Dag luitjes,
Ik heb voor mijn profielwerkstuk eens zitten denken aan een paar onderwerpen.
Nou heb ik net de theorie van de geluidsgolven achter de rug.
Ik heb eens lopen zoeken naar informatie over dempers.
Mijn doel voor het profielwerkstuk, is om een zo stil mogelijke demper te bouwen aan de hand van frequentie metingen aan mijn heli.
Ik heb het volgende aan linkjes al gevonden:
http://home.planet.nl/~viss0021/geluid/Geluid/melchior.htm
http://home.wxs.nl/~bollo000/dempers.html
http://www.heuff.nl/Services/Tech-docs/faq_geluid/faq_geluid.htm
bij dit werkstuk gaat het er niet om dat de motor efficienter gaat lopen. Als het maar niet minder vermogen wordt. Waar moet ik in deit verband rekening mee houden, bij het ontwerpen van een uitlaat?
Nou ga ik er even vanuit dat jullie weten hoe een geluidsgolf eruitziet. (voor de leek: het is te vergelijken met een golf op het water, als je er een steentje op gooit). Nou kom ik allemaal leuke verhalen tegen over een tweede kamer, die 60% van de voorgaande ruimte is, waardoor in de ene ruimte de lucht uitzet en in de andere kamer, tegelijkertijd "krimpt".
Als je een golf "~" zit als een berg en een dal, heb ik geleerd, dat als je zorgt dat je twee van deze golven over elkaar heen schuift dat je dan een staande golf krijgt, die elkaar volledig doodslaat. Dit zou betekenen dat het geluid dus nagenoeg stil moet zijn.
Nou is helemaal stil, praktisch gezien onmogelijk.
Maar zijn er hier mensen die mij de techniek van de demper kan uitleggen. als het gaat om golven die elkaar dood slaan.
Nog een laatste vraag: Sorry maar ik ben een leek op het gebied van benoemingen van onderdelen.
Wat is het verschil tussen een resonantiepijp en een demper?
Ik sta open voor alle reacties,
Christopher.
P.S. Sorry voor mijn eventueel wat warrige utleg, maar ik merk nou hoe moeilijk het is om een natuurkundig principe uit te leggen.
Petje af voor al die mensen die dat wel kunnen
Ik heb voor mijn profielwerkstuk eens zitten denken aan een paar onderwerpen.
Nou heb ik net de theorie van de geluidsgolven achter de rug.
Ik heb eens lopen zoeken naar informatie over dempers.
Mijn doel voor het profielwerkstuk, is om een zo stil mogelijke demper te bouwen aan de hand van frequentie metingen aan mijn heli.
Ik heb het volgende aan linkjes al gevonden:
http://home.planet.nl/~viss0021/geluid/Geluid/melchior.htm
http://home.wxs.nl/~bollo000/dempers.html
http://www.heuff.nl/Services/Tech-docs/faq_geluid/faq_geluid.htm
bij dit werkstuk gaat het er niet om dat de motor efficienter gaat lopen. Als het maar niet minder vermogen wordt. Waar moet ik in deit verband rekening mee houden, bij het ontwerpen van een uitlaat?
Nou ga ik er even vanuit dat jullie weten hoe een geluidsgolf eruitziet. (voor de leek: het is te vergelijken met een golf op het water, als je er een steentje op gooit). Nou kom ik allemaal leuke verhalen tegen over een tweede kamer, die 60% van de voorgaande ruimte is, waardoor in de ene ruimte de lucht uitzet en in de andere kamer, tegelijkertijd "krimpt".
Als je een golf "~" zit als een berg en een dal, heb ik geleerd, dat als je zorgt dat je twee van deze golven over elkaar heen schuift dat je dan een staande golf krijgt, die elkaar volledig doodslaat. Dit zou betekenen dat het geluid dus nagenoeg stil moet zijn.
Nou is helemaal stil, praktisch gezien onmogelijk.
Maar zijn er hier mensen die mij de techniek van de demper kan uitleggen. als het gaat om golven die elkaar dood slaan.
Nog een laatste vraag: Sorry maar ik ben een leek op het gebied van benoemingen van onderdelen.
Wat is het verschil tussen een resonantiepijp en een demper?
Ik sta open voor alle reacties,
Christopher.
P.S. Sorry voor mijn eventueel wat warrige utleg, maar ik merk nou hoe moeilijk het is om een natuurkundig principe uit te leggen.
Petje af voor al die mensen die dat wel kunnen
