Hallo allemaal, Ik wil op termijn een 5-assige kipper in 10x4 configuratie gaan bouwen (hoeft niet in zand te kunnen rijden). Nu zoek ik nog echter informatie over de gebruikte vering bij kippers. Bladvering lijkt me het meest logisch, maar wordt er bijvoorbeeld ook gebruik van luchtvering gemaakt op de stuurassen bijvoorbeeld. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Het gaat hier echt om een 10x4 auto en dus niet de zware auto's zoals 10x8. Groetjes, Sven
Vroeger hadden de Terberg kiepwagens (10x8) of de (10x4) hydraulische vering en hydraulische besturing met een Volvo cabine een Volvo motor. Helaas bouwt Terberg zelf geen kiepwagens meer, sinds Volvo vanaf fabriek allerlei configuraties levert. Terberg past tegenwoordig de Volvo chassis aan voor Volvo Kijk eens op de Terberg site of je daar tekening kan vinden., anders even zoeken i Google. Helaas is Volvo zelf heel voorzichtig met verstrekken van tekeningen. Je zou bij een Volvodealer om een tekening kunnen vragen. Als de Pouw (in de kleuren van Pouw) de Volvo gaat bouwen, dan moet je Pouw even benaderen voor een tekening. Die hebben ze vast wel !
Hoi Piet, Dankjewel voor je reactie. De vraag die ik hier stelde, ging meer over de vering die gebruik wordt. Daarbij diende de Pouw Volvo als voorbeeld. Zoiets moet het wel worden. als cabine ga ik een volvo FH12 van Tamiya als cabine gebruiken met laag dak. De onderdelen zijn inmiddels besteld, ik zet op alle assen bladvering. Groetjes, Sven
VAn de zware uitvoeringen zijn allerlei configuraties mogelijk, kijk maar gewoon op hun website, de achterassen en ophanging staan hier: http://www.volvotrucks.nl/nl-nl/trucks/volvo-fmx/specifications/chassis.html Hieruit blijkt dat de 10x4 geen standaard configuratie is, mogelijk op speciale bestelling of, zoals Piet zegt, omgebouwd door Terberg. Wat mij betreft: ik zou geen lucht geveerdde kieper willen, i.v.m. de stabiliteit tijdens het kiepen, wat heel goed mogelijk is op niet-horizontale vlakken. Alleen, luchtvering is wel goedkoper in de wegenbelasting in NL Cor
Project is iets gewijzigd. Het is een Scania geworden, en op dit moment staat hij er zo bij: Hydraulieksysteem van Lesu wordt erop gebouwd.
Of je er nog iets aan heb weet ik niet. Ik heb met 6x6, 8x8, 10x8 en kiptrailer gereden. De 6x6, 8x8 en 10x8, zijn echt voor in het terrein. Hierbij word/werd vrijwel altijd bladvering gebruikt. Geen kans op lekke luchtbalg of luchtleiding welke beschadigt. Afhankelijk van het merk kan er ook hydrauliek gebruikt worden. Ginaf kon zichzelf hydraulisch horizontaal stellen om het gevaar op omvallen tijdens het kiepen te verminderen. Zo zijn er ook systemen met asafstempeling De laatste jaren wordt er steeds meer gebruik gemaakt van 8x4 en 10x4(scheelt kosten a 2x aangedreven stuurassen). Mercedes heeft de 10x4 zelfs al standaard in het assortiment. Deze trucks zijn ook vooral gericht op het transport over de weg en worden volgens mij gewoon met luchtvering geleverd. Met een vol geladen 10x4 adviseer ik je ook niet het terrein in te gaan (als het goed hard is zou het wel kunnen). Het kiepen met luchtvering is over het algemeen geen probleem. De meeste trucks zullen bij het inschakelen van de PTO de luchtvering laten zakken,waardoor je een stuk stabieler staat.