De schemerzone: 2.4 GHz band in belgië => technische info

update van op de flytovml site, bij voorbaat dank voor jullie hulp

... Ten einde ons standpunt zo goed mogelijk te kunnen verdedigen, doen we ook een beroep op mogelijke specialisten ter zake, die ons zoveel mogelijk info kunnen verschaffen over de werking van de 2.4 GHz band. Ik denk hier bevoorbeeld aan het constant zoeken naar vrije frekwenties, de reikwijdte bij een output van 100 mW, en bij 10 mW, gevaar voor verzadiging, en vooral argumenten waarom de veiligheid verhoogd wordt. Alle reacties zijn welkom bij Dirk Van Lint op e-mail adres

brevetten apestaartje flytovml . com

-------------------------------------------------------------------------------

van de flytovml website

De schemerzone: 2.4 GHz band

--------------------------------------------------------------------------------

De beslissing van het BIPT om de 2.4 GHz te verbieden voor de modelluchtvaart heeft enkele hevige reacties uitgelokt onder de modelvliegers, gaande van verwondering en ongeloof tot verontwaardiging! Eens te meer is België een buitenbeentje, dat velen nog maar eens doet besluiten dat de Europese eenmaking slechts een lachertje blijkt te zijn.

Na een uitvoerige bespreking op de bestuursraad heeft VML beslist om Dirk Van Lint te gelasten met de taak om de nodige stappen te ondernemen, ten einde te trachten de beslissing van het BIPT alsnog te wijzigen. Dirk heeft onmiddellijk contact opgenomen met Dhr. Guillaume De Laet van het BIPT, en heeft het volgende afgesproken:

Dhr. De Laet is akkoord om de zaak met de clubs te bespreken, maar ziet er tegen op om alle clubs uit te nodigen, en in een eindeloze discussie verzeild te geraken.
Aangezien de Belgische clubs vertegenwoordigd worden door 2 door het Directoraat Generaal Luchtvaart aanvaarde overkoepelende organisaties, nl. VML voor het Vlaamse landsgedeelte, en AAM voor het Waalse, heeft Dirk voorgesteld om enkele afgevaardigden van deze organisaties te laten onderhandelen met het BIPT.
Eerst wordt een vergadering belegd tussen VML en AAM, ten einde voor elke organisatie een delegatie samen te stellen, en tegelijkertijd een gezamelijk standpunt vast te leggen, dat op het BIPT zal verdedigd worden.
Dan wordt een vergadering belegd op het BIPT, waar we ons standpunt zullen verduidelijken en verdedigen.
Dhr. De Laet heeft ons laten weten dat hij volledig akkoord gaat met deze gang van zaken en verwacht van ons nieuws zodra we er klaar voor zijn.

Ten einde ons standpunt zo goed mogelijk te kunnen verdedigen, doen we ook een beroep op mogelijke specialisten ter zake, die ons zoveel mogelijk info kunnen verschaffen over de werking van de 2.4 GHz band. Ik denk hier bevoorbeeld aan het constant zoeken naar vrije frekwenties, de reikwijdte bij een output van 100 mW, en bij 10 mW, gevaar voor verzadiging, en vooral argumenten waarom de veiligheid verhoogd wordt. Alle reacties zijn welkom bij Dirk Van Lint op e-mail adres

brevetten apestaartje flytovml . com

We houden U verder op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen.
 
ik weet niet zeker maar volgensmij is dit al een paar maanden
geleden beslist, en is al verschillende keren vermeld hier (of zie ik dat nou verkeerd :? )
 
Het is hier op het forum inderdaad al een paar keer verschenen.
Het spijtige van de zaak is dat het ook effectief waar is.
Desondanks de sticker op de verpakking (die zegt dat het in de ganse EU is toegelaten) mag dit toestel in België dus niet gebruikt worden.
Nu doe je natuurlijk je zin als je gaat wildvliegen.
Echter in een club zullen ze dit zeker niet toestaan (strookt niet met de verzekering).

Groetjes, Roel

PS Ikzelf sta ook te popelen om er één aan te schaffen, maar dit moet eerst veranderen vooralleer ik er zou aan denken...
 
clubs doen soms de raarste dingen om toelaten of niet van zenders.

Zo was laatst op de vliegshow in tisselt Broken Wings de 2,4 NIET toegelaten. Hierdoor stonden enkele piloten raar te kijken toen ze op zaterdag toekwamen. Ze hadden zelfs op voorhand ingeschreven met vermelding van hun zendsysteem. Niemand was verwittigd.

Wat WEL toegelaten werd waren zenders op de 40mhz buiten de toegelaten frequenties, 41 Mhz van enkele fransen, 35 Mhz B band van wat duitsers.

Ik kan de boel niet meer snappen. Het veiligste systeem verbieden ze en frequenties waarvan ik zeker ben, dat er storingsgevaar op is laten ze toe.

bravo BIPT en enkele clubs.
 
de reflex in belgië is hier altijd laat ons het maar verbieden dan hebben we er geen last mee

hoe kunnen we dit aanpakken ?

online petitie opstarten ?

de bevoegde ministers aanschrijven ?

het kan toch niet zijn dat een technologische verbetering en een veiliger systeem dat in ons omringende landen is toegestaan hier niet kan gebruikt worden !

y
 
belachelijk maar waar.

het blijkt wel dat nederland niet het enigste land is met debiele regels (milieutax op vlees, is hier het nieuwste)


voor de echt balende zuiderbuur wil ik evt een ruil maken voor een spectrum dx7 set, ruilen tegen een futaba 9zwcII met synth op 35 mhz.
 
Ik vraag me toch ook af of we dit kunnen aanpakken.
Een goed gestructureerde brief met alle voordelen en dergelijke...
Iemand een idee waar we daar juist voor moeten zijn (welke minister/instantie)?
 
Yves zei:
Het BIPT heeft beslist om de 2.4 GHz NIET toe te staan voor modelluchtvaart in België.
Dus vier grote wielen onder je kist en een springschans neerzetten. Gewoon zeggen dat het een auto is. :? :wink:
 
Eigenlijk zou de VML en de waalse tegenhanger AAM hier het voortouw moeten nemen en de bevoegde diensten en ministers aanschrijven. Maar ik vrees dat de communautaire tweespalt die er op dit moment bestaat dit onmogelijk maakt. Ik meen trouwens dat de minister van Telecommunicatie bevoegd is voor dit soort zaken, maar gezien het ad interim karakter van de huidige regering ....

Luc
 
Tja dit is wel een slecht bericht voor de Belgische vliegers.

En het is al vaker op dit forum geplaatst.

Een aantal zaken vallen op - er wordt gesproken van verboden voor modelluchtvaart.

Dus niet voor autootjes/bootjes kennelijk. Dat is interessant want het betekent dat de BIPT dus niet het gebruik van de 2.4 apparatuur in algemene zin verbiedt, maar alleen het toepassen op modelluchtvaart.

Dit zou een aanknopingspunt kunnen zijn voor een door de VML in te huren advocaat met een goede kennis van zaken mbt EU regelgeving.

Want de R&TTE is heel duidelijk: een lidstaat mag een toepassing die is goedgekeurd volgens de geharmoniseerde normen (en daar hebben we het over) alleen verbieden als er sprake is van niet passend gebruik van de frequentieband (en dat is niet zo want met autoos/bootjes mag 't bijkbaar wel in België) of er moet een gevaar zijn voor de volksgezondheid c.q. veiligheid.

M.a.w. de BIPT is van mening dat toepassing van 2.4GHz voor modelluchtvaart een gevaar op levert. Ik zou graag de bijbehorende argumenten kennen.

Ik zie een case voor de VML. Daag de BIPT voor het gerecht zou ik zeggen :D

Maar wel even wachten tot dit echt een besluit is. Want zoals al in het stukje staat: zolang er niets in 't staatsblad staat is er geen besluit en is er dus ook geen verbod.
 
update van op de flytovml site, bij voorbaat dank voor jullie hulp

... Ten einde ons standpunt zo goed mogelijk te kunnen verdedigen, doen we ook een beroep op mogelijke specialisten ter zake, die ons zoveel mogelijk info kunnen verschaffen over de werking van de 2.4 GHz band. Ik denk hier bevoorbeeld aan het constant zoeken naar vrije frekwenties, de reikwijdte bij een output van 100 mW, en bij 10 mW, gevaar voor verzadiging, en vooral argumenten waarom de veiligheid verhoogd wordt. Alle reacties zijn welkom bij Dirk Van Lint op e-mail adres

brevetten apestaartje flytovml . com

-------------------------------------------------------------------------------

van de flytovml website

De schemerzone: 2.4 GHz band

--------------------------------------------------------------------------------

De beslissing van het BIPT om de 2.4 GHz te verbieden voor de modelluchtvaart heeft enkele hevige reacties uitgelokt onder de modelvliegers, gaande van verwondering en ongeloof tot verontwaardiging! Eens te meer is België een buitenbeentje, dat velen nog maar eens doet besluiten dat de Europese eenmaking slechts een lachertje blijkt te zijn.

Na een uitvoerige bespreking op de bestuursraad heeft VML beslist om Dirk Van Lint te gelasten met de taak om de nodige stappen te ondernemen, ten einde te trachten de beslissing van het BIPT alsnog te wijzigen. Dirk heeft onmiddellijk contact opgenomen met Dhr. Guillaume De Laet van het BIPT, en heeft het volgende afgesproken:

Dhr. De Laet is akkoord om de zaak met de clubs te bespreken, maar ziet er tegen op om alle clubs uit te nodigen, en in een eindeloze discussie verzeild te geraken.
Aangezien de Belgische clubs vertegenwoordigd worden door 2 door het Directoraat Generaal Luchtvaart aanvaarde overkoepelende organisaties, nl. VML voor het Vlaamse landsgedeelte, en AAM voor het Waalse, heeft Dirk voorgesteld om enkele afgevaardigden van deze organisaties te laten onderhandelen met het BIPT.
Eerst wordt een vergadering belegd tussen VML en AAM, ten einde voor elke organisatie een delegatie samen te stellen, en tegelijkertijd een gezamelijk standpunt vast te leggen, dat op het BIPT zal verdedigd worden.
Dan wordt een vergadering belegd op het BIPT, waar we ons standpunt zullen verduidelijken en verdedigen.
Dhr. De Laet heeft ons laten weten dat hij volledig akkoord gaat met deze gang van zaken en verwacht van ons nieuws zodra we er klaar voor zijn.

Ten einde ons standpunt zo goed mogelijk te kunnen verdedigen, doen we ook een beroep op mogelijke specialisten ter zake, die ons zoveel mogelijk info kunnen verschaffen over de werking van de 2.4 GHz band. Ik denk hier bevoorbeeld aan het constant zoeken naar vrije frekwenties, de reikwijdte bij een output van 100 mW, en bij 10 mW, gevaar voor verzadiging, en vooral argumenten waarom de veiligheid verhoogd wordt. Alle reacties zijn welkom bij Dirk Van Lint op e-mail adres

brevetten apestaartje flytovml . com

We houden U verder op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen.
 
br@m zei:
Een aantal zaken vallen op - er wordt gesproken van verboden voor modelluchtvaart.

Dus niet voor autootjes/bootjes kennelijk. Dat is interessant want het betekent dat de BIPT dus niet het gebruik van de 2.4 apparatuur in algemene zin verbiedt, maar alleen het toepassen op modelluchtvaart.

2,4Ghz mag tot 10mW (staat ook op de website van BIPT). 10mW is voldoende voor auto's en boten. Valt dus onder short range device.
Voor vliegtuigen lijkt me dit vermogen te weinig. Maar als je wil mag je 2,4Ghz wel gebruiken voor modelbouwvliegers maar ik vrees dat je niet ver zal kunnen vliegen. Ik dacht dat je op 2,4Ghz en 10mW een bereik hebt van ca 100m.


Het document kan je hier downloaden: http://www.ibpt.be/ShowDoc.aspx?objectID=1323&lang=nl
 
nee dit is een totaal ander systeem en "naar horen zeggen" niet zo goed.

Iemand ervaring mee ?
 
Toch vind ik het niet raar dat er organisaties gaan sputteren. Als je van de beschikbare 12 kanalen er in één keer 6 tot 10 gaat dichtdrukken voor je modelzender om "betrouwbaar" gegevens te versturen, dan kun je wel spreken van breedbandig.

Merkwaardig blijft dat het dichtdrukken van extra kanalen ook gedaan wordt bij gewone WiFi-datanetwerken (802.11 Pre-n, Mimo en 802.11n standaard). Dus de groep die bezwaar heeft in België doet dit zelf ook.

Het blijft een vreemde ontwikkeling waarbij met verschillende maten gemeten wordt. :roll:
 
Sleurhutje,

De 2.4Ghz band is geloof ik zo'n 83MHz breed (2400MHz - 2483 MHz)....zitten daar nu maar echt 12 kanalen in ? bedoel je dat?

Greetz,
Frank
 
Ah ok,

Dat geeft wat duidelijkheid.
Een anti-collision protocol zorgt er toch voor dat er geen frequency-clashes komen in de 2.4GHz band?
Ik kan t fout hebben maar wat ik begrepen heb is Futaba FASST en Graupner IFS Extreme gebouwd op juist zo,n protocol? Dus elkaar uit de weg gaan wanneer er een clash dreigt ?

En juist Spectrum doet dat niet? geen anti-colission protocol ?

Groeten,
Frank
 
Back
Top