North American AT-6 Harvard van Graupner (BosModelAir, crashed)

Berto

verslagschrijvers
Forum veteraan
Tja je komt wel eens wat op het forum tegen wat aangeboden wordt en de spaarpot van BosModelAir heeft weer een paar euries dus dan doe je wel eens gek.

Oftewel wij hebben de Harvard van Danny overgenomen en gaan deze vliegend maken.
Een echt bouwverslag zal het niet worden daar de kist zo goed als in elkaar zit maar hier en daar zal ik af en toe een fotootje schieten als ik aan de gang ben met de Harvard tussen al onze ander projecten door ;-)

De kist staat in ieder geval op de bouwkamer:
harvard1.jpg

harvard2.jpg

harvard3.jpg

De kist is voorzien van een intrekbaar landingsgestel en ik zit nog even te dubben wat voor een motor ik zal monteren.

Ik was van plan om een 10cc met pitts style uitlaat erop te schroeven vanwege het vermogen (moet toch een beetje een ragbak worden) en deze blijkt ook geheel in de kap te passen.

Maar we hebben ook nog een Saito 56 liggen, hiermee wordt de kist wel wat tammer en hij past ook niet helemaal in de kap maar het geluid is dan wel weer mooier.

Neh, denk dat ik de jankende 10cc 2-takter er maar voor knoop :rolling:

Laatst bewerkt:
zozo,dan is danny toch van de harvard vanaf :p
Mooie kist is het wel!
Over de motor,als geld geen probleem zou zijn staat een 4 takt toch mooier op zo'n model(schaal model?!) ,dat vind ik persoonlijk dan .Vooral het geluid verbeterd veel met een 4 takt op zo'n kist.
Maar zoals ik al zei:dit is als geld geen probleem is,2 takt is gewoon goedkoper dusjah,,,

grtz
en veel succes met de nieuwe aanwinst!

Heeft momenteel niks met geld of schaal te maken.

Wij hebben beide motoren (en ook nog andere ;-) ) liggen dus de keus is puur of we gaan voor schaal of voor ragwerk.

Gezien het feit dat dit geen schaal kist is gaan we dus voor het betere ragwerk dus is de voorkeur voor de 10cc 2-takter duidelijker aanwezig ;-)

Heeft momenteel niks met geld of schaal te maken.

Wij hebben beide motoren (en ook nog andere ;-) ) liggen dus de keus is puur of we gaan voor schaal of voor ragwerk.

Gezien het feit dat dit geen schaal kist is gaan we dus voor het betere ragwerk dus is de voorkeur voor de 10cc 2-takter duidelijker aanwezig ;-)

Als je het zo bekijkt,heb je een punt ja:p
Als ik 2-takt mocht vliegen op men club kocht ik waarschijnlijk ook meer/bijna altijd 2-takt. Achja,er zijn er wel altijd dat klagen over het geluid he
mvg sven

Huh? Mag je geen 2 takt vliegen op je club? Vaag man, het maakt allemaal geluid... als ze stilte willen moeten ze er een electro club van maken maja...

Ik vind het persoonlijk belangrijker dat ik niets van de motor zie...
Ik krijg gelijk de kriebels als ik een motor of uitlaat zie uitsteken bij een schaalmodel...

Ik krijg gelijk de kriebels als ik een motor of uitlaat zie uitsteken bij een schaalmodel...
Kijk dan straks maar niet bij dit model............

Maar hij is dan ook niet schaal ;-)

Hey Berto,

Ziet er goed uit mn ex Harvard:)

Zover heb ik um zelf nooit in elkaar gehad!

Ben benieuwd naar de plaatjes en/of filmpje als je um lekker laag over het veld jaagt:)

Groeten Danny

Hee Danny,

tja de nieuwe aanwinst moet toch even bekeken en plaatjes van geschoten worden ;-)

En die jaag filmpjes komen er zeker :yes:

Grt,
Berto.

Laatst bewerkt:
Huh? Mag je geen 2 takt vliegen op je club? Vaag man, het maakt allemaal geluid... als ze stilte willen moeten ze er een electro club van maken maja...

Ik vind het persoonlijk belangrijker dat ik niets van de motor zie...

ja,onze club mag men enkel nog 4-takt vliegen. 2-takt zou een scherper geluid maken ofzo,,ik weet er het fijne niet van maar vind het wel erg dom!:hammer:

grtz

tsssssss die aeroscouts eh :p

ge moetet tege mij zeggen :evil:
Toch is uitkijken of er in de buurt nog andere clubs zijn (voro volgend jaar enz)enz,
Pas op,wij hebben een superveld enz maar,,,,:rolleyes:
Ik vind gewoon dat we nogal weinig mogen vliegen en dan die regeltjes allemaal,.....
Maarjah ik mag al blij zijn dat ik een club heb zo dicht bij huis!
grtz

Ook niet echt schaal,
harvard6.jpg

met het landingsgestel uit staan de wielen wel erg ver naar buiten doordat het landingsgeste 90 graden draaien en de vleugel een redelijk grote V-stellign heeft.

Ik heb er nog aan zitten denken om dit te verminderen (of zelfs op 0 te zetten) maar ik wil de kist graag redelijk snel vliegklaar hebben dus heb hier maar vanaf gezien.

Ach tijdens het vliegen zie je dit toch niet meer omdat de pootjes dan lekker opgetrokken zitten :-)

tempo ...

Hey Berto,

als je in dit tempo doorgaat vliegt ie aankomend weekend al ... :rolleyes:

Mooie kist, een aanwinst voor de vloot. Is ie van jou of van jullie samen ?
Anyway, filmpje zien we tegemoet he ?

Gr,
Menno

Hee Menno,

komend weekend zal het zeker niet worden, doe af en toe ook maar hele kleine dingetjes tussen de belangerijkere werkzaamheden door ;-)

Deze Harvard is weer van ons samen en de maiden word zowiezo gefilmd :yes:

Zo weer wat kleine zaken gedaan.

Omdat ik niet de voorgeschreven retract servo gebruik moest ik de servo bevestiging wat opvullen:
harvard7.jpg

En omdat er een zware motor op komt moeten de servo`s maar wat naar achter geplaatst worden om het zwaartepunt goed te krijgen zonder lood (zitten nu nog op de originele lokatie):
harvard8.jpg

Zo weer wat kleine dingetjes gedaan.

De rolroer- en retractservo`s zitten, en het werkt ook nog:
harvard9.jpg

De servo`s in de romp hebben een plaatsje wat verder naar achter gekregen:
harvard10.jpg

Zo het weer is niet helemaal top, dus heb ikhet ook nog niet zo druk op het werk dus ben tussendoor lekker aan het knutselen :-)

Ik heb de stuurstangen en motorkap pas gemaakt:
harvard11.jpg

harvard12.jpg

Die wielen zien er niet uit zo en ze zijn ook nog zeer wankel ondanks dat ze in hun lock zitten.

Maar ach, je hebt ze alleen maar nodig om te starten en landen dus ik laat het lekker zo.

Wel zal het goed krijgen van het zwaartepunt nog redelijk tegenvallen, zal echt de ontvanger en ontv. akku zo ver mogelijk achterin moeten leggen om dit goed te krijgen.

Maar dat zal ook wel lukken.

Ben dus weer lekker op dreef zo :D

Woensdag maiden???

Jaja, het gaat allemaal wat sneller dan verwacht.

Motor zit vast, uitlaat zit goed, motorkap hangt, tank is gemonteerd, stuurkabels zijn op lengte gemaakt.

Wat er nog moet gebeuren voor woensdag is:
- 3 servo`s monteren,
- scharnieren van hoogte- en richtingsroer borgen/vastlijmen,
- cockpit kap met schroefjes vastzetten,
- ontvanger + ontvangerakku plekje geven,
- uitbalanceren.

In principe zou woensdag maidenen (als de motor wil....) dus geen probleem moeten zijn :banana:

Back