5 asser schaal 1:4

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door steven OW, 31 okt 2010.

  1. steven OW

    steven OW

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    100
    Locatie:
    cothen
    Hallo Opa Wil,

    Ik heb gekozen om de wiel opstelling zoals onderstaande foto weergeef te bouwen.

    [​IMG]

    Ik heb er voor gekozen om de knik arm te vervangen voor een integreerde veerpoot omdat ik de lengte van het achterdek zo kort mogelijk wilde houden ( dit is nu al 1 meter). Bedankt voor de reactie op de stuurstangen.

    @ Bram: goeie vraag, ik wist dit ook niet en zo zie je maar weer dat dit forum je de nodige nuttige info geeft.

    @ Cor: bedankt voor de oplossing die je aangeeft. Deze ga ik aanpassen voor dat ik verder ga.
     
  2. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hallo Steven

    Sorry dat ik toch nog even reageer.Ik ben bang dat je een vergissing gemaakt hebt.
    De foto die jij laat zien zijn de drie assen van een interdolly.Dat kun je zien aan de zwanenhals aan de linkerkant van de foto.Deze assen sturen hetzelfde als de truck en daar zitten de spoorstangen dan ook achter de assen.Maar het achterdeel van de trailer moet tegensturen en daar zitten de spoorstangen dan ook VOOR de assen.

    Mvg Opa Wil
     
  3. steven OW

    steven OW

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    100
    Locatie:
    cothen
    Helemaal duidelijk Opa Wil,

    Ik had de foto gebruikt om aan te geven dat ik de wielen links en rechts naast een verticale as naast elkaar geplaatst wil hebben. Dit om de weerstand bij het sturen zo laag mogelijk te houden. Het zijn 16 wielen die de raammotor moet omzetten.
    Dat van de stuurstangen ga ik doen zoals Cor heeft aangegeven, ik begrijp de reden waarom.

    Bedankt,

    steven
     
  4. steven OW

    steven OW

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    100
    Locatie:
    cothen
    Update....

    Toch nog wat gedaan in dit drukke weekend, ergens had ik gehoopt dat de dieplader rijdend te krijgen voor Ede maar met nog twee weken te gaan.......

    [​IMG]

    Het is me toch gelukt om de stuurmotor te laten zakken en zo de stuurstangen wel aan de goede kant te monteren. Opa Wil en Cor nog bedankt voor jullie reactie.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het bed van 1.75 mtr trek ik met twee spanners strak tegen de achterkant. Zo is het makkelijk en snel op en af te bouwen. In het midden op het bed maak ik een goot voor een dikke kabel (stroom) naar achteren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze laatste twee zijn speciaal voor Opa Wil.

    Tot zover weer.

    Steven
     
  5. truckbouwer

    truckbouwer

    Lid geworden:
    13 jan 2015
    Berichten:
    85
    heel strak collega dat gaat wat worden hhm
    durf je de 225 kg nog aan van de mijne??
     
  6. melvin0555

    melvin0555

    Lid geworden:
    5 aug 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Westwoud
    Echt schitterend Steven. Het ziet er allemaal er solide uit erg leuk om te volgen.

    Gr Melvin
     
  7. steven OW

    steven OW

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    100
    Locatie:
    cothen
    Update......

    Gelukt!!! de dieplader kan volgende week mee naar Ede.
    Hij kan nog niet sturen en afkoppelen maar ik sleep hem gewoon mee.
    Met 4.7 mtr op pad.

    http://youtu.be/Hfckm3F1isI

    Hoe sterk de nek is weet ik nog niet, ik vind het ook niet zo belangrijk.
    Ermee rijden lijkt mij meer een mooie uitdaging.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Prettig weekend,

    Steven
     
  8. Erwinreede

    Erwinreede

    Lid geworden:
    17 dec 2014
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Amerongen
    mooi ding hoor,

    Zie je misschien dinsdag wel weer in Leersum
     
  9. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    heb de daf gezien in ede
    je kon haar moeilijk over t hoofd zien
    je viel er wel overheen hihihii
    wat n gevaarte zeg
    u kan er niet eventjes thuis om de tafel heen rijden
     
  10. steven OW

    steven OW

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    100
    Locatie:
    cothen
    Mijn eerste modelbouwshow zit erop en met heel veel complimenten stapte ik voldaan in de auto terug naar huis.
    De dieplader is in drie maanden gebouwd en het waren nog een paar hectische weken vooraf maar zeker de moeite waard.
    Ik heb +/- 4 uur rond gereden en enkel de stuur/geluid accu mogen vervangen.
    De achter assen kon ik wel bedienen maar moest daarna alles weer met de hand recht trimmen, niet handig.
    Ook de nek heb ik 1 keer afgekoppeld en daar moeten de haken nog verder van zakken, aanpassen dus.
    Nu rustig verder met de tips die ik heb gekregen, aanpassen waar mogelijk en de afbouw van het geheel.

    [URL="[/URL]

    [URL="[/URL]


    Ik vond het fijn om jullie eens persoonlijk te ontmoeten en wil ook iedereen bedanken voor de aandacht.

    Steven
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.435
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Steven,

    Ik heb je vrachtwagen gisteren zien rijden op de beurs,gewoon prachtig !
    Wat kinderziektes heb je altijd, dat komt wel goed.
    Nog een kraan voor op de dieplader ? :)

    Groetjes,Charlotte :bye:
     
  12. steven OW

    steven OW

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    100
    Locatie:
    cothen
    Update............

    Nee, stil zitten kan ik niet. Twee dagen voor koningsdag heb ik de dieplader zo goed als dicht.
    Zeker met kinderen is het beter om de bewegende delen af te schermen, er zit er zo één tussen met z'n handjes.
    Ik hoop op mooi weer en ga het "durp" kennis laten maken met mijn hobby.
    De evenementen komen eraan en de lijst is al aardig.

    Naamloos1.jpg Naamloos2.jpg Naamloos3.jpg Naamloos4.jpg

    Iedereen een fijne koningsdag gewenst.

    Steven
     
  13. steven OW

    steven OW

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    100
    Locatie:
    cothen
    Koningsdag 2015, helaas van korte duur voor Peter die naar mij was toegekomen.
    Aandrijving vooras kapot op de hoek van de straat.
    Ik ben nog even naar de festiviteiten gereden, maar met heel veel klein grut eromheen na één rondje huiswaarts.
    Een ervaring rijker mer het sturen van de dieplader, het valt nog niet mee.
    De achterkant is ten opzichte van de truck te kolossaal en ik heb ook gelijk de wielen meer in het zicht gemaakt.
    Foto van de dag:

    11179799_636672509809570_961274373_o.jpg
    20150428_103117.jpg


    Volgende evenement: 23 mei Tekno Truckdag in de Lier

    Steven
     
  14. demian1290

    demian1290

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Rosmalen NB
    Mooie combinatie nu de dieplader is aangekleed, persoonlijk vind ik het jammer dat je de rondingen van de wielen uit het achterbed hebt gehaald
     
  15. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Wat bedoel je daarmee Steven? "de achterkant is te kolossaal"? Een 4-assige trailer is zeker niet te groot voor een 5-assige trekker, eerder andersom naar mijn idee.
    En wat die wielen betreft: dat ziet er wel beter uit, die eerdere wielbogen waren wel erg krap; dat zou nog wel kunnen, als die wat ruimer waren geweest.
    Nogmaals, dat is mijn mening, maar je doet natuurlijk gewoon wat je zelf het mooiste vindt.
    Succes met de vooras reparatie!
    Cor
     
  16. steven OW

    steven OW

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    100
    Locatie:
    cothen
    @ demian1290, ik vond het geheel te dicht. bij de truck is het ook open van voor tot achter (eenheid nu).

    @ Helicor, inderdaad een vier assige dieplader past er zeker achter. Het plan was vijf maar dat werd me te groot.
    Te kolossaal is wat ik bedoelde bij de opmerking van Demian1290. Ik vind het er zo betere bij passen en ga verder met de afbouw van de trailer.
    Daarna maar weer verder met de truck (ramen en interieur)
    De vooras was van peter zijn Dakar (aandrijving).

    Steven
     
  17. truckbouwer

    truckbouwer

    Lid geworden:
    13 jan 2015
    Berichten:
    85
    de dakar rijdt in iddels weer kijken hoelang dat nu weer gaat duren.
    ben tevens bezig met de bouw van de nieuwe aanhanger voor vervoer van de truck(s)
     
  18. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Hoi Steven,
    Vandaag je gehele verslag gelezen.
    Petje af, echt mooi gelukt.
     
  19. CrazyGijs

    CrazyGijs

    Lid geworden:
    12 jun 2014
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Voorburg
    Het was mooi om de hele combinatie in het echt te zien op het Tekno event! Petje af!
     
  20. steven OW

    steven OW

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    100
    Locatie:
    cothen
    Bedank CrazyGijs voor je reactie, het was inderdaad een mooi event en de trucks hadden weer veel bekijks. Samen met Peter en Gert een mooie dag bij Tekno.
    Helaas heb ik schade gereden op het allerlaatste moment in de uitrij parade, de truck neigde nog maar naar één kant op te sturen en ben ik met de dieplader achter een obstakel blijven hangen. Even uitdeuken!!
    Ook de aandrijving ligt weer los, ik wil een nog kleiner voortandwiel plaatsen om zo de truck nog langzamer door het publiek te kunnen loodsen. tegelijkertijd krijg ik meer power onderin om zo het manoeuvreren beter te kunnen uitvoeren.
    Het sturen van de dieplader krijg ik ook al beter onder de knie. Ik wil in juli en augustus een begin gaan maken voor de ramen dan hoop ik voor de na jaars evenementen klaar te hebben.

    Voor diegene die het gemist hebben:


    Steven
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2015

Deel Deze Pagina