Mag ik een 4s2p-lipo gebruiken waar ik gewoonlijk 4s1p-lipo gebruik? Is dit afhankelijk in wat voor voertuig je dit gebruikt? of mss afhankelijk van ESC of zo? Dank bij voorbaat.
Voor de gebruiker maar het aantal cellen parallel niet uit. Ook voor de regelaar maakt dat niets uit. Twee cellen parallel zorgt voor een grotere capaciteit. Het is feitelijk gewoon een grotere accu waardoor je langer zal kunnen rijden, varen of vliegen.
Wil dat dan ook zeggen dat die 4s2p relatief groter zijn qua afmetingen? Want sommige lipo's zijn enkele millimeters groter en passen die daardoor niet,,, zoals in sommige Thunder Tigers , omdat die een gesloten chassis hebben.
Dat kan best. Als je een aangepaste configuratie neemt dan zal je onvoordeliger uit kunnen komen. Hoe meer cellen hoe meer beschermmateriaal dus minder plaats voor de cellen zelf. Dus alleen meer cellen parallel als je de beschikbare ruimte dan veel beter kun benutten.
In het begin van het "LiPo tijdperk" was de inwendige weerstand en de capaciteit van de cellen nog een beetje een probleem. Als ze cellen met een grote capaciteit wilden maken werd de inwendige weerstand naar verhouding vrij hoog. Om dat probleem te verkleinen werden er twee, en soms wel meer, cellen parallel gezet. In theorie is dan de inwendige weerstand van die twee cellen parallel de helft en de capaciteit het dubbele. Helaas heeft het parallel schakelen nadelen zoals cdrom flyer ook schrijft. De huidige LiPo technologie is sterk verbeterd en men kan nu heel goed cellen maken met een grote capaciteit en een heel lage inwendige weerstand. Het komt dus minder vaak voor dat fabrikanten meerdere cellen parallel zetten om een accu met een hoge capaciteit te maken. Op het internet zijn al LiPo cellen (en accu's) te vinden met een capaciteit van 20Ah en zelfs nog meer die met 20C ontladen mogen worden. Nu lijkt 20C niet zo veel maar dat is in dit geval toch 400A en dat is toch geen kattenpis.
Dit is een mooi voorbeeld van kennis delen , naar mijn mening. Jullie staan hoog in mijn 'respect'lijst