FG Marder start niet

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door Casper, 17 feb 2008.

  1. Casper

    Casper Guest

    Ik heb een marder die 2 jaar lang in onderdelen op zolder heeft gelegen, na 2 dagen bouwen zit hij weer in elkaar maar..... hij start niet, wie heeft wat tips voor me?

    De carburator is ook helemaal uit elkaar geweest en ik heb niet echt een duidelijk plaatje kunnen vinden wat de juiste volgorde van de onderdelen is.

    Ook wist/weet ik niet meer welk slangetje op welk tuitje van de carburator moest.

    Is het onderste tuitje de benzine toevoer of de bovenste?

    Ik heb van alles geprobeerd om hem aan de praat te krijgen, op een gegeven moment liep er pure benzine uit mijn cylinder als ik de marder op zijn kop hield.

    Hoeveel ruimte moet er tussen de bobine en het vliegwiel zitten?

    Graag tips, ik wil graag weer crossen met dat ding.....
     
  2. GeenIdee

    GeenIdee

    Lid geworden:
    16 jan 2008
    Berichten:
    50
    Volgens mij is de onderste de toevoer. Ik heb iig de gele dikke slang boven zitten, en de zwarte wat dunnere onderop.

    Kijk de volgende dingen eens na:

    -Is de bougie nog goed: Draai hem even los, doe de stekker er op, houd hem tegen de koelkop en trek een paar keer aan het koort, kijk of hij vonkt. De bedoeling is dat hij tussen de electrode vonkt, en niet in de schacht.

    -als je een paar keer getrokken hebt aan de trekstarter, is de bougie dan er nat?
    Kan zijn dat ie verzopen is. De oorzaak hiervan kan zijn dat je te vaak op het belletje op de carb gedrukt hebt. Het kan ook zijn dat je start met de shoke er op.

    -Staat de choke aan? Hierdoor kan hij verzuipen en niet starten. Om hem te starten moet het hendeltje van de choke horizontaal staan.


    Hoe ik hem normaal gesproken start:

    Ik druk op het belletje op de carb.
    Begeefmoment komt er een beetje brandstof in.
    Nog een paar keer drukken en hij komt steeds voller.
    Als hij vol zit (helemaal vol krijg je hem nooit, er blijft altijd een klein luchtbelletje in zitten), druk ik nog 1 extra keer.
    Vervolgens de choke er op, hendel naar beneden.
    Als het goed is, zou met 1 keer trekken de motor aan willen slaan, maar doet het niet.
    Vervolgens zet ik het hendeltje weer horizontaal.
    Dan met een paar keer trekken slaat de motor aan en kan ik rijden.

    succes

    kevin
     
  3. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    De ontstekingsspoel moet om en nabij de 0.3mm van het vliegwiel zitten, max. mag dit 0.4mm zijn... Het eenvoudigst kan je dit afstellen met een kopkaartje van een zakje FG onderdelen... steek dit er tussen, schuif de ontstekingsspoel naar het vliegwiel... draai deze vast...

    Een bougie die buiten de cilinder vonkt, hoeft per definitie het nog niet te doen wanneer deze gemonteerd is op de motor... Bij twijfel een nieuwe bougie erin en het nog eens proberen...

    Gezien de opmerking over brandstof die uit de motor gelopen komt, bougie eruit, op zijn kop houden, keer of 10 aan de trekstarter trekken en vervolgens een 15 a 20 minuten laten staan... kan alle overtollige brandstof eruit...

    Succes...

    Edit: aanvoer zit inderdaad aan de onderkant van de carburateur...
     
  4. Casper

    Casper Guest

    Ik heb de ontsteking gedaan zoals uitgelegd, een mooie vonk, maar hij doet het nog niet, even terug komend op de benzine slangen;

    Er zit er 1 onder op de carburatuer, een dunne zwarte, die gaat helemaal de tank in en in de tank zit aan het eind van het slangetje een filtertje.

    Er zit 1 slangetje, een gele op de bobenkant van de carburateur en de gaat ook helemaal de benzine in.

    En er zit er 1 die is niet aangesloten, deze komt wel uit in de tank maar niet onder het benzine nivo, deze zie ik als tank ontluchting..... maar is dat wel zo, of moet deze eigenlijk op de bovenkant van de carburateur?

    Alvast bedankt voor de reacties.

    Groet,

    Casper
     
  5. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Zoals reeds eerder gezegd, de aanvoer van benzine zit onderop de carburateur, dat is bij de standaard FG tank inderdaad een dunne zwarte slang die eindigt in de tank en waar een filter aan zit...

    De retour zit bovenop de carburateur, dit is een dikkere geelachtige slang... die gaat op dezelfde plaats de tank in als de zwarte slang (door een rubber dop)...

    Pompt de benzine rond wanneer je op het pompballetje drukt?(dus door de gele slang weer terug de tank in)...

    Probeer eens een nieuwe bougie... een bougie die buiten de cilinder vonkt hoeft dat nog niet te doen zodra deze gemonteerd is...

    Dompel de bougie anders eens in de benzine en monteer hem dan, moet je in elk geval 1 "pruttel" horen als je hem gaat starten!

    Lukt het allemaal niet, zoek hulp van iemand bij je in de buurt die er meer verstand van heeft...

    Succes...
     
  6. Casper

    Casper Guest

    Mari, dat slangetje wat boven op de carburatuer gaat, die gaat de tank in, maar komt die uit boven het benzine nivo of zit hij in de benzine gestoken?

    Ik heb al 3 bougies geprobeerd.....
     
  7. kobus

    kobus

    Lid geworden:
    3 mrt 2007
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    hoorn nh
    de retourslang komt net door het rubbertje heen , dus boven het benzine niveau !
     
  8. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Maakt niet uit of die slang boven de brandstof zit, of erin... is maar een retourleiding...

    Het niet willen starten, kan naast de bougie nog enkele andere oorzaken hebben, o.a. het trekken van valse lucht bij de carburateur (isolator), de voetpakking kan lek zijn, versleten krukaslagers (carter bouwt dan geen vacuum meer op)...

    Probeer het eens met de carburateur op "fabrieksinstellingen", beide schroeven 1.5 slag uitgedraaid...
     
  9. kobus

    kobus

    Lid geworden:
    3 mrt 2007
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    hoorn nh
    is het blok ook uitelkaar geweest , want kan het verkeerd monteren van de zuiger ook niet tot het niet starten leiden ? (pijltje naar de inlaat ipv. naar de uitlaat) heb je al eens met je duim op het bougiegat geprobeerd of er wel compressie is ?
     
  10. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Het verkeerdom plaatsen van de zuiger leidt niet tot startproblemen...(vor zover ik weet). De markering op de zuiger staat er wel met een reden op, namelijk om er voor te zorgen dat de zuigerveer tijdens het bewegen van de zuiger, met de open zijde nooit kan blijven haken en daardoor breken met alle gevolgen van dien...

    De inlaatpoort zit lager als de uitlaatpoort, bij het goed plaatsen van de zuiger (markering wijst naar uitlaatpoort) zit de open zijde van de zuigerveer aan de kant van de inlaatpoort... zuiger komt nooit zo laag dat de zuigerveer kan blijven haken in de inlaatpoort...

    Plaats je de zuiger andersom, kan je wel raden wat er kan gebeuren (als je bovenstaande hebt gelezen!)...
     
  11. kobus

    kobus

    Lid geworden:
    3 mrt 2007
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    hoorn nh
    oke, ik dacht nl. dat je dan al je compressie kwijt zou zijn door het lekken, omdat de druk direct weg is zodra je zuiger langs de poort komt ? vandaar ook mijn vraag , met de duim op het bougiegat ;) want voor de rest zou je zeggen dat ie toch zou moeten kunnen starten :???: het blijft altijd moeilijk op afstand :)
     
  12. paul4

    paul4 Guest

    ik neem aan dat je er nieuwe benziene ingedaan hebt ik heb namelijk al eens aan een
    brommer gesleuteld die niet wou totdat ik van de eigenaar hoorde dat dat ding meer dan een jaar had stilgestaan dus nieuwe benziene en lopen.
    benziene vervliegt en dan hou je iets over wat er op lijkt maar niet erg lekker meer wil branden
     
  13. Casper

    Casper Guest

    Hij doet het!

    Wat het nou was weet ik niet, carburateur 2 x uit elkaar gahad, ontsteking 2 x afgesteld, fabrieksinstellingen terug gezet slanetjes veranderd etc. etc. en hij doet het!

    Bedankt voor alle tips.
     

Deel Deze Pagina