50's BB racer: Speedliner Corsair M-510 'Maverick'

Discussie in 'Speedboten' gestart door Dirk Jan, 13 dec 2012.

  1. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Was zeker gezellig Gerard. Ook leuk om met 3 152vo boten tegelijk te varen! Als jij nou even doorbouwt, dan kan je de volgende keer ook meevaren :)

    Als je nog foto's of een filmpje hebt, ik ben benieuwd! Als het niet teveel moeite kost he...
     
  2. gerard

    gerard

    Lid geworden:
    24 jul 2002
    Berichten:
    441
    Locatie:
    aan de linge
    dirk eerst de bootlegger afbouwen dan de ben hur dus dat zal wel even duren ben ik bang voor

    00082 - YouTube
     
  3. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Bedankt voor het filmpje!

    Ach je hoeft je in ieder geval niet te vervelen met al die mooie houtbouw projecten :)
     
  4. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik heb vandaag weer even gevaren. Na de Elst meeting heb ik wat aanpassingen gedaan aan de setup:

    - De lipo iets links uit het midden om het prop koppel tegen te gaan.
    - De outboard wat hoger gezet (75% onderwater i.p.v. volledig onderwater zoals hij nog van de meeting stond) en de outboard iets minder naar beneden gericht.

    De prop stond nu duidelijk iets te hoog. Met het wegvaren duurt het even voordat de prop pakt. In de bocht begint hij te deinen en verliest de prop soms grip.

    Aan de andere kant; de Corsair loopt nu een stuk stabieler en loopt volgas bijna helemaal los. De GPS lag ook in de boot en de max. snelheid was 52.3 km/u met de 3000kV motor. Eigenlijk veel te hard, maar met de 2700kV motor die al ligt te wachten zal de snelheid weer iets meer 'schaal' worden.

    De tweede lipo die ik aan het varen was, hoorde ik de motor ineens vrij draaien. Op de kant was de oorzaak al snel duidelijk; gebroken flexas!

    [​IMG]

    [​IMG]

    En wellicht de oorzaak: het teflon buisje is uitgesleten en er zit een gat in! Zou de buiging die de flexas maakt wellicht teveel zijn? De flexas wordt na elke vaart schoongemaakt en ingevet, dus daar kan het niet aan liggen..

    [​IMG]

    Dat wordt dus even zoeken naar een nieuw stukje teflon buis. Een reserve flexas heb ik nog liggen. Hopelijk houd die het langer uit dan 4 vaarten.
     
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Dirk Jan,

    Jou flexas is bijna exact op dezelfde plaats gebroken als de mijne. Maar goed dat de as met prop er in is blijven zitten, nu kun je in ieder geval verder met de reserve as.

    Mooi man, die snelheid! En dat zonder de staart te vijlen. Ik denk dat de Corsair dan nog vrijer loopt dan de FooLing, bij mij werd de 52 km/h pas gehaald nadat ik de staart in stroomlijn had gevijld. Met toen ook de standaard schroef en motor.

    De teflon buis is gewoon standaard 'China 3,2 mm flexas' buis. Daar zou je redelijk makkelijk aan moeten kunnen komen.
     
  6. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Laten we het op slechte kwaliteit houden!

    Ik zat te denken, dat gat is misschien wel in de teflon buis gekomen doordat de gebroken flexas nog even heeft gedraaid...

    Was jij je prop nou verloren vorige week Lex? Ik heb dat even gemist. En als jou flexas op bijna hetzelfde punt gebroken is, dan vrees ik dat mijn/onze reserve flexas het ook niet lang houdt...

    De snelheid is helemaal prima inderdaad :) Belangrijker nog is dat hij nu ook stabiel voer. Het gas kon er nu gewoon goed op zonder dat de romp torque roll liet zien.
     
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Nee, dat was de as die ik zelf heb gemaakt met een M4 draad op het as einde. (om Graupner props te kunnen proberen.) Ik vermoed dat die door een zwak punt gebroken is, 'aanloopproblemen' met de teflon buis had ik niet. Nu zit weer de originele as er in, die ziet er puntgaaf uit en doet het prima. Die heeft nu al ongeveer twee keer zoveel 'draaiuren' als de zelfgemaakte as, ik denk niet dat de originele assen allemaal per definitie slecht zijn.
     
  8. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik heb eindelijk het boegoog afgemaakt.

    Ik heb hem uit een blokje aluminium gemaakt. Boren, zagen, vijlen, schuren en een beetje poetsen :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De verf er voorzichtig afgehaald om het boegoog goed te laten hechten:

    [​IMG]

    En het resultaat!

    [​IMG]
     
    Dim L vindt dit leuk.
  9. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    wauw netjes gemaakt zeg! dat is pas metaal bewerken..
     
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Mooi gedaan Drik Jan, dat is de kers op de taart!
     
  11. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Bedankt :) Maar er moeten nog een aantal 'kersen' gemaakt worden; de benzinetank is in de maak en er moet eigenlijk ook nog een kapje voor de outboard komen...
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Wordt dan nog een hele taart, de rode kleur heeft'ie in ieder geval al .. :D :bye:
     
  13. gerard

    gerard

    Lid geworden:
    24 jul 2002
    Berichten:
    441
    Locatie:
    aan de linge
    netjes dirk handige vent
     
  14. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Hier nog een filmpje van de Corsair van een paar weken geleden. De romp loopt mooi los, maar wipt nog heel iets. Ik denk dat het romp-eigen is. Misschien dat het nog iets helpt om het zwaartepunt naar voren te brengen.



    De outboard heb ik scherp gevijld om de weerstand te verminderen. Daarmee zal ik nog wel wat snelheid winnen, gezien de ervaringen van Lex met zijn Bazinga. Op het filmpje was hij nog niet gevijld trouwens.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
    Dim L vindt dit leuk.
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Super goed vaargedrag Drik Jan, compliment. :worship: Zuiver en strak bouwen werpt hier duidelijk zijn vruchten af! :thumbsup:

    Een beetje wippen zal ze wel houden, ook mijn Bazinga blijft dit doen op hoge snelheid. Maar daarmee loopt de romp wel goed los. Als je dat eruit gaat trimmen schiet de weerstand omhoog, en de snelheid naar beneden. Heb je ook een concrete snelheid gemeten? Dit ziet er uit als ver boven de 50...
     
  16. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik heb de snelheid pas 2x gemeten en de max ligt op 52.3 km/u. Ik zal na de glijlager modificatie nog eens meten, nu de outboard gevijld is. Dan moet 55 km/u toch wel mogelijk zijn :)
     
  17. triple xxx

    triple xxx

    Lid geworden:
    18 jul 2013
    Berichten:
    11
    Locatie:
    belgie
    Waaaaaaaaaw man mooi verslag zeg grt
     
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Dit lees ik nu pas....dat belooft nog wat! Maar hou er dan rekening mee dat je de staart 1 à 1,5 graad meer 'down thrust' moet geven. De staart heeft gevijld een stuk minder lift dan standaard. Met de schroefhoogte moet je dan ook weet gaan experimenteren, het is als het ware alsof je er een compleet andere bb motor aan hebt hangen!
     
  19. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Bedankt voor de tip Lex. Ik heb er al 1x mee gevaren, zonder aanpassingen. De Corsair liep toen inderdaad iets té los. Eén windvlaagje of hij zou geflipt zijn. Snelheid zag er prima uit, maar zal ik moeten meten. Wordt vervolgd!
     
  20. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Even een update. Ik heb de Corsair ondertussen geklokt met de gps op 58.7 km/u. Een record! Daarbij loopt de romp bijna helemaal los. Daardoor is de romp erg snel, maar wel een beetje onstabiel.

    Vorige week ben ik samen met een vriend naar Duitsland, Biggesee geweest voor de 152vo competitie. Wat een gezellige boel! Allemaal enthousiaste racers met allemaal mooie vintage raceboten. De omgeving is ook erg mooi; een helder meer aan de rand van een bosgebied.

    We kwamen niet alleen om rond te kijken, er moest geracet worden met de SpeedLiner Corsair Maverick. In race setup voer ik op 2S om niet boven de toegestane 'yardstick' waarde te komen. Een vermenigvuldiging van motortoerental, voltage en propgrootte.

    Eerst werd er gekwalificeerd door zo snel mogelijk 3 ronden te varen. Dat ging redelijk goed en ik had de 4e tijd te pakken.

    's Middags was de eerste race heat. 10 ronden varen met 4 boten tegelijk. Helaas schoot mijn outboard bijna meteen na de start naar boven, waardoor ik niet meer kon sturen.

    De tweede heat stond mijn maat Joost achter het stuurwiel. Hij had een goede start en het ging nek aan nek met de andere SpeedLiner Corsair van de vriendelijke Duitser Steffen. Na 2 ronden haalde Joost hem in en liep langzaam van hem uit, hij lag op kop. Helaas, in de vierde ronde schoot de outboard weer los na een zwieper op het water. Daardoor komen de stuurlijntjes slap komen te staan en dan is het over en uit.

    We hadden geen tijd meer voor de marathon race die aan het eind van de middag werd gehouden. 35 ronden varen met je team van 3 boten. Het bleek een spectaculaire race te zijn geworden die in de plenzende regen werd gehouden.

    Volgend jaar hopen we er weer bij te zijn!

    Hier een paar foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De SpeedLiner Corsair VO-9 'Wild Thing' van Steffen:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Dim L vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina