bouw Calmato 1400 EP

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door olaf, 10 dec 2007.

  1. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Zoals beloofd hier een verslagje van de bouw en foto's van de Calmato bouw.

    Als je de Calmato koopt zit er natuurlijk een duidelijke handleiding bij en die heb je als beginner wel nodig. En natuurlijk beginnen we achterin! Het is tenslotte Japans.

    [​IMG]
    :help:
    Oke, ehhh ... dus eerst een cursus Japans aanschaffen bij de LOI maar.
    Gelukkig is er ook nog een duidelijk overzicht van hoe de boel in elkaar steekt:

    [​IMG]

    Kijk, hier kunt je tenminste iets mee als beginner ... ze snappen het!

    Dan kan je eindelijk beginnen nadat je de doos besnuffeld hebt. Een vreemde tik als ik nieuwe dingen koop en open maak. Het ruikt heerlijk vers in de doos. En alle dozen ruiken anders ... oef, als ze dat maar niet verkeerd opvatten op het forum.

    En nu serieus. Het vliegtuig kan ik niet vergelijken met andere modellen, wan thet is mijn eerste model, maar het ziet er allemaal best degelijk en netjes uit. Dit ben ik gewend van Jappen. Rijdt al jaren met plezier. Zou vliegen ook zo'n feest zijn met een Jap?

    [​IMG]
    Keurig in de doos met stickervel en een handleiding die er ook in het Engels is. Gelukkig maar!

    Eerst controleren of alle sin de doos zit en of ik de extra zaken ook heb. Zo zit er wel een motor bij, maar geen regelaar. Geen spinner en al die zaken moet je er dus wel bij kopen. Voor de gevorderde gebruiker allemaal logische zaken, maar voor een beginner niet. Ik heb me dan ook eerst een maand suf georienteerd zoals jullie hebben kunnen lezen.
    2 servo's erbij, want eentje zat bij de zender die ik kocht.

    [​IMG]
    Ja, wat is 'ie mooi he? Ruikt ook al zo lekker! Maar goed ... dat komt later.

    Nog een regelaar, lipo's, ee, lader, balancer en natuurlijk stekkers.

    We beginnen volgens de handleiding met de vleugels. Die mogen aan elkaar worden gezet zonder lijm, maar iedereen adviseert het wel te lijmen, dus dat doen we dan maar. Ik heb 30 minuten epoxy gekocht. Vast!
    Niet zo simpel als het lijkt trouwens .... je kunt ze nog altijd op 2 manier vast maken. Het is niet foolproef ....

    [​IMG]

    Ja en dan spreekt met over tape dat je over die vleugelranden moet plakken. Geen idee wat ze bedoelen, maar volgens de verkoper is dat het folie dat ook op de vleugels zit. Geloof er niks van. Dat verstevigt niks toch? Maar het zit al vast met expoy, dus ik geloof het wel.
    Toen brak met houten blokje af waarop de servo moet komen. Dat heb je als je het te grof in elkaar schuif Olaf. Ahum ... dus weer ff lijmen en verstevigen. Vast.

    [​IMG]
    Het onderstel. Ja, da's niet zo moeilijk en ik had geen uur hoeven zoeken naar bevestigingspunten als ik eerst de handleiding beter had gelezen. RTFM zeggen ze dan in de IT.

    Dan nog even de motor erin en je komt erachter dat er geen stekkers aan zitten die je er wel op wilt zetten, dus ... soldeer je die eraan! Klopt, maar dan kan je soldeerboput het niet aan want die is alleen gewend om kleine printplaatjes te solderen. Dus even naar pa en daarna was het snel gedaan. Stekkers aan de regelaar, de motor en de lipo, dus dan kan het erin.,
    Gelukkig heb ik geen dikke vingers ... anders is dit een ramp.

    [​IMG]
    Is 'ie mooi of is 'ie mooi? Graag geen deskundigen commentaar. Hij is dus mooi, want het is mijn eerste vliegtuig. Niet? Herinner je dan maar eens je eerste gerimpelde kleibint. Ja, je zoon of dochter in de wieg. Die vond je mooi!

    Een goede tip van de club: geen prop erop anders kost het je vingertjes en dus doen we dat ff niet. Veiligheid voor alles.

    [​IMG]

    De Calmato in de startkist die ook nog niet helemaal af is trouwens ...:rolling:

    En dan de regelaar eens vast gaan zetten. Helaas nog geen bandjes en ook geen klitteband voor de lipo, dus dat ga ik morgen even kopen.
    Servo's zitten er ook nog niet in, dus ik ben nog even bezig.

    Tot zover even dit korte verslagje. Nu weet ik waarom Robert de blogs heeft uitgevonden ... misschien moet ik de lezers hier niet mee vermoeien, maar dit op het blog doen?

    Wordt vervolgd!

    Olaf
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Dit is anders wel het eerste bouwdraadje voor een EP..

    Goed bezig, maareh.. een calmato die langer dan 4 uur op de bouwplank ligt, dat kan natuurlijk niet he ;)
     
  3. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    594
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    Mooi verslag Olaf! Ik vind het ook een mooie kist.

    Zie ik in de vleugel (boven de servo-opening) nu een deukje staan of is dit bedrieglijke lichtinval?

    Voor bouwverslagen is er een speciaal subforum, anders even vragen aan een moderator om dit draadje te verplaatsen.
     
  4. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Ja, de Calmato langer dan 4 uur haal ik zeker wel. Ik ga er weken over doen, maar ik doe het wel graag goed ;-)
    Enne .. ik ben direct naar boven gehold toen ik die foto zag en gewezen werd op het deukje. Gelukkig was het lichtval. Niks aan de hand. Mijn Japje is netjes glad! hihihih

    p.s. Moderator: verplaatst dit gerust als het niet goed staat hier.
     
  5. Rido

    Rido

    Lid geworden:
    13 okt 2006
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Leusden
    Hallo Olaf,

    Ziet er goed uit, al verschillende berichten met veel plezier van je gelezen.

    Ben mijn eerste vlieglessen ook met Calmato begonnen, uitgerust met de GX40 motor.

    Tijdens het lessen diverse kleine ongelukjes gehad, maar na het behalen van mijn brevet

    was de Calmato aan vervanging toe. Vlieg nu met oa een Calmato sport.

    Olaf wens je veel succes en plezier met deze leuke hobby .

    Rido
     
  6. Benno Z

    Benno Z Guest

    Hoi Olaf, prima hoor om een bouwverslag te plaatsen van je eerste kist, dat is altijd weer leuk en leerzaam voor meerdere partijen :D

    Waarschijnlijk bedoelen ze tape om op de naden te plakken van de vleugelhelften zodat er geen lijm uit kan komen tijdens het drogen. Deze tape zit op het stickervel bij een brandstof Calmato. Maar dit heeft eigenlijk weinig nut, ik neem aan dat je voldoende lijm hebt gebruikt en het overtollige gewoon netjes hebt weggeveegd met spiritus o.i.d.

    Veel succes met de bouw, waarschijnlijk loop je tegen nog meer verassingen aan ;)
     
  7. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ga zo door olaf, ziet er goed uit!! kom maar op met meer foto's :D
     
  8. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    discussie verplaatst naar bouwverslagen-vliegen

    succes met het verslag verder !
     
  9. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ik zou om de randen van het houd zeker schum doen, je krijgt allemaal krassen op de folie.
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Ik vermoed dat Raymon bedoelt dat hij je startbox van een schuimrand zou voorzien daar waar het toestel er op leent.

    Bij de bouwmarkt koop je van die schuim buizen die bedoelt zijn om waterleidingen etc. te isoleren. Die snijdt je aan 1 kant open en doe je om de rand van je startbox heen.. dan beschadigt je toestel niet..
     
  11. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Jazeker. Hij heeft gelijk en die heb ik er ook bij gekregen. De startkist moet echter eerst even gegrond en geverft worden voordat die randen eraan komen. Zoals je ziet staat 'ie namelijk oo nog niet in de verf.

    Gaandeweg de rit kom ik er ook steeds meer achter welke dingen ik verder nog nodig heb voor deze hobby, dus schaf ik nu aan wat ik nodig heb.


    Olaf
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2007
  12. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    inderdaat henry heeft gelijk.

    als je van die isolatie buis neemt, dat kan er er nog weer afhalen, dus dan kan je het er nu ook al opschuiven.

    Anders heb je snel allerlij deuken en krassen.
     
  13. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Zozo mr. boezelijn dat ziet er GOED uit!!!
    ben benieuwd hoe ze vliegt! Succes en ik heb een abb genomen!

    Gr
     
  14. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Ja ik ben ook benieuwd en weet je waar ik ook benieuwd naar ben?
    Of een vliegtuig nu vrouwelijk is of mannelijk :rolleyes:
    En nu maar hopen dat dit geen apart topic moet worden :banana:
     
  15. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Wat jij wil dat het is! jij bent het baasje uiteindelijk!!

    Gr
     
  16. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Bouw Calmato EP 2e fase ....

    Ja, was het nog Hezik die vorige week al zei dat de bouw van een Calmato zeker niet langer zou moeten duren dan 4 uur; ben ik inmiddels bezig met de langste bouw van dit vliegtuig, namelijk al ruim 2 weken!
    KIEKEBOE! Daar ben ik weer. Nee, dus niet gestopt met de hobby. Veel te leuk. Ik ben daarnaast zelfs bezig met een heli ... de T-rex 450.
    (niet op reageren a.u.b. het is volgens iedereen HEEL anders, dus ... hoef je niet eerst met een vliegtuig te oefenen. Maar dit is project 2.) :offtopic:

    Vandaag bespreek ik de 2e fase ... lees mee en huiver met de perikelen rond de bouw van een beginnersvliegtuig door ... een beginner!

    Als je elke dag 1 sticker plakt op de Calmato omdat je zegt steeds geen tijd te hebben, maar je eigenlijk te bang bent om de moeilijke dingen aan te pakken, is het best mogelijk heel lang over de bouw te doen. Dat bewijs ik maar weer eens met dit megaproject :D. Ahum ... snel verder en niet teveel kletsen dan maar.

    Dus had ik de velugeldelen netjes op elkaar gelijmt en kom ik er vandaag achter dat alles welliswaar netjes op elkaar zit, maar dat de servo er NET niet in past doordat er onderaan nog een draadje en stekkers zitten. Het was dus handiger geweest als ik eerst de servo erin had gezet, dan had gelijmt en dan de servo had vastgeschroefd. NOT, dus even iets meer ruimte maken, maar dat lukte mij wel.
    Probleem 2: niet de gaatjes voor de bevestiging van de servo te wijd boren dombo. Nu past er 1 schroefje niet in, maar ook dat was snel opgelost.
    Ik ben een echte gaatjesvuller.

    Pfff ... een ARF is al moeilijk genoeg voor mij merk ik.
    Toch valt het wel mee, maar ik bekijk altijd alles tot in de puntjes en dan nog maak ik fouten die ik had kunnen voorkomen. :eek:nweer:

    Dan even de servo bekijken. Nog nooit gezien zo'n ding. Je kunt 'm zelfs met de hand draaien merk ik en zet 'm even in neutraal. Ook zit er een schroefje op en dat draai ik eraf en haal het 'rondje' (geen idee hoe dit heet) eraf en zet er een .... op. Zodat ik daaraan de stang (hoe heet die vakterm?) kan bevestigen.
    VRAAG: volgens mij moet deze worden ingekort en aan het einde haaks gebogen worden. Klopt dat of zie ik dat verkeerd op de tekening?
    Daar overheen krimpkousjes en verder ben ik nog niet gekomen in de angst iets verkeerd te doen, dus ik laat dat even zo zitten.

    Maar weer even stickers plakken. Wat een ellende .... ik ben de stickers van stickerland.nl gewend, maar deze moet je gewoon uitknippen en daarna opplakken. Wat een goedkoop systeem is dit. Altijd zo met die vliegtuigen?

    Vleugel er maar eens op schroeven en ja hoor: het begint nu echt op een vliegtuig te vliegen. En nee, ik heb zeker nog niet de behoefte om 'm snel te proberen. De voorpret is leuk genoeg en bovendien in een vliegtuig in mijn handen levensgevaarlijk. ;-)

    Morgen naar de vereniging om wat laatste advies te vragen en dan zondag afbouwen. Even z'n staart eraan kitten ... ja ik let op dat ie niet aan de romp vast komt te zitten ... hihihi en dan .... moet ik volgens mij e.e.a. gaan afstellen en instellen. Hoe noemen ze dat? Trimmen?

    Morgen anders even een trimsalon bellen om te vragen of ze ook vliegtuigen doen .... hmmmm, nee he? Ik denk van niet.

    De zender is inmiddels ook opgeladen en met de simulator kom ik ook steeds verder. Morgen de lipo opladen. Dat schijn ik in de tuin te moeten doen, dus die komt gezellig naast de kerstboom in de tuin zodat als het mis gaat we het eerste vreugdevuur al aan hebben gestoken.


    Okay, fase 3 volgt komende week. Blijf standby, want er komen dan ook foto's aan en reken erop: dit wordt een collectorsitem! Die il je niet missen.

    Laterzzzzzzzzzzzzzzzzz

    Olaf
     
  17. Benno Z

    Benno Z Guest

    De tijdsduur van de bouw is totaal onbelangrijk, als je het maar goed en zorgvuldig doet, er veel plezier aan beleeft en er de nodige dingen van leert.

    Over tijdsduur van een ARF toestel heb ik hier nog een sterk staaltje. Ik heb dit toestel gekocht op 23 mei 2007 en als het goed is gaat hij 29 december voor het eerst de lucht in :D

    Het rondje heet servohevel, alhoewel dit in jouw geval niet echt het geval is misschien omdat het een "rondje" is.
    en zet er een .... op. quicklink?
    De stang heet gewoon stuurstang.
    Afstellen en instellen heet gewoon afstellen en instellen volgens mij. Dit houdt o.a. in de roeren neutraal zetten en de uitslagen controleren en eventueel aanpassen. Ik neem aan dat je de servo's al netjes in de middenstand hebt gezet voordat je de roeren hebt aangesloten. Daarnaast moet natuurlijk het zwaartepunt en de balans in orde zijn, maar dat wordt neem ik aan ook wel op de club gecheckt voor je eerste vlucht.
    Het uiteindelijke trimmen doe je in de lucht, zodat je vliegtuig met losse handen gewoon rechtdoor vliegt.
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Stickers plakken:
    Drupje afwasmiddel in water. Schutpapier wegtrekken. Sticker in water, eventueel ondergrond ook vochtig maken. Sticker aanbrengen, verschuiven tot hij goed zit, luchtblaasjes wegwrijven. Laten drogen

    Stuurhevel/schijfje zit meestal met een 'spline' op de uitgaande as van een servo. Krijg je het heveltje niet mooi op de positie die je wilt, dan kan je het geheel 180graden verdraaien op de spline, dan komt hij wel beter in de buurt van de gewenste positie (m.a.w. linkerkant en rechterkant van hevel zijn niet helemaal identiek).
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2007
  19. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    klinkt goed! foto's zijn altijd welkom :wink:
     
  20. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Ja, de nieuwe foto's komen er bijna aan, evenals het eindverslag van de bouw ...
    Gisteren o.a. naam en adresgegevens aangebracht met de lettertang, want da's dacht ik verplicht bij de meeste clubs. Zit er netjes op.
    De staart is geplakt en uitgelijnt en alleen de 2 servo's voor het roer en richtingroer monteren en dat doe ik dus morgen. Dan is het geheel klaar.
    Oja, dan nog alle schroefjes controleren of alles goed vast zit gedraaid en loctite aanbrengen op de schroeven. (zie ook onderwerp loctite).
    Ja, dan ga ik eens testen of e.e.a. werkt met de zender ... planning 2e kerstdag.
    Kan 'ie de eerste week van januari worden gekeurd op de club.

    Volgens mij heb ik wel een aardige voorbereiding gehad en ziet alles er goed uit.
    De vraag is wat de experts ervan vinden natuurlijk. ;-). Dat merken we dan wel.

    Ik heb Peter Tomoteef bedreigd, dus het zal goed weer worden in januari!
    Moet wel anders komt mijn schema in gevaar.
     

Deel Deze Pagina