50's BB racer: Speedliner Corsair M-510 'Maverick'

Discussie in 'Speedboten' gestart door Dirk Jan, 13 dec 2012.

  1. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Om het overzicht goed te houden, start ik even een apart topic voor de bouw van mijn Speedliner Corsair M-510 'Maverick'

    De boot wordt volledig volgens de reglementen van 152VO - Vintage Outboard Racing im Maßstab 1:5,2 gebouwd. Via Schiffsmodell.net heb ik de tekeningen van gebruiker Ulmo ontvangen.

    Het origineel werd door de firma General Marine gebouwd. De tekeningen zijn niet op internet te vinden, maar via de broers Alan en David Van Weele, die beschikken over de 1:1 bouwconstructies, heeft gebruiker Ulmo de tekeningen verkregen.
    Hij heeft het lijnenplan verder uitgewerkt en deze omgezet naar de juiste schaal.

    Hij is zo vriendelijk geweest deze tekeningen te delen en zodoende gaat er hier ook een Speedliner Corsair gebouwd worden! Tot zover even de achtergrond.

    Het begin is gemaakt. Ik heb geen zaagmachine/laser tot mijn beschikking, dus het is ouderwets met de hand zagen en op maat schuren/vijlen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het stuur heb ik ook alvast gemaakt. Een kleurtje volgt nog.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Dat wordt simultaan Duits-Nederlands tikken .... :yes:

    Mooi strak zaag-schuur-vijlwerk aan het stuurtje!
     
  3. gerard

    gerard

    Lid geworden:
    24 jul 2002
    Berichten:
    441
    Locatie:
    aan de linge
    stukje vakwerk dirk netje hoor en alles handwerk petje af

    hoe heb je dat mooie kantje aan het stuurtje gemaakt
    heb je daar een dremmel freesje voor of zoiets
     
  4. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Bedankt heren! Dat motiveert om lekker door te knutselen :)

    Het stuurtje heb ik gewoon met schuurpapier in vorm geschuurd. Uiteindelijk vond ik de rand nog iets te dik. Ik heb het stuurtje toen in de kolomboormachine gespannen en met een schuurpapiertje er tegenaan iets dunner geschuurd :)

    Op de foto is hij nog 'iets te dik'
     
  5. EvanEerden

    EvanEerden

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    137
    Locatie:
    winschoten
    Dat is inderdaad wel een heel mooi stuurtje PUIK hoor!!.
     
  6. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    De eerste mijlpaal is bereikt; de spanten zijn klaar! Best een werk om ze strak te krijgen, maar dat win je terug met afwerken.

    [​IMG]

    Ook het boegstuk zit in elkaar gelijmd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De spanten heb ik even opgesteld op de bouwplank. De vorm wordt al zichtbaar!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op de foto's is een kleine afwijking te zien aan spant 3 en 4; het onderste gedeelte is rechtdoor getrokken. Daar kan nu een plankje op gelegd worden om de lipo makkelijk op te leggen.

    Volgende update: de latjes oplijmen.
     
  7. Ulmo

    Ulmo

    Lid geworden:
    18 dec 2012
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Berlijn / Duitsland
    Dirk Jan,
    Registratie werkt nu :cool:. Veel succes met het project.
     
  8. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Ha Ulmo, leuk dat je hier ook bent aangemeld!

    I have a question about the transom. I made the inner transom frame (with the motor board) from 4mm Plywood. What thickness did you use for the transom itself? I'm thinking about 1mm ply, because it doesn't support anything. The outboard is supported by the motor board of the inner transom frame.
    Also, another frame will be glued to the outside of the transom, which I made from 4mm als well.

    One comment about the transom support frames; it turned out they are 10mm too high from your drawings. Just to let you know, so you can modify it :)
     
  9. Ulmo

    Ulmo

    Lid geworden:
    18 dec 2012
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Berlijn / Duitsland
    Exactly. 1mm is enough. But you should cut it to follow the form of the motor board. I did it wrong, but realized that too late. I made the upper side of the transom planking ending at hight of the deck, but it should cover the motor board as well.
    Actually we don't need the higher motorboard at all, since the outboard motors are not mounted using a clamp. But I kept it for looking more scale ;).
    The outer transom piece - sometimes reffered to as afterplane or trim board - i also kept for optical reasons. I used 4mm plywood for it as well

    Thanks for the hint, I will check it. In any case the bottom must be flat.
     
  10. Ulmo

    Ulmo

    Lid geworden:
    18 dec 2012
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Berlijn / Duitsland
    Dirk Jan. I checked the support pieces. They must be placed left and right from the motorboard. If you glue transom frame and transom planking together you get a piece 5mm thick which should fit into the slots of the support pieces. If you place the pieces as described above, the bottom of the transom should fall in line with the bottom of frames 8 and 7.

    I guess you have mounted the 2 support clamps directly on the motorboard, right? Pls. confirm.
     
  11. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Ulmo, thank you for your comment. Yes I did place them directly on the motor board. The 1mm piece is not glued on yet. I will check your comment with my frames. So far I didn't glue anything so it can still be modified without any problem :)
     
  12. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    De spanten zijn gebeitst. Met een voltrollertje gaat dat perfect en snel!

    [​IMG]

    [​IMG]

    De spanten uitgelijnd op de bouwplaat:

    [​IMG]

    En het middenlatje zit gelijmd:

    [​IMG]

    Dit weekend verder met de latjes aan het frame lijmen.
     
  13. jaimy

    jaimy

    Lid geworden:
    22 okt 2003
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    amsterdam
    dit project wil ik volgen
    erg gaaf
     
  14. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    ja ik ook super gaaaf!
     
  15. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Bedankt mannen! Het is weer tijd voor een update.

    Na het lijmen van de eerste latjes, kunnen de latjes op maat geschuurd worden:

    [​IMG]

    De bouwplank ligt al snel vol zaagsel:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De buitenste latjes buig ik voor door ze nat te maken op de plek van de buiging en ze met gewicht naar beneden te houden:

    [​IMG]

    Het frame zelf blijft op zijn plek door de nodige gewichten, anders zou de spiegel omhoog komen door het latje dat onder spanning staat:

    [​IMG]

    De volgende dag kan het latje zonder spanning gelijmd worden, het buigen heeft gewerkt!

    [​IMG]

    Het hele frame is gelijmd met secondenlijm. Werkt snel en makkelijk:

    [​IMG]

    Richting de boeg kom je een paar latjes tegen die je op maat moet schuren om mooi aan te laten sluiten. Een aantal latjes zijn trouwens van balsa. Dat scheelt weer iets gewicht:

    [​IMG]

    En dan op maat schuren om aan het boegspant aan te sluiten:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Even een boven aanzicht van de stand van zaken:

    [​IMG]

    De buitenste spanten aan de onderkant van het frame zijn ook opgelijmd. Dat wordt dus de bovenkant.. :) Op maat schuren doe ik met een zelf geknutseld schuurblokje. Ik heb ze in alle soorten en maten:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op een beetje schuurwerk na is het spantenframe klaar!

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    ziet er erg strak uit! idd hele handige schuurblokjes, ga ik misschien ook wel eens maken!

    gr sam
     
  17. robo

    robo

    Lid geworden:
    14 dec 2004
    Berichten:
    202
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    [mod]Waarom in hemelsnaam zo'n grote post quoten voor een regeltje tekst?[/mod]

    mooi stukkie werk hoor gaat zeker pakkend bootje worden
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 dec 2012
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Gaat top Dirk Jan, mooi strak werk!
     
  19. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    De laatste update was vorig jaar, dus tijd voor de volgende!

    De 'omlijsting' van de spiegel is opgelijmd

    [​IMG]

    Vervolgens moet deze lijst op maat geschuurd worden met de spiegel. De tape over de latjes beschermt de latjes, anders schuur ik deze te dun. Dat werkt prima!

    [​IMG]

    Over naar de beplating. Ik laat een aantal foto's zien van mijn aanpak. Want een romp beplaten is niet altijd zo makkelijk als het lijkt. De spanten mogen dan recht lopen, door de buiging zal rechte beplating niet werken.
    De romp van de Corsair loopt ook nog eens in twee trappen omhoog. Ik begin vanuit het midden. Het stukje dat eraf gesneden is, heb ik bepaald door de middenspant te volgen en de plaat hierlangs af te tekenen.

    [​IMG]

    Helaas zijn mijn platen maar 50cm lang. De romp is ruim 60cm, dus ik moet met een deling werken. Niet ideaal, maar er komt later toch een kleurtje overheen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als de beplating mooi aansluit worden de eerste delen gelijmd. Altijd de beplating aandrukken d.m.v. klemmen, gewichten of tape. Of alles tegelijk :D

    [​IMG]

    Toen kwam ik erachter dat ik de turnfin eigenlijk had moeten monteren voordat de beplating erop zit... Dan maar achteraf! Ik heb de sleuf alvast gemaakt met een slijpschijfje op de dremel.

    [​IMG]

    Tijd voor het volgende plaatdeel. Dit is de tweede trap en dit deel ligt onder een andere hoek als het middendeel. Om de beplating strak aan te laten sluiten heb ik een stuk papier over de gelijmde plaat getaped. Vervolgens ga ik met mijn nagel langs de rand, zodat de contour zichtbaar wordt in het papier.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens knip ik het papier langs deze lijn uit en plak ik het papier op het hout. Dan is het nauwkeurig zagen langs het papier om een goede aansluiting te krijgen.

    [​IMG]

    Lijmen van de beplating doe ik met houtlijm. Hier lijm ik de 'derde trap'

    [​IMG]

    Vasttapen en klemmen en een nachtje laten drogen.

    [​IMG]

    De eerste helft is klaar!

    [​IMG]

    [​IMG]

    En de andere helft volgt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De grootste overhang knip ik weg met een scherpe schaar. Het laatste stukje schuur ik met een schuurblokje.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De onderkant is beplaat en op maat geschuurd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tijd voor de zijkanten. Ik vouw een stuk papier langs de zijkant voor de grove vorm.

    [​IMG]

    Ook hier weer zit ik meet een deling i.v.m. de korte plaat. Volgende keer een langere plaat kopen!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Om de beplating goed te kunnen klemmen, moest de romp van de bouwplank af. Een mooi moment; de romp wordt van zijn plank bevrijd! :)

    [​IMG]

    De turnfin is ook klaar. Deze is gemaakt uit een aluminium hoekprofiel. Monteren doe ik pas later. Nu kan ik de romp nog makkelijk neerleggen :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Tot zover!
     
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Kijk, dat gaat ineens heel hard. Wordt een mooie strakke romp Dirk Jan!
     

Deel Deze Pagina