5 asser schaal 1:4

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door steven OW, 31 okt 2010.

  1. steven OW

    steven OW

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    100
    Locatie:
    cothen
    Update...

    De cabine is terug en de ramen zijn klaar, ik moet ze nog wel inbouwen.
    Dit doe ik in het voorjaar buiten onder het afdak ivm veel stof.

    Gestaag verder met de dieplader.
    Het achter bed met wielen even in elkaar geschroefd en de vering getest.
    Door met de stuurinrichting ervan.
    Ook voor de nek heb ik al het nodige in huis.
    Ik wil deze afkoppel baar maken van het bed maar hij moet blijven staan als de trailer van de truck los gekoppeld wordt. Even door puzzelen dus.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    http://youtu.be/ScvlJ39dmZs

    Tot zover weer,

    Steven
     
  2. steven OW

    steven OW

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    100
    Locatie:
    cothen
    update.....

    [​IMG]

    [​IMG]


    De nieuwe schotel van staal en de eerste contouren van de nek.

    Voor de nek heb ik de volgende constructie bedacht:

    [​IMG]

    In deze positie hangt de nek in rijstand.
    Door de spindel te vieren zakt de nek en met B op de grond en kan ik de dieplader afkoppelen en de nek blijft hangen aan het bed.
    Als ik de spindel nog verder vier dan gaat haak A (scharnierend onder op B) bij D los van B en komen op haak A nok E en F vrij en kan haak A uit het bed getrokken worden. Aankoppelen dan in omgekeerde volgorde.

    Mocht ik iets over het hoofd zien laat het me weten voordat ik alles in elkaar heb en het niet werkt.

    Groetjes,

    Steven
     
  3. peter 55

    peter 55

    Lid geworden:
    13 jun 2014
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Burum
    Hallo Steven

    Zoals ik het bekijk zal E nooit los komen omdat F alles blokkeert.
    Als F afgerond is zal het wel lukken.
    Maar ik kan het best verkeerd hebben hoor.

    gr. Peter
     
  4. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Ik heb er ook een poosje op gestudeerd, en denkt dat er wat onduidelijkheden zijn in de tekening:
    Deel B zit denk ik vast verbonden aan het horizontale deel "nek", dat rondje aan de linkerzijde is een beetje verwarrend dus het horizontale deel zit gelst aan het vertikale deel B.
    En dan denk ik dat het rode deel D aan de bovenzijde niet vast zit of scharniert aan deel B, maar allen scharnierend vast zit aan een trekstang, waarbij up en down staat, welke trekstang dan aangetrokken wordt door de spindel.
    Dus dat rondje boven de letter B heeft niets met B zelf te maken.
    Ik heb geprobeerd de tekening aan te passen, maar dat is nog niet zo snel gedaan
    Laat maar weten of ik het goed gegokt heb.
    Cor
     
  5. steven OW

    steven OW

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    100
    Locatie:
    cothen
    [​IMG]

    Ter verduidelijking de nek in ontkoppel stand.

    @ Peter. inderdaad moet daar een afronding komen.

    @ Cor. Het bed, A, B, en de nek scharnieren van elkaar. Het dikke rode vlak met de pijltjes duwen tegen B en nemen deze dan weer mee naar voren en dus omhoog.
    De lijn up en down zit verbonden aan een blok dat over de spindel loopt.

    Steven
     
  6. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Helaas zie ik nog niet waarom B in de nek moet scharnieren.
    En die trekstang [up down] zit vast in een moer op de spindel, dat snap ik, maar waaraan zit de andere kant dan vast?
    Aan A. toch?
    Cor
     
  7. steven OW

    steven OW

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    100
    Locatie:
    cothen
    Klopt helemaal Cor.

    Na wat puzzelen en van hout een test projectje heb gemaakt, ga ik toch voor de constructie zoals Opa Wil deze heeft.
    Er komt een schuine kracht op de spindel as te staan, dat gaat deze niet lang volhouden. De kracht in de lijn van de as is sterker. Ook denk ik bij het aankoppelen van de trailer dat de nek A uit zijn borging gaat wippen. Dit op het moment van aankoppelen dat de schotel de nek omhoog duwt. De hoek van haak A veranderd ten opzichte van het dek.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Op deze foto's is te zien hoe de nek wel kan blijven staan door twee pennen in de zwanenhals. Ook bijzonder dat er een soort "lepel" in het bed gestoken is, deze kan ook tegendruk geven bij het afkoppelen.

    Tot zover weer....

    Steven
     
  8. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Ja, dat is natuurlijk wel zo, maar heel eenvoudig te voorkomen: parallel aan de spindel, en schuin er onder aan beide zijden een strip plaatsen, waarover die spindelmoer dan glijdt; dan vangen die strippen de verticale krachten op, en de spindel alleen de horizontale, en al naar gelang de plaats waar je het taats zet, is die spindel dan alleen op zuivere trek belast.
    Maar dit alleen ter informatie; ik zeg niet hoe je het doen moet hoor ;)
    Cor
     
  9. steven OW

    steven OW

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    100
    Locatie:
    cothen
    Prima Cor,

    Een discussie is voor mij geen probleem.
    Jou oplossing met een strip, daar had ik nog niet aan gedacht.
    De spindel kan beide krachten aan, daar zit het ook niet in.
    Ik vind de constructie bij Opa Wil wel het meest realistisch en met twee pennen in de hals ga ik overstag.

    Bedankt,

    Steven
     
  10. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Op die 2e foto hierboven kan je ook mooi de level cilinder zien zitten, waarmee de complete zwanenhals, wanneer gekoppeld aan de trekker, op het juiste niveau gebracht kan worden voor het weer aankoppelen;
    en ik vind ook de constructie van Opa Wil het mooist: geen gewurm binnen de dek-kokers, maar uitwendige haken en steun.
    Cor
     
  11. steven OW

    steven OW

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    100
    Locatie:
    cothen
    Update...

    Naast de bouw van de nek ben ik ook druk met het achterdek.
    Zo kan ik straks de elektronica in 1 keer aanleggen en afstellen.
    De besturing ga ik aanleggen met ook weer een raammotor, maar dit keer met een kabel.

    [​IMG]

    http://youtu.be/vhGHDYQor3A

    Tot zover weer....

    Steven
     
  12. oonsjan

    oonsjan

    Lid geworden:
    29 dec 2010
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Vroomshoop
    he steven succes met bouwen pfff wat een klus
     
  13. steven OW

    steven OW

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    100
    Locatie:
    cothen
    Update....

    Een hele klus is het zeker, maar we gaan gestaag verder.
    Ik wil de trailer op koningsdag hier in het dorp erachter hebben, de afbouw volgt daarna.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik kom straks op 4.70 mtr totaal uit, dat word manoeuvreren dus.

    [​IMG]

    Tot zover weer...

    Steven

    Op 21 maart ben ik in bij Modelshow Europa in Ede te zien.
     
  14. Jhma36

    Jhma36

    Lid geworden:
    1 apr 2013
    Berichten:
    263
    Locatie:
    Wijster
    Ben erg nieuwsgierig, zie je in Ede
     
  15. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    we zullen denk ik niet uw model over t hoofd zien :D:D:D
     
  16. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hallo Steven

    Ik vind het een hele eer dat je de zwanenhals gaat maken zoals ik het gedaan heb,maar waarom bouw je de assen van de trailer dan niet zoals ik het gedaan heb?
    Nu zitten de spoorstangen achter de assen maar ze moeten VOOR de assen zitten.
    Op jouw manier zal de trailer nooit goed sturen en dat vind ik zonde van al het werk dat je er al ingestoken hebt.
    Of heb je voor de foto (per ongeluk) het achterstuk verkeerd neergezet?

    Mvg Opa Wil
     
  17. truckbouwer

    truckbouwer

    Lid geworden:
    13 jan 2015
    Berichten:
    85
    als je goed kijkt zie je dat de stuurmotor aan de kant zit waar het bed komt dus nee dat kan niet meer andersom en dan zitten inderdaad de spoorstangen aan de verkeerde kant.
     
  18. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Kunnen jullie me uitleggen waarom dat uit zou maken?
    Ik snap dat het normaal uitmaak als het aangrijppunt van de spoorstang iets naar binnen van het draaipunt van het wiel zit. Maar in dit geval is het toch allemaal zo symmetrisch als het kan en maakt het niet uit? Of is mijn goniometrie zo roestig geworden?
     
  19. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Je hebt gelijk Bram, als de spoorstang uit 1 geheel zou bestaan, maar hier niet:
    Het maakt nu dus wèl uit, want bij verdraaiing van het wielenstel wordt de stuurstang (dus die tussen de 2 wielen) relatief korter, en dat mag/moet, maar dan alleen aan de kant van de kingpin, dus de voorkant.

    Er is hier nog wel een correctie mogelijkheid, door de 2 helften van de spoorstang overlappend te maken op de midden hulp-arm, dus de ene onder en de andere aan de bovenkant te monteren; in dat geval worden de stuurstang relatief langer bij het sturen en wordt hetzelfde bereikt als wanneer de stuurstangen aan de voorkant zitten.
    Cor
     
  20. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Die moest ik ff laten bezinken. Bedankt voor de uitleg.
    Dan begrijp ik ook direct je oplossing. Simpel en doeltreffend.
     

Deel Deze Pagina