Ik heb voor de pup een le Rhone stermotor aangeschaft en deze moest uiteraard ook functioneel worden.
Dat wil zeggen hij moet ronddraaien.
Ik heb hem gemonteerd op een buitenloper en dat was een hele klus om dat goed uitgelijnt te krijgen.
Het moeilijkste was het uitbalanceren en dat is boven verwachting goed gelukt.
Dit doe je op dezelfde manier als bij een propeller met twee conische moeren op een stuk draadeind wat aan de uiteinden spits toeloopt.
Het is ook van groot belang dat de passing op de motor centraal is(ook een zeer lastig klusje).
De stermotor goed vastgelijmd op de buitenloper en daarna de accu aangesloten.
Het is drie keer fout gegaan omdat er een onderdelen vanaf vlogen maar nu gaat ie goed.
Ik moet wel zeggen dat het beangstiggend is als het motortje zo'n 8000 toeren(zonder prop) aan het draaien is met de stermotor maar gelukkig zit er een motorkap op om de onderdelen op te vangen als het weer mis gaat.
Eén ding is zeker en dat is dat je alles wat betreft de stermotor stijf in de lijm moet zetten.
Ik heb er ook een foto van proberen te maken als ie draait maar dat mislukt steeds omdat de motor op de foto stil staat terwijl ie ronddraait.
Wat mij ook opviel is dat als ik het toerental van bij wijze van spreken stationair naar vol vermogen deed de kist een beetje kantelde vanwege het koppel.
Nu nog even de motor verder weatheren en dan de motorkap erweer op.
Mvgr hans
Dat wil zeggen hij moet ronddraaien.
Ik heb hem gemonteerd op een buitenloper en dat was een hele klus om dat goed uitgelijnt te krijgen.
Het moeilijkste was het uitbalanceren en dat is boven verwachting goed gelukt.
Dit doe je op dezelfde manier als bij een propeller met twee conische moeren op een stuk draadeind wat aan de uiteinden spits toeloopt.
Het is ook van groot belang dat de passing op de motor centraal is(ook een zeer lastig klusje).
De stermotor goed vastgelijmd op de buitenloper en daarna de accu aangesloten.
Het is drie keer fout gegaan omdat er een onderdelen vanaf vlogen maar nu gaat ie goed.
Ik moet wel zeggen dat het beangstiggend is als het motortje zo'n 8000 toeren(zonder prop) aan het draaien is met de stermotor maar gelukkig zit er een motorkap op om de onderdelen op te vangen als het weer mis gaat.
Eén ding is zeker en dat is dat je alles wat betreft de stermotor stijf in de lijm moet zetten.
Ik heb er ook een foto van proberen te maken als ie draait maar dat mislukt steeds omdat de motor op de foto stil staat terwijl ie ronddraait.
Wat mij ook opviel is dat als ik het toerental van bij wijze van spreken stationair naar vol vermogen deed de kist een beetje kantelde vanwege het koppel.
Nu nog even de motor verder weatheren en dan de motorkap erweer op.
Mvgr hans