dummy le Rhone stermotor roterend maken.

Ik heb voor de pup een le Rhone stermotor aangeschaft en deze moest uiteraard ook functioneel worden.
Dat wil zeggen hij moet ronddraaien.
Ik heb hem gemonteerd op een buitenloper en dat was een hele klus om dat goed uitgelijnt te krijgen.
Het moeilijkste was het uitbalanceren en dat is boven verwachting goed gelukt.
Dit doe je op dezelfde manier als bij een propeller met twee conische moeren op een stuk draadeind wat aan de uiteinden spits toeloopt.
Het is ook van groot belang dat de passing op de motor centraal is(ook een zeer lastig klusje).
De stermotor goed vastgelijmd op de buitenloper en daarna de accu aangesloten.
Het is drie keer fout gegaan omdat er een onderdelen vanaf vlogen maar nu gaat ie goed.
Ik moet wel zeggen dat het beangstiggend is als het motortje zo'n 8000 toeren(zonder prop) aan het draaien is met de stermotor maar gelukkig zit er een motorkap op om de onderdelen op te vangen als het weer mis gaat.
Eén ding is zeker en dat is dat je alles wat betreft de stermotor stijf in de lijm moet zetten.
Ik heb er ook een foto van proberen te maken als ie draait maar dat mislukt steeds omdat de motor op de foto stil staat terwijl ie ronddraait.
Wat mij ook opviel is dat als ik het toerental van bij wijze van spreken stationair naar vol vermogen deed de kist een beetje kantelde vanwege het koppel.
stermotor_pup~0.JPG

Nu nog even de motor verder weatheren en dan de motorkap erweer op.

Mvgr hans

Hans,

Dat ziet er goed uit, maar is een vrijloop kogellager op het huis of de as geen beter optie.

Zal minder koppel geven door lager toerental en minder belasting voor de motor.

Ton

De stermotor heb ik met de achterkant op de klok gelijmt.
De voorkant waar de as zit is het centreerpunt(heb een messing busje erin gelijmt).
De as draait gewoon met de klok mee
Wat de belasting op de motor betreft denk ik dat dat wel mee zal vallen.
Motortje heeft zonder prop gedraait dus ik denk dat de prop het wel over zal nemen kwa belasting op het motortje.
De stermotor zorgt wel voor een vliegwieleffect dus rustig aan toeren opbouwen is wel pré.
IK denk ook dat het wat meer accuspanning en stroom zal vreten maar heb alleen het volle vermogen nodig met starten en daarna is het lekker rustig rondtuffen.

Vliegwieleffect van de stermotor zal uiteindelijk verwaarloosbaar zijn t.o.v. van de propellor. Traagheidsmoment/inertia loopt op met kwadraat van de straal 'r'.
Ben wel benieuwd hoeveel vermogen de dummy snoept.
Mocht

Laatst bewerkt:
Mocht de motor te warm lopen dan zou je wellicht de dummy kunnen gebruiken om meer luchtstroom door de motor te laten gaan. Centrifugale ventilator.

De motor werd opzich al niet warm zonder de dummy motor.
Hij werd zelfs lauwer dan lauw.
Ik ben dus niet bang dat de motor te warm wordt.
Heb ook zoals op de foto 4 gaten in het frontje geboord voor de koeling.
De dummy levert opzich ook al een luchtstroom en als de motorkap erop zit zal dit als ventilator gaan dienen.
Met de prop erop zal het toerental ook niet hoger liggen dan zo'n 7000 toeren op een 3 cellen lipo van 3700mah vol vermogen wat alleen bij de start wordt gebruikt..
Daarna is het in de meeste gevallen tussen 1/2 en 2/3 van het volle vermogen draaien.

Mvgr hans

Over welke Pup gaat dit nou eigenlijk?

Spanwijdte, plaatjes etc.?

Ik had nog wel een stermotor voor je liggen!

(Heb hetzelfde geprobeerd als jij . . . ;) )

jan.

Jij zit op de sportschaal pup(puppeteer van Flair).
Heb wel een hoop gemodificeerd maar de struts op de romp zitten op dezelfde plaats.
Spanwijdte is 1,5mtr.
Stermotor 1:6.
Ik weet dat jij daar ook mee bezig was maar het pupje van jouw is een tragisch manier gecrasched.
Heb hem trouwens wel op de DVD zien vliegen.
Welke schaal was die stermotor van jouw ook al weer.
Misschien heb ik er wat aan voor de Nieuport die ik en Ton allebei gaan bouwen(Schneider Trophy cup racer).
Ik lees het wel.

Laatst bewerkt:
Hoi Hans,

Heb je voor het in elkaar lijmen van de motor ook PS lijm gebruikt? Of e.v.t. wat anders? Ik ben nu ook bezig met het tussendoor in elkaar lijmen van de Dummy voor op de DH-2. Die wordt wel niet roterend (misschien vrijdraaiend zoals Ton opperde) maar heeft zeker wel wat te verduren i.v.m. de trillingen van de 15cc Saito.

En ik las dat je eerst ook nog losvliegende delen had :schrik: Dus om dat te vermijden............

Gr. Teus

En ik las dat je eerst ook nog losvliegende delen had. Dus om dat te vermijden

Als hij niet mee-draait, dan vallen die er gewoon af. :)

Dat staat weliswaar slordig, maar verder . . . ;)

(Tenzij ze in de draaiende prop komen! :eek:)

jan.

Hoi Teus,
Ik heb de motor eerst gewoon met plasticlijm van Faller in elkaar gelijmt.
Dit geeft je genoeg ruimte kwa tijd om nog eventuele correcties toe te passen.
Daarna heb ik de stermotor op de buitenloper gelijmt(uiteraard eerst uitgelijnt) met CA lijm wat ik ook voor het lijmen van hout gebruik(de dikte van de lijm zit tussen dunne en dikke CA lijm).
Daarna ben ik de motor gaan laten draaien en bij denk ik zo'n 5000 toeren kwam er een onderdeel vanaf(stoterstang)
Ik heb na 3 keer dat geprobeert te hebben alles met CA lijm alles nog eens extra verstevigt(uiteraard zichtbaar) zodat alle kiertjes opgevult waren.
Nadat ik het uitgetest had heb ik de motor weer wat bijgewerkt kwa kleuren(koper en zilver)en ik moet zeggen dat het nagenoeg niet opvalt.
Ik heb ook activator erbij gebruikt zodat de lijm niet weg kan lopen.
Het voordeel bij mij is dat de stermotor voor een groot deel in de motorkap valt .
Ik denk dat het best wel mee zal vallen dat ie uit elkaar trilt door de viertaktmotor.
Je zou de cilinders ook kunnen versterken door ze aan de binnenkant van de crankcase ook nog eens te borgen(extra lijm).
Het plastic van deze bouwpakketjes is niet echt erg hard dus het zal veel trillingen kunnen absorberen denk ik.

Back