Smoke systeem electro.???

Hallo.

Wie weet er een rooksysteem voor electro.
Heb me al rot gesurft, maar kan niets vinden.

Nu kom ik wel van die gekleurde rookpotjes tegen maar dat is niet de bedoeling.
En als je nog verder gaat kom je bij bommen die bijna een hele stad opblazen.

Eigenlijk net zo iets als bij brandstof motoren waar de brandstof (diesel)
in de uitlaat wordt gespoten.

Dat kun je ook regelen en stoppen.
Die potjes niet.

Moet toch wel teverwezelijken zijn.
Wie weet raad.

Groeten HanDeBouwer.

Sterretjes in een PVC buis en dat weer in een metalen huls doen ofzo?

Maar even serieus,

Wij hebben wel rookvloeistof voor het werk als je dit door een hete nozzel spuit of op een hete plaat laat lopen krijg je dikke rook maar zou niet weten of je dit in het klein kan nabouwen met voldoende output.

Als je wil mag je wel wat vloeistof hebben om mee te testen.

Mvg.,

Ba®t

Klopt dat is wat ik zij maar weet niet of je het allemaal licht en klein kan bouwen en toch voldoende rook krijgt om een mooie streep te krijgen achter je vliegtuig.. maar een simpele test moet dat wel duidelijk maken.

@ Ron, Vlieg jij zelf met rook ?

Ba®t

Loop ik ook aan te denken voor een grote electro kist maar heb nog geen goed idee gevonden...... probleem is het vermogen. Ik weet niet hoeveel vermogen je nodig hebt om die diesel genoeg heet te stoken maar dat kan berekend worden (hoeveelheid diesel x massa diesel x temperatuurs verhoging = vermogen). Geen idee alleen wat ik moet invullen...... als ik moet gokken denk ik al snel aan 500W voor een goed rook spoor. Een klein pompje en tankje neem je normaal ook mee dus moet gelijk zijn aan gewicht. Je zou een digitaal relais kunnen nemen en de vliegaccu of een andere accu gebruiken om een verwarmings element te voeden. Je zou dan inderdaad kunnen denken aan een metalen buisje welke je verwarmd met weerstandsdraad. Weerstandsdraad moet je alleen wel electrisch isoleren en tegelijk wel goed termisch laten geleiden. Dus draad en buisje ingieten in een soort keramiek / steen / cement achtig iets. Dit wordt alleen niet eenvoudig. Alternatief is een stuk dikker buis en daarin het gloei element plaatsen en daar de diesel doorheen pompen. Dit werkt het meest effectief en direct denk ik. Je zit dan nog met een goede uitstuwing. Normaal pompt de uitlaat het mooi naar buiten maar nu zou dat door de luchtstroming moeten gaan. En soort inlaat + uitlaat idee met een luchthapper die de diesel rook door de verhittings kamer blaast. Diesel moet dan direct op het spiraal geplaatst worden anders is het weg.

Een leuke uitdaging lijkt me :)

Hallo allen.

Wat Herman aan voerd is wel een goed idee.
Nu heb ik al wat gevonden, als idee.
En ook Gerald Rutten heeft smokewinders op zijn F16.
Maar hoe dat werkt weet ik nog niet.
Die ga ik een een pb sturen.

En hier een link voor een idee.
Zo zijn we toch een stapje verder.
Miniature smoke machine

Groeten HanDeBouwer.

... hoeveelheid diesel x massa diesel x temperatuurs verhoging = vermogen ...
dieselflow*(soortelijke_warmte*temperatuursverhoging + verdampingswarmte) = vermogen

dieselflow = dieselvolume per seconde

'soortelijke warmte*temperatuursverhoging' omdat diesel eerst naar kookpunt moet worden gebracht
'verdampingswarmte' om daarna diesel te laten verdampen

Ik vermoed dat de tweede term een stuk groter is dan de eerste.

... hoeveelheid diesel x massa diesel x temperatuurs verhoging = vermogen ...
Ervan uitgaande dat de witte rook verdampte diesel is:
dieselflow*(soortelijke_warmte*temperatuursverhoging + verdampingswarmte) = vermogen

dieselflow = dieselvolume per seconde

'soortelijke warmte*temperatuursverhoging' omdat diesel eerst naar kookpunt moet worden gebracht
'verdampingswarmte' om daarna diesel te laten verdampen

Ik vermoed dat de tweede term een stuk groter is dan de eerste.

je kan een KAS-suiker rookbom in het klein namaken...
ik heb geen ervaring met de kleine wel met de grote :D
je neemt 6 delen kunstmest en 4 delen suiker,
kokend water erbij ,
en daar wc papier mee vol soppen ,
uitwringen en 2 dagen laten drogen over de verwarming.
daarna oprollen , in aluminium folie wikkelen ,
en met een sterretje aansteken :D

Beste Han,

Ik heb de geniale oplossing voor je probleem.

Maak een oplossing van 75% Glycerine en 25% water.
Doe dit in een standaard brandstoftankje.
Gebruik een kleine lichte brandstofpomp.
Pomp de oplossing gedoseerd door een platgeslagen buis.
Installeer een mini gasbrander haaks op de buitenzijde van de platte buis.

Ik heb afgelopen zomer diverse succesvolle tests gedaan. Ik heb alleen nog geen geschikte brandstofpomp gevonden.

Vergeet het gebruik van elektriciteit om hitte te produceren. Dit wordt veel te zwaar. Gas is licht van gewicht, goedkoop, en eenvoudig.
Mini branders koop je voor < €10,- bij de bouwmarkt.

Een mini gas soldeerboutje is ook een interresante oplossing, omdat hier de vlam reeds is afgeschermd.

WEL_WP2.jpg

Anders moet de brandkamer moet goed crashbestendig geisoleerd worden.

Vincent

Ik gebruik toch liever electro verwarming :) Heb toch al voldoende accu aan boord ;) Als zon pennetje goed werkt (een 200W bout doet al meer, dit is nog geen 100W effectief denk ik) moet een gloei spiraal ook werken. Gas aan en uit zetten edg lijkt me ook niet handig en gaat ook wat wegen. Electro waarmee je de aandrijf accu gebruikt is altijd lichter :)

Een idee om meer oppervlakte uit bij een spiraal te gebruiken is misschien om een grote 15W weerstand af te slijpen zodat je de spiraal met keramiek erin over houdt. Dan heb je een mooi groot massa stuk waaom je een net iets grotere buis kan plaatsen. Hier de diesel door en gaan. Weerstand kan je mooi kiezen afhankelijk van de accu spanning. Nu nog een temp sensor erop zodat hij niet doorbrandt (op 150 graden afschakelen oid en op 130 weer aan).

Wat is te gebruiken als rook vloeistof wat iedereen zo thuis heeft? Werkt gewone diesel brandstof ook? :)

Zo even snel in werktijd.

Hoe krijg ik die brander brandend.:p
Verder zie ik hier wel wat in.
We zijn hier ook wat verder met ideen maar dat later.
Daar ga ik van de week wel wat aan doen.
Nu de beech bijna klaar is. Zie webcam:p

Oeps die is vandaag ook nog jarig (alweer 1 jaar)

Han.

Ha Herman.

Had je bericht niet gelezen.
Zit zelf te denken aan een dieselbougie.
Deze moeten volgens zeggen ook goed gloeien.
Dat is wat ik deze week even wil testen.
De bougie verbinden met een koperenspiraal.

Zie zo onstaan ideen.

Han die nu aan het werk gaat.
Anders komt de boel vandaag niet klaar.

Han.

brander wordt dan te heet. Boevendien vindt ik een brander in mijn houten vliegtuig niet zo'n fijn idee.......

Diesel bougie kan maar krijg je goed de vloeistof erin en de rook eruit?

Back