Nieuwe Zenoah wil niet starten

  • Topicstarter Topicstarter Adriaantje
  • Startdatum Startdatum
A

Adriaantje

Guest
Hallo,

Mijn nieuwe zenoah 260 wil niet starten. Ik heb werkelijk geen idee waar dit aan ligt:

- Bougie vonkt gewoon;
- Motor staat afgesteld op fabrieksinstelling;
- Benzine wordt gewoon aangezogen

Wellicht hebben jullie enig idee waar het aan kan liggen?

Gr. Adriaan
 
- Motor staat afgesteld op fabrieksinstelling;

Dat is nog steeds geen garantie voor succes. Draai beide regelnaalden dicht en draai ze dan terug 1,5 toeren open. Dat is een goede startpositie maar het kan zijn dat de motor nog moet bijgeregeld worden

- Benzine wordt gewoon aangezogen

Kan goed zijn maar komt de benzine ook effectief in de carb terecht en vervolgens in de cilinder?

Denk dat de oorzaak bij voornoemde twee quotes moet gezocht worden.

Stevo
 
Het kan zijn dat de rubbertjes plakken in de carbarateur en deze niet pompt even open maken.
En of de motor is verzopen en de Bougie is dan nat deze dan droog maken.
De motor hangt het liefst op zijn kop waarom vraag me dat niet.
 
Was ik inderdaad nog vergeten.

Die Zenoah's willen lekker gechoked worden. Choken tot de motor aanslaat (hij slaat van zelf weer af door de choke) Daarna gewoon zonder choke starten.

Stevo
 
Dat is nog steeds geen garantie voor succes. Draai beide regelnaalden dicht en draai ze dan terug 1,5 toeren open. Dat is een goede startpositie maar het kan zijn dat de motor nog moet bijgeregeld worden



Kan goed zijn maar komt de benzine ook effectief in de carb terecht en vervolgens in de cilinder?

Denk dat de oorzaak bij voornoemde twee quotes moet gezocht worden.

Stevo


Elke Zenoah loopt op Fabrieks instelling van de Cab.

Ook dat een nieuwe Walbro niet pompt lijkt mij sterk.

Met oude benzine krijg je de motor schlecht of helemaal niet gestart.

De oude Zenoah typ moet veel benzin hebben in het carter om te starten.
Walbro met handdruk pompje zeker 3x drukken.

De nieuwe typ (elektronische ontsteking) start je via de choke klap.

Mvg Johan
 
@plotterwelt

Kan goed zijn dat iedere motor loopt op fabrieksinstellingen maar deze dus niet ;-)

Stevo
 
Het kan zijn dat de rubbertjes plakken in de carbarateur en deze niet pompt even open maken.
En of de motor is verzopen en de Bougie is dan nat deze dan droog maken.
De motor hangt het liefst op zijn kop waarom vraag me dat niet.


Van een nieuwe zenoah is dat niet mogelijk.:D

De zenoah verzuipen (oude typ) is bijna niet mogelijk.
Die moeten echt nat zijn om te starten.

Heb 6 zenoah´s waar van er maar 2 op de kop hangen.
Een benziner maak dat niks uit.

Mvg Johan
 
tippie : :confused: of even kijken of je benzine slangen goed zitten dus niet verdraaid, de zwarte slang aan de onderkant en de gele/transparante slang aan de bovenzijde(richting bougie)

:-)
 
Ben er eindelijk weer aan toegekomen om met de Zenoah verder te gaan. Wat opvalt is dat de bougie erg ''nat'' (zwarte olie/ benzine-achtige film) is als je hem er uitdraait.

Als ik een droge bougie probeer dan dreigt de motor wel aan te slaan. Vervolgens ga je door met aantrekken en is de bougie weer zeiknat en kun je trekken tot je een ons weegt.

Als ik het zo bekijk dan staat ie te vet afgesteld, eens?
 
gooi tijdens het starten de luchtfilter er eens af , die heb je zeker al flink in de luchtfilterolie gesmeerd.
Volgens mij stikt je motor en krijgt ie te weinig lucht
 
gooi tijdens het starten de luchtfilter er eens af , die heb je zeker al flink in de luchtfilterolie gesmeerd.
Volgens mij stikt je motor en krijgt ie te weinig lucht


Nooit maar dan ook NOOOOOIIITTTTTT starten zonder filter :!:

De kans dat je zo zand binnen krijgt is zoooo groot ....

Ik vermoed dat de motor te rijk staat afgesteld waardoor hij vet slaat.

Maak de bougie droog en schoon met een koperborsteltje.
Trek een paar keer aan het kort om het eventuele te veel aan brandstof uit het carter te krijgen.

Draai de lage toeren naald een kwart dicht en plaats de bougie terug.

Probeer hem dan eens te starten ;)
 
gewoon alle sproeiers helemaal indraaien, dan allebei 1,5 slag opdraaien, bougie eruit, 5x trekken, bougie er weer in , luchtfilter eraf, ff de gasklep stand bekijken(bijna dicht) luchtfilter erop, 3 x pompen en proberen..............
 
Nooit maar dan ook NOOOOOIIITTTTTT starten zonder filter :!:

De kans dat je zo zand binnen krijgt is zoooo groot ....

ook al je binnen in de schuur staat ?
daar is het hopelijk geen woestijn toch ?

en waarom moet je meteen overal aan gaan draaien ?
9 van de 10 keer maak je het erger dan het al was !!!!
Mijn bigscale`s hebben altijd goed gelopen in de fabrieksinstellingen ;);)
zonder eraan te draaien.
 
Starten zonder filter is geen probleem als je dat gewoon in een schone omgeving doet. Dus niet in een woestijn tijdens een zandstorm :mrgreen:

Het zou heel goed kunnen dat er door een te veel ingesmeerd filter de motor niet wil starten. Met het filter er af heb je dit uitgesloten.
 
Juist Burp , dat wilde ik nu ff duidelijk maken , en niet dat je meteen als een dolle aan je carburateur moet gaan draaien, zoals de meeste dit als oplossing aandragen , zeker voor de leek is het een groot probleem de juiste afstelling terug te vinden.
 
Als je hier meld dat je kan starten zonder filter krijg je geheid :!: van die idioten die dat buiten in het veld doen , zeker de beginners onder ons ...

En aan de hand van wat de TS aangaf is mijn idee dat de lage toeren te ver openstaat.

Aan willen slaan met een droge bougie en vervolgens niks meer en 'vet" slaan duid in mijn ogen op een te veel aan brandstof.......

Ik raadde de TS ook niet aan om als een dolle aan de schroeven te draaien ... een kwart slagje ...
 
Het luchtfilter is slechts ''lichtjes'' ingevet (af fabriek), daar kan het m.i. dus niet aan liggen.
 
Back
Top