50cc zelfbouw Offroad terreinwagen

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door WijnandRC, 6 mrt 2012.

  1. WijnandRC

    WijnandRC

    Lid geworden:
    6 mrt 2012
    Berichten:
    22
    Hoe zit het eigenlijk met de benzinetoevoer van grote wagens? Ik weet dat mijn nitro auto'tje (carson 1/10) gewoon een slangetje heeft van de uitlaat naar de tank om deze onder druk te zetten. Ik heb bij mijn motorblok alleen een carburateur zonder vlotterbak maar met een retourleiding. Denk niet dat dat systeem gaat werken dan, omdat de uitlaat dan druk zet op zowel de aanvoer als afvoer van brandstof...
    Tank boven de carburateur zou wel kunnen maar liever niet ivm. zwaartepunt en omdat ik m'n uitlaat dan weer niet kwijt kan.
     
  2. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Volgens mij vanuit de onderdruk van het carter?
     
  3. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Alle grote benzinemotoren die ik ken die in de modelbouw worden gebruikt, zijn uitgerust met een membraancarburateur. Dat wil zeggen dat in de carburateur een membraan zit, dat door de pulsen in het carter in beweging wordt gebracht en zo werkt als benzinepomp.
    Ik weet vrijwel zeker dat jouw minibike blokje ook zo werkt.
     
  4. WijnandRC

    WijnandRC

    Lid geworden:
    6 mrt 2012
    Berichten:
    22
    Bedoel je dan dat hij daardoor als het ware de benzine aanzuigt?
    Bij een minibike zit de tank boven de carburateur, dus ik denk niet dat zo'n systeem dan nodig is...
     
  5. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Mini bikes werken ook op deze manier, kijk maar voor de grap naar de tankdop.
    Deze is namelijk ontlucht, ook werkt de carb volgens het membraan principe.

    Ik durf het niet zeker te zeggen, maar een brandstof toevoer op basis van gewicht gaat niet (goed) werken.
    Zodra de tank leger is, wordt het gewicht(resterende brandstof) minder waardoor er minder brandstof door de leidingen wordt geduwd, waardoor je minder brandstof toevoer hebt, en dus een arm lopende motor.
     
  6. WijnandRC

    WijnandRC

    Lid geworden:
    6 mrt 2012
    Berichten:
    22
    Weer wat tijd gehad om aan het ontwerp te werken:
    [​IMG]
    [​IMG]

    De rolkooi is wat veranderd en de minibike uitlaat en rem zijn getekend. De uitlaat zal wel wat verbouwd moeten worden maar dat is geen probleem. Eigenlijk wel noodzakelijk als je ziet hoe die chinezen lassen...
    Ik denk dat de lasser op m'n werk gaat huilen als hij het ziet.

    Daarnaast een pakketje minibike spul binnen gekregen:
    [​IMG]
    Het is inderdaad een carburateur die de brandstof aanzuigt door middel van de drukgolven in het carter. Er zit zo'n doorzichtige knijpding op om brandstof aan te zuigen als hij nog niet loopt. De originele carb heeft dit niet, dus ik denk dat die toch echt op zwaartekracht werkt.

    Gisteravond ben ik bij mijn neef naar zijn FG marder wezen kijken en die heeft inderdaad een aanslagje voor de draagarmen en zoiets is prima zelf te maken dus dat komt erop.

    Daarnaast heb ik nog een ontwerp voor de draagarmen gemaakt maar nu van ronde buis ipv. vierkante:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2014
    Tug.NL vindt dit leuk.
  7. WijnandRC

    WijnandRC

    Lid geworden:
    6 mrt 2012
    Berichten:
    22
    Afgelopen week tijd gehad om aan het ontwerp te werken:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik heb toch maar voor een kettingaandrijving gekozen omdat een tandriem te breed werd en een cardan teveel in de weg zat ( de wagen zou dan veel te groot worden naar m'n zin).

    Ik ben nu vooral met de stuurinrichting bezig.
    Zojuist deze servo's binnen gekregen:
    TrackStar TS-700MG Digital 1/5 Scale Truck/Buggy Steering Servo 145g / 33.33kg / 0.18sec

    Ik had echter een vraag over de servo's. Deze servo's hebben een slag van 180 graden, is het dan de bedoeling dat ik met het sturen ook deze hele slag gebruik? Ik snap dat het voor de kracht v.d. servo beter is, maar ik gebruik 2 van deze als stuurservo dus ik denk eigenlijk dat dat wel genoeg zou moeten zijn kwa kracht...

    En een vraag aan de moderators:
    Aangezien de titel en de OP van dit topic nogal verouderd is, was ik aan het overwegen om een nieuw topic te openen puur voor de definitieve ontwerpen en het bouwen zelf. Is dat een goed idee of kan ik dit topic beter aanpassen?
     
  8. chris1144

    chris1144

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Almelo
    In het Menu van jouw Spektrum DX4C staat een tabblad "travel" deze zal standaard op 100% staan als dit dus teveel is zou je dit omlaag moeten stellen of als het niet genoeg is dan kun je hem maximaal zetten en dat is 150%.

    Hoe hoger de waarde hoe groter de stuuruitslag en hoe lager de waarde hoe kleiner de stuuruitslag. het beste kun je ook de wielen op de auto zetten en dan kijken hoever je kunt gaan met de uitslag van het sturen, het kan dus zijn dat bij maximaal inveren de banden wel aanlopen en bij een normale rijhoogte misschien niet. let daar dus wel op. Ook als je banden gaat gebruiken met een andere offset zal je dit moeten nakijken.

    op bladzijde 10 van de handleiding staat hoe je de stuur uitslag moet afstellen.

    http://www.horizonhobby.com/pdf/SPM4210-Manual_EN.pdf
     
  9. WijnandRC

    WijnandRC

    Lid geworden:
    6 mrt 2012
    Berichten:
    22
    Bedankt voor je reactie chris1144! Daarmee moet het inderdaad gaan lukken.
    Toch blij dat ik voor een zender heb gekozen met nog wat stelmogelijkheden...

    Heb de hele mikmak net aangesloten en het werkt in elk geval. Lekker veel kracht uit die stuurservo's dus dat moet helemaal goed komen.

    Nu de stuurinrichting en de ophanging v.d. schokdempers nog ontwerpen en dan kunnen we eindelijk echt gaan bouwen!

    Ik heb trouwens nieuw werk vanaf januari. Voordeel is dat ze daar een watersnijder hebben, nadeel is dat er geen draai of freesbank is. Even kijken hoe ik dat ga doen dan...:rolleyes:
     
  10. WijnandRC

    WijnandRC

    Lid geworden:
    6 mrt 2012
    Berichten:
    22
    Ontwerp voor de stuurinrichting en de schokdempers is ook klaar:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Zojuist een berg onderdeeltjes zoals sinterbronzen bussen (32 stuks voor de draagarmen!), kogellagers, keerringen, kettingwielen en kettingen besteld.
     
  11. WijnandRC

    WijnandRC

    Lid geworden:
    6 mrt 2012
    Berichten:
    22
    Tevens ben ik er nog niet uit welke materialen voor de bumpers en de spoiler ga gebruiken.

    Ik weet dat sommige RC wagens een bumper hebben van een soort schuim. Nu wil ik de bumper zelf maken dus het is wel fijn als het spul een beetje zaag of schuurbaar is. Het moet een beetje stevig zijn maar ook zacht genoeg om een klap op te vangen.

    De spoiler wil ik eigenlijk van een kunststof gaan maken. Aangezien deze buiten de rolkooi uitsteekt moet het wel een taaie en flexibele soort zijn, misschien heeft iemand daar een idee voor?
    Polycarbonaat is erg sterk maar volgens mij niet zo flexibel. Alu is erg mooi maar meteen krom bij een klap.

    Het ziet er naar uit dat de wagen onder de 18kg blijft. Op tekening weegt de auto nu 17 kg maar daar komen nog alle boutjes, moeren, ontvanger, kabels en olie in de diffs bij.
    Lengte van bumper tot bumper is nu 860mm en de totale breedte (bij de achterwielen dus) is 590mm.
     
  12. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    18kg valt reuze mee. Met al die metaal.
    Ik zie alleen geen benzine tank in je ontwerp, kijk ik niet goed of ben je die echt vergeten?
     
  13. WijnandRC

    WijnandRC

    Lid geworden:
    6 mrt 2012
    Berichten:
    22
    Op het 2de plaatje zie je rechts achter het motorblok een rechthoekig ding. Dat is een 650cc benzinetankje.

    Er zit nauwelijks metaal in, bijna alles is alu;)
    Alleen de aandrijfassen, de kruiskoppelingen en de lagers zijn metaal.
     
  14. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    En alu is geen metaal... Zeg eens staal in de plaats...
    Maar als alles alu is, zou ik er bijna niet mee durven rijden, één verkeerde sprong of lichte crash, en alles staat krom?
    Verder heel mooi project!
     
  15. WijnandRC

    WijnandRC

    Lid geworden:
    6 mrt 2012
    Berichten:
    22
    Oké Oké, aluminium is natuurlijk ook een metaal;). Alles krom zal wel meevallen. Alleen de platen waar de draagarmen aan vastzitten zullen bij een harde klap misschien krom worden. Dan kan ik ze altijd nog van RVS maken.
    Het voordeel van alles zelf maken is dat als iets kapot gaat je weer een nieuw onderdeel kan maken:yes:
     
  16. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Dat hangt toch van de kwaliteit aluminium af?
    Ik ken mensen met full alu Bigscale's, die hebben nog nooit wat gebogen, behalve te stalen draagarm pennen :)
     
  17. WijnandRC

    WijnandRC

    Lid geworden:
    6 mrt 2012
    Berichten:
    22
    Er zit inderdaad veel verschil tussen de verschillende soorten alu, maar met bijna elk materiaal kun je iets sterks of iets slaps bouwen, afhankelijk van je constructie :yes:
     
  18. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Dat is ook zeer zeker waar!
     
  19. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    mooi mooi
     
  20. WijnandRC

    WijnandRC

    Lid geworden:
    6 mrt 2012
    Berichten:
    22
    Gister een berg aluminium besteld bij de alu shop. Had een prijsopgave gevraagd bij staalmarkt, 230 euro en daar zou nog 30 euro bijkomen voor contante verkoop én ik moest het zelf ophalen:rolleyes:
    Dus bij de aluminiumshop besteld: 95 euro inclusief 10 euro verzenden en een stuk meer materiaal...:yes:
    Met een beetje geluk kan ik volgende week ergens een freesbank lenen en dan kan ik eindelijk gaan bouwen!

    Ik heb moeders weten te strikken om beschermende hoesjes voor de stangkoppen te maken van neopreen (zelfde spul wat om de voorvork van m'n enduro motor zit in plaats van de ouderwetse harmonica rubbers).

    Ik denk dat ik een nieuw topic open voor de vorderingen v.d. bouw zelf, om het overzichtelijk te houden. De openingspost van dit topic is nogal verouderd en niet echt relevant meer.

    Had iemand toevallig nog een geweldig idee voor het materiaal v.d. spoiler?
     

Deel Deze Pagina