Bouwtips Calmato ep 1400

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Flyinglawyer, 26 sep 2007.

  1. Flyinglawyer

    Flyinglawyer

    Lid geworden:
    26 sep 2007
    Berichten:
    371
    Locatie:
    Tilburg
    Hoi iedereen,

    Ik ben nieuw op de site en heb vorige week bij Coenraad in Tilburg een Calmato ep 1400 gekocht met mx-12 zender, een 2200 mah Lipo accu en een Graupner Ultramat 10 lader. Goede keus?

    Aangezien ik nog geen vliegervaring heb, heb ik besloten me aan te sluiten bij een vliegclub: de BLC aan de Gilzerbaan in Tilburg; zijn er onder jullie ook leden van deze club?

    Verder moet ik nog gaan bouwen. Ik heb overigens al wel een ruime ervaring met brandstof auto's en boten. Zijn er nog belangrijke bouwtips voor de Calmato? Ik heb in elk geval al een paar vraagjes:
    1. Wat is de beste manier om de folie uit te snijden, zoals voor het accuklepje. Is een hobbymesje het beste?
    2. Wat is de handigste manier om de vleugels te lijmen, bijvoorbeeld ondersteuning tijdens drogen etc.?
    3. In de handleiding staat dat er een soort tape over de vleugelnaad moet worden geplakt waar de helften samenkomen. Moet dit en zo ja met welke tape?
    4. Wat is de handigste manier om de accu vast te houden? Is dat met klitteband en zo ja welke en waar haal ik die?
    5. Hoe diep moet ik de gaatjes in het balsahout waarin de schroefjes voor de servo's komen voorboren?
    5. Moet de ontvanger op schuimrubber worden geplaatst?

    Jullie zien al, een hoop vragen maar ja ik wil het gewoon goed doen... :wink:

    Alvast bedankt voor jullie tips!

    Groet
     
  2. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.033
    Locatie:
    evergem
    er zijn geen vragen meer, je hebt ze allen beantwoord.
    diepte staat aangegeven in de handleiding, kan toch niet dieper boren of he boortje lang is.
    ontvanger mag in schuim ( hoeft niet in dit geval )
    klitteband overal verkrijgbaar
    (batterij mocht zwaarder )
     
  3. TomB

    TomB

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Enschede
    1. Wat is de beste manier om de folie uit te snijden, zoals voor het accuklepje. Is een hobbymesje het beste?

    Ik gebruik mn soldeerbout hiervoor. Dan smelt je als het ware het folie weg, terwijl het folie door de hitte weer goed vast komt te zitten. Kun je ook toepassen om de gaatjes voor de stuurstangen/vleugelbouten te krijgen.

    2. Wat is de handigste manier om de vleugels te lijmen, bijvoorbeeld ondersteuning tijdens drogen etc.?

    Zoals in het 1400ep draadje staat zijn er nog twee kleine gaatje in de onderkant van beide vleugelhelften. Ik heb hier een afgeknipte sateprikker in gedaan. Dan is de vleugel direct mooi uitgelijnd bij het lijmen. Verder kun je lijmklemmen gebruiken. Vasthouden met 5min epoxy wil ook nog wel ;-).

    3. In de handleiding staat dat er een soort tape over de vleugelnaad moet worden geplakt waar de helften samenkomen. Moet dit en zo ja met welke tape?

    Gewoon doorzichtig plakband?

    4. Wat is de handigste manier om de accu vast te houden? Is dat met klitteband en zo ja welke en waar haal ik die?

    Ik heb het met een klitteband spanbandje gedaan. Kijk maar eens op de graupner site. Waar je die kan halen weet ik zo snel niet.

    5. Hoe diep moet ik de gaatjes in het balsahout waarin de schroefjes voor de servo's komen voorboren?

    Nah de gaatjes zijn vooral voor het niet splijten van het hout. Als de gaatjes te ondiep zijn is dat niet heel erg. Zorg er wel voor dat je niet een te grote boor hebt.

    5. Moet de ontvanger op schuimrubber worden geplaatst?

    Jah altijd een goed idee...
     
  4. Flyinglawyer

    Flyinglawyer

    Lid geworden:
    26 sep 2007
    Berichten:
    371
    Locatie:
    Tilburg
    Super! Dank je voor de nuttige tips!
     
  5. frankelfert

    frankelfert

    Lid geworden:
    15 sep 2005
    Berichten:
    387
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ook ik heb nog wat vragen...

    1. Wat voort soort moeren en sluitringen dienen erop de prop as gezet te worden?

    2. Mijn accu (3cells lipo graupner), is te lang om goed aan de bovenkant vast gemonteerd te worden doormiddel van klitterband. Hij steekt een aantal centimeters uit in het compartiment waar ook de ontvanger zit (is dit erg, ivm storingen)?

    3. Kan een ACP 8x12 prop op deze motor of is dat geen aanrader?
     
  6. Flyinglawyer

    Flyinglawyer

    Lid geworden:
    26 sep 2007
    Berichten:
    371
    Locatie:
    Tilburg
    M.b.t. vraag twee: ik heb een 3200 mAh Lipo geplaatst en die steekt ook ongeveer 3 cm uit. Ik ervaar hier geen problemen mee. De ontvanger en het ontvanger accupack liggen er direct achter. Overigens is een dergelijke accu ook beter voor het CG want dat ligt wat ver naar achteren. Met een zwaardere accu heb je dat probleem ook meteen opgelost.

    Verder moet je eraan denken om de servosteunen voor de ailerons meteen beter te monteren met epoxy want die zitten echt niet vast genoeg. Je wilt niet dat deze tijdens de vlucht losraakt :wink:

    Borg tenslotte je kwiklinks met een stukje brandstofslang; het is even "pielen" maar het lukt wel en zit prima.

    Groet,
    Mark
     
  7. frankelfert

    frankelfert

    Lid geworden:
    15 sep 2005
    Berichten:
    387
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Je bedoeld gewoon de servo vastlijmen en vervolgens nog is extra vastschroeven in de vleugel?

    Wat bedoel je alleen met de kwiklinks? Sorry die term ken ik even niet :p
     
  8. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.033
    Locatie:
    evergem
    DIT ZIJN DIE PLASTIEKEN PRULLEN
     
  9. Flyinglawyer

    Flyinglawyer

    Lid geworden:
    26 sep 2007
    Berichten:
    371
    Locatie:
    Tilburg
    Nee, je moet de twee balsablokjes op de vleugel die al zijn voorgemonteerd extra fixeren met epoxy en er dan de servo opschroeven. Ik heb ze gewoon losgetrokken (ging vrij (te) snel) en opnieuw gelijmd met epoxy.
    Kwiklinks zijn de koppelingen tussen de servostangen en de roeren. Ze voldoen prima, mits geborgd door bijv. brandstofslang. Uiteraard is een ijzeren koppeling beter maar niet noodzakelijk.
     
  10. frankelfert

    frankelfert

    Lid geworden:
    15 sep 2005
    Berichten:
    387
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Oke thanks voor de info, had de vleugel nog niet gemonteerd, tot nu toe alleen de regelaar, motor, landingsgestel en ontvanger. Was van plan om vanavond is de vleugels te doen :)

    Is kijken hoeveel tijd het kost... Klopt het dat je het richtingsroer alleen moet lijmen op de 3hoekige plakkertjes? Ik vind het er wat vreemd uitzien.
     
  11. Flyinglawyer

    Flyinglawyer

    Lid geworden:
    26 sep 2007
    Berichten:
    371
    Locatie:
    Tilburg
    Ja dat klopt; het zijn twee uitstekende doorzichtige "tabs" die als scharnieren dienen en die je met secondenlijm moet fixeren. Dat is voldoende maar het verdient aanbeveling om de scharnieren te borgen met bijvoorbeeld een speld op zowel het kielvlak als het richtingroer (gewoon er doorheen prikken en dan uitstekende deel afknippen met kniptang). Bij sommige vliegclubs is dit zelfs verplicht. Je wil tenslotte niet in de lucht je roeren of ailerons verliezen.
    Succes vanavond!
     
  12. frankelfert

    frankelfert

    Lid geworden:
    15 sep 2005
    Berichten:
    387
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Thanks zal wel lukken :p

    Nog een achtelijk vraag (sorry tot nu toe alleen elapor modellen gebouwd), hoe weet je hoeveel lijm er tussen de vleugels moet?? Ik heb gewoon al het hout maar aangetipt moet een wattestaafje. De vleugel zat opzich na 5 minuten al vast, maar hoe weet ik of dit sterk genoeg, behalve bij de eerste vlucht :lol:
     
  13. StanfordTuck

    StanfordTuck

    Lid geworden:
    16 jul 2007
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Instelhoek vleugel

    Mijn Calmato EP 1400 heeft een vleugelinstelhoek t.o.v. het stabilo van 0 (nul) graden.
    Volgens mij zou dit +1 graad minimaal moeten zijn.
    Echter voor ik ga schuren, wil ik graag weten of dit klopt.
    Hij vliegt met enig up getrimd hoogteroer en is wat lastig om aan de grond te krijgen in vergelijking met zijn zijn grotere brandstof broer.
    Ook het behoorlijk direct werken van het hoogteroer (kietelig ) was even wennen.

    Cees
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Motordomping Cees?
     
  15. StanfordTuck

    StanfordTuck

    Lid geworden:
    16 jul 2007
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    De motor staat er gewoon recht in, dus dat zou een tegenovergesteld effect moeten hebben.
    Morgen na de elektro-zomerstop maar eens een aantal proefvluchten maken.

    Cees
     

Deel Deze Pagina