Welke soort folie om te bespannen??

Heb zitten zoeken maar kon niks vinden, of ik kijk niet goed :oops: maar zoek een draadje of miss iemand die mij wat tips kan geven over het bespannen van je toestel en vleugel met folie.

En wat voor soort folie je het best kan gebruiken??

Gr

Hey VW4Style,

ik begrijp uit je vraag dat je nog niet eerder met folie hebt gewerkt ?

Op de site van Hobbyin staat een erg duidelijke handleiding hoe je te werk kunt / moet gaan.
Klik maar even hier, vervolgens kies je in het navigatiemenu bespanfolie -> gebruiksaanwijzing en voila :D

Een veel gebruikt merk is oracover, maar er zijn zoals gebruikelijk natuurlijk vele merken.
Gebruik de zoekfunctie ook even, dan kom je waarschijnlijk meer tips tegen.

Ik had zelf ook geen ervaring, maar ben er met behulp van deze gebruiksaanwijzing vrij gemakkelijk uitgekomen.
Ik lees ook veel bouwverslagen op dit forum, daar kom ik ook veel handige tips tegen.

Succes !

Oops :oops:

Crosspost met Gerard & Johan.

Nou ja, beter meerdere behulpzame forummers dan geen reactie op je vraag 8)

Ik heb een tijdje terug voor een prikkie een rol bespanfolie van Graupner op de kop kunnen tikken. Ook ik ga komende winter voor het eerst een kist zelf bespannen.
In wat voor opzicht zijn andere folies (zoals die ik heb) inferieur aan Oracover?

zow bedankt voor de reacties!!! Hier kan ik zeker wat mee.

Heb het wel gedaan maar is alweer 10 jaar geleden.

qua stijkbout (wel voor modelbouw natuurlijk :wink: ) maakt het niet ozveel uit volgens mij, toch?

Gr

Fotor zei:
Ik heb een tijdje terug voor een prikkie een rol bespanfolie van Graupner op de kop kunnen tikken. Ook ik ga komende winter voor het eerst een kist zelf bespannen.
In wat voor opzicht zijn andere folies (zoals die ik heb) inferieur aan Oracover?

Wie heeft jou bonsai dan bespannen Fotor?

gr Niels

Ik gebruik een oude (kleding)strijkbout.
Dit bevalt mij prima...wel even met een restje oracover kijken bij welke stand het plakt en bij welke stand het krimpt.
Vooral niet te heet zetten....anders brand je door de folie. :oops:
Zo'n kleine bout is ook handig, eens gebruikt bij een vriend, maar ik heb gewoon het geld er niet voor over...mijn oude strijkbout werkt prima.
Deze zijn trouwens bij de kringloop voor een prikkie te koop.

ariekraakjr zei:
Ik gebruik een oude (kleding)strijkbout.
Dit bevalt mij prima...wel even met een restje oracover kijken bij welke stand het plakt en bij welke stand het krimpt.
Vooral niet te heet zetten....anders brand je door de folie. :oops:
Zo'n kleine bout is ook handig, eens gebruikt bij een vriend, maar ik heb gewoon het geld er niet voor over...mijn oude strijkbout werkt prima.
Deze zijn trouwens bij de kringloop voor een prikkie te koop.

Gaat je geloof Ik niet lukken met een (kleding)strijkbout een gat in Oracover te smelten.

Oracover smelt bij 250°C
En "plakt" al bij 80° C

Mvg Johan

allrounder_w.l.c. zei:
Wie heeft jou bonsai dan bespannen Fotor?
Dat heeft een clublid voor me gedaan, ik wilde het kunstje eerst een keer afkijken bij iemand.

Ik gebruik een reis-strijkijzertje, een keer gekocht voor €10 bij de supermarkt. Zo'n reisding is een stuk handzamer dan een grote strijkbout. Heeft ook regelbare temperatuur, zou zelfs kunnen stomen als ik dat zou willen. Afgelopen week een klein rolroertje voor een experimentje bespannen met de Graupner folie, ging prima.

Strijkbout.jpg

Ook altijd met een strijkboutje zitten klungelen, nu een echte folieboutje aangeschaft.
Gaat 10x beter en is zijn geld dubbel en dwars waard.

Wat gaat daar dan zoveel beter mee? Ik zeg niet dat het niet beter zal zijn, maar ik had geen problemen met mijn kleine reisstrijkijzertje. Ik ben benieuwd naar waarom een originele foliebout beter is.

Dat zal ook van de foliebout en het reisstrijkijzer afhangen, gok ik.

In principe moet het geen drol uitmaken, beide zijn gewoon verwarmde platen metaal..

Voor mij geen folie meer, ik poets me ongans en die troep komt er altijd na verloop van tijd af.

Ok, eerlijk is eerlijk, de stripings etc komen eraf.. de onderste folie blijft wel goed. Maar ja, om nou een heel toestel in maar 1 kleur te foliien..

hezik zei:
Dat zal ook van de foliebout en het reisstrijkijzer afhangen, gok ik.

In principe moet het geen drol uitmaken, beide zijn gewoon verwarmde platen metaal..

Voor mij geen folie meer, ik poets me ongans en die troep komt er altijd na verloop van tijd af.

Ok, eerlijk is eerlijk, de stripings etc komen eraf.. de onderste folie blijft wel goed. Maar ja, om nou een heel toestel in maar 1 kleur te foliien..

Goed folien boutje is wel beter als een (reis)strijkijzer.

Je komt overal beter bij en ik heb een die teflon laag heeft en is beter in de temperatuur te regelen.

Bij mij gaan de stripings er niet af en je kan in meerdere kleuren folien.
Zelf gefoliede modellen zien er na 10 jaar nog zo uit.
Goedkope ARF kan je vaak vergeten met de strippings en de folie is ook niet dat beste meestal.

Mvg Johan

Ik folie (nou ja, het is niet alsof ik al 100 toestellen gefolied heb ;)) ook met een folieboutje en dan met een 'hot sock' er omheen. Dat werkt op zich prima.

Mijn Derwisj is gefolied door iemand anders, met zeer veel ervaring, en die folie komt er nu, na naar schatting 6 jaar en ver over de 1000 vluchten, gewoon afvallen. Oracover en goed gefolied.

Hoe dan ook, mijn excuses, deze draad ging niet over wel of niet folie, maar over welke folie.

In mijn beperkte ervaring is Oracover strijkfolie de enige juiste folie. Alle andere varianten, en dan met name de zelfklevende, zou ik niet kopen.

Ik heb nog steeds de vraag uitstaan waarom oracover beter is dan andere folies. Zou mijn Graupner folie niet goed bruikbaar zijn (is voor een zwever met beplankte vleugels)?

Ik denk niet dat je daar echt een ander antwoord op zou krijgen dan 'in mijn ervaring...'

Om echt een technische reden te kunnen geven, zijn te weinig gegevens over folies bekend (materiaalsoort, lijmsoort, enz).

Zou die Graupner Folie niet gewoon stiekum Oracover zijn? Lijkt mij sterk dat Graupner zelf folie maakt..

Fotor zei:
Ik heb nog steeds de vraag uitstaan waarom oracover beter is dan andere folies. Zou mijn Graupner folie niet goed bruikbaar zijn (is voor een zwever met beplankte vleugels)?

Dat vragen de fabrikanten van andere folies zich ook af :lol:

The following table will give you some idea of the variation in weight between different coiverings

0z/sqft Name Heat

0.07 light modelspan
0.07 Airspan
0.07 Airspan
0.09 LiteSpan Low
0.11 Supercoat, Sig
0.11 Indy RC film, Indy RC
0.11 Micafilm
0.12 Supercoat, Sig
0.12 Mylar Laminating Film High
0.13 AeroSpan Transparent Low
0.13 Solarfilm, ? Low