

Benzine zou ook mijn voorkeur hebben als ik een nieuwe f3a kist moest bouwen (wat mogelijk nog gaat gebeuren deze winter) Als ik kijk naar mijn MVVS 26 qua vermogen, betrouwbaarheid en zuinigheid (geldt uiteraard ook voor mijn grotere benzinemotoren maar het gaat hier ff niet om een 80cc) dan is de keuze snel gemaakt. Op 300cc vlieg ik met het grootste gemak 20 minuten met flink gasgeven inbegrepen. Afgelopen weekend heb ik met de 160FX dik 4 liter methanol verstookt (10% nitro), zou je dit op benzine hebben gedaan dan had ik 3x zo lang in de lucht kunnen zijn en had ik per liter hooguit 1,50 euro betaald, erg aantrekkelijk als je fanatiek aan het trainen bent dus.....

Precies. Scheelt toch behoorlijk. De MVVS 26 schijnt ook niet echt voldoende vermogen te hebben, ik ben bang dat hetzelfde geldt voor die Webra. Jammer dat er nog zo weinig mensen zijn met ervaring met deze motor.

Ik zou voor de Webra gaan dus, kun je gelijk even voorproeven voor mij :P

Lijkt mij dat jij 'm beter kunt voorproeven voor mij, jij hebt immers al meer ervaring met benzinemotoren.

De Webra vind ik nog steeds heel interessant, voornamelijk vanwege de brandstofkosten en het feit dat hij niet zwaar is (qua gewicht).. maar ja, als je dan iets van 500 euro investeerd in een motor zou ik graag eerst nog wat zekerheid hebben dat ik straks niet zit met een toestel wat niet wil klimmen :P
 
Bert zei:
Voor wat betreft F3a-B/C is elektro helemaal niet duur, voor zo'n 300 euro heb je al een motor, regelaar en akku.

Huh? waar dan? Voor een 10S1P pakket ben je toch al snel rond de 500 euro kwijt? Of refereer je hier aan het feit dat een 2m kist niet nodig is voor de C klasse?

Of is dit een 2e hands aanbod, in dat geval hebben we een deal :P
 
motor kost je 50euro, regelaar 99euro, accu 12s 4100mAh 180euro. 300euro haal je net niet, maar veel duurder is het ook niet :) En het is geen slecht spul! Ik gebruik die 4100 ers in 4s, 6s en 8s en ze doen het net zo goed als flightpower Evo 25!, alleen kosten ze flink minder. Garantie is zelfs stukken beter ;) Dus electro duur? Duurder misschien maar zeker te doen :)
 
Na mijn slechts geringe ervaring op dit gebied, heb ik de conclusie getrokken dat ik een viertakt altijd zal prefereren boven een tweetakt wat karakteristiek betreft, zelfs die rare laser-200 vind ik een prettigere motor dan de FX160.
Als ik de YS-kisten zie vliegen, zie ik dat als optimale aandrijving wat betreft vermogen en karakteristiek (even electro buiten beschouwing gelaten).
Daarnaast zijn er de nevenaspecten als prijs, betrouwbaarheid, complexiteit, bedrijfskosten, vervuiling model, gezondheidsaspecten etc.
In bepaalde gevallen kan je zo'n nevenaspect bovenaan plaatsten.
 
Precies, ik ben erg benieuwd waar je een 12s 4100mAh accu vandaan haalt voor 180 euro, of welke 50 euro motor volgens jou genoeg is om 5kg ongelimiteerd verticaal door de lucht te sjouwen?

Overigens mag 12s niet in de F3A, 10s is het maximum..
 
Nee alles nieuw van,

www.unitedhobbies.com (Batteries and chargers blz. 3) De 5s 4100 kosten ca 100 dollar per stuk. Dat is dus nog geen 200 dollar voor 10s 4100.

Motor: TP 5330 9t 47 US dollar

Regelaar: OEMRC Sentilon100A HV 2-12S Speed Controller. 102 US dollar

Tezamen dus 350 US dollar of te wel nog lang geen 300 Euro netto. Let wel op dit is dus voor F3a-B/C klasse modellen.
 
Mooie motor met koppel. Ik gok 21 x 8 APC E op 10s voor 80A, 2800W ingaand. bij +/- 6800 toeren. Dan zit je wel over de 10kg trekkracht, wellicht iets veel. Misschien is een 20 inch prop een betere keus. Kwestie van proberen. Motor vindt 2000W geen probleem, met 2800W moet je het gas goed doseren.
 
eeh 4.2V per lipo cel = 42V voor 10s..... je moet niet rekenen met het nominale voltage ben ik bang.......
 
hezik zei:
De MVVS 26 schijnt ook niet echt voldoende vermogen te hebben

Nope, dikke onzin; een 160FX doet met een 17*12 en KS pijp een kleine 8000 toeren, mijn MVVS met MVVS pijp (en die pijp is niet de beste) doet diezelfde prop met slechts 200 toeren minder, daar kan ik mee leven. Als je ziet (je was zaterdag vrij laat anders had je 'm kunnen zien vliegen) hoe die motor mijn 4.7kg zware Funtana omhoog sleurt dan kom je gauw tot de conclusie dat er heel wat potentie in dat motortje zit :wink: Met de Webra heb ik helaas geen ervaring (nog).

Grt.
 
Alexzzz zei:
hezik zei:
De MVVS 26 schijnt ook niet echt voldoende vermogen te hebben
Nope, dikke onzin; een 160FX doet met een 17*12 en KS pijp een kleine 8000 toeren, mijn MVVS met MVVS pijp (en die pijp is niet de beste) doet diezelfde prop met slechts 200 toeren minder, daar kan ik mee leven. Als je ziet (je was zaterdag vrij laat anders had je 'm kunnen zien vliegen) hoe die motor mijn 4.7kg zware Funtana omhoog sleurt dan kom je gauw tot de conclusie dat er heel wat potentie in dat motortje zit :wink: Met de Webra heb ik helaas geen ervaring (nog).

200 toeren is inderdaad niet schrikbarend veel.. maar wat weegt de gehele mvvs contraptie inclusief accu's etc?
 
ben ik ook wel benieuwd naar :) Motor + uitlaat / pijp + ontsteking + ophanging + servo + accu's edg....
 
Back
Top